Vad gör ni ?
Gör ni ngt annorlunda med era ponnyer än det vanliga ridningen och körningen ? Rider ngn med bara grimma, eller kör med grimma ? Bettlöst ? Barbacka ? Berätta :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Förtroende" tränar mycket med mina hästar :) En av mina hästar går att rida barbacka utan något på huvudet (varken grimma, träns, halsring etc.)
Men sen kör jag och tränar mina hästar på "vanligt" sätt också, göra andra övningar mest för förtroende/kommunikation.
Tävlar agility, tömkörning, handlerhoppning.
Finns nog inget man INTE kan göra med en shetlandsponny :)
Suddig mobil bild.

Vad gör man inte med sin ponny:)
Har kvar min ponny Tuffis sedan jag var liten. Vi gör det mesta.
Jobbar akademiskt vid hand, kör (bettlöst/hemma bygge, även då och då utan töm/huvudlag), promenerar, har med honom som handhäst när jag rider, longerar, long reining, miljötränar med det mesta, drar hem sly, löshoppar, badar, tricktränar och om det kommer någon unge och hälsar på så får de rida. Han rids då barbacka i repgrimma.
(slänger med ett litet bild kollage och en film från i vintras ^^ )

Permobilprommenader är något som uppskattas av Mini. Pegasus accepterer de men tycker att de är en sån där sak som man enbart gör för att matte ber om det.
Försöker med jämna . mellanrum hitt på "konstigheter" att träna hästarna med. För att utmana oss i annat än körning/tömkörning eller parkörningen
Vet inte om det är så annorlunda men min Birk får titt som tätt utföra "jobb" (shettisar är ju från början arbetshästar:)) Jobb som passar Birk är tex köra ut vatten till betet, köra hö och halm till lösdrift, dra stockar eller ris där traktorn inte kommer till, klippa gräs, dra radhackan i grönsakslandet mm. Allt anpassas naturligtvis efter hans styrka och kondition.
En intressant sak jag upptäckt är att han kan vara väldigt framåt och ha svårt att stå stilla när jag motionskör med vagnen, men när det är ett jobb som ska göras är han jätteduktig på att stå stilla medan jag lastar eller lastar av. Det är som om han känner på sig att nu är det jobb. :)
Är det någon mer som använder sin shettis på liknande sätt? Kanske kör ut stolpar när det ska sättas nytt staket?

Mina gör precis samma jobb som stora ponnier/hästar som tävlar eftersom nga av mina är tävlingsponnier på elitnivå!
Älskar dessa små shettisar. Fick en liten busig dam när jag var 7 år. Hon krävde en tömkörning sen var släden på plats och allting fortsatte så i flera år. Sedan fick hon ett föl som heter Kasper. Likadant där, två gånger tömkörning sen på med rockard och har gått super hela tiden.
Grymt stark liten hingst och världens snällaste! Dra upp all ved till huset från vedbon. Det blir ca 15-16 banankartonger per helg.. kanske låter mycket men han drar lätt :-D
Går göra allt med mina små kompisar! Är nu på min 7e shettis. Fick första när jag var 5år. Och är nu 20 :-)
hur lär ni dom grejer som att buga, stegra och sånt?