Erfarenhet av Welsh?
Har ett 10årigt sto som är korsning shettis/Welsh.Min fråga är nu, är Welshponnier nervösa/stirriga/nerviga av sig? Mitt sto verkar bli värre för var dag som går. Igår skyggade hon kraftigt för det nya spånet i sin box trodde hon skulle sätta sig på gumpen så rädd blev hon(har inte bekommit henne innan).Och allt får henne att bli nervös nu för tiden. Fattar inte vad det tar åt henne så därför skulle jag gärna vilja höra med er om ni har erfarenhet av Welsh och dess lynne.
Det kan inte vara något annat som spökar ? kanske något med synen som gör att hon blir rädd för saker ?
De welshar jag träffat på har varit hur coola som helst.
Jag har haft en welsh i snart 2,5 år och hon ser ofta väldigt showig/stirrig ut men det händer inget mer..Hon är orädd och har inte reagerat nå många ggr på dessa år..Iof individuellt det oxå, har haft shettisar som varit stirrigare …
Tror nog som tidigare skrivit, kolla synen ev kan ju ha blivit nånting annat fel i kroppen oxå ..

Vad ger du henne för mat ?
Vissa hästar kan ju bli så av för energi rikt foder eller havre tex.
Det är väl samma med welshar som alal andra hästar vissa är mer stirriga än andra ?
Men de brukar ju kallas en stor häst i litet format , inte så att hon är understimulerad ? kanske behöver aktiveras mm
Hon får grovfoder i form av hö samt lusern.Annars är det Enzion,foderjäst och mineraler. Innan när de gick ute året om så var hon lite nervig men inte alls som nu.Jag har börjat ta in dom om nätterna eftersom de ska bantas och därmed få kontrollerad ranson av foder.Hon har som sagt sedan installningen börjat visa mer och mer "nervighet".Hon är inte på några sätt svår att hantera utan just detta med nervigheten visar sig mer som att hon stressar upp sig,blir rädd men fryser bara till eller studsar på stället tvekar att gå fram till "det farliga" om inte jag gör det osv.Hon är lite speciell för övrigt men jag upplever det som att hon blir mer och mer resarverad mot saker även mot sådant hon sett hundra gånger innan.Synen har jag funderat på men det verkar inte vara något fel för hon är som en uggla,ser allt på långt avstånd innan något annat upptäckt det.Hon reagerar direkt när man är runt ögonen likaså. Eftersom det inte är jobbigt för mig att hantera henne så funderade jag bara på om det kunde vara något från Welsh sidan i henne som gör henne sådan.Jag har inte upplevt någon shettis på det här viset därav min fundering.Understimulering kan jag mycket väl tänka mig dessutom, för jag har varit dålig på den biten sista tiden.
Men varför yttrar det sig nu vid installning? Fast det är ju skillnad för nu får hon ju begränsad rörelsefrihet om nätterna också.Så min fråga var nog väldigt dum……Ibland behöver man en knuff i tankegångarna för det verkar som om jag körde fast där. Men jag ska börja aktivera henne så kanske hon blir sitt "gamla" jag igen.

Vi har haft welsh i 38 år, jag håller halt med #3, att de lätt ser stiriga ut, men sen händer inte mycket mer. De är betydligt mer tittiga än våra andra ponnyer (russ och shettis).

Men räcker det inte att du bara ger henne grovfoder då eftersom hon ska bantas + mineraler ?
Sen svarade du ju på frågan själv :D när hon går på lösdrift så gör hon ju av med mer energi där och när hon står på stall :D
Våra Welshar här hemma får bara ensilage + mineraler
#7 Jo hon får bara grovfoder.?