Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1530 ggr
[mathilda...0]
0

Krullig päls?

Min häst är en shetlandsponny som just nu har kilometer tjock päls och man. När jag tog in henne ur hagen igår såg jag att hennes päls hade blivit alldeles krullig. Jag försökte att borsta bort dom med dom var dyblöta och stenhårda. Hon fick sedan stå inne en stund så att krullarna skulle gå ur, men det gjorde dom inte. Så vad ska jag göra för att få bort det?

GoAl
0

Hmm… Ärligt talat så vet jag inte… Men testa att borsta som vanligt så kanske det går bort, eller våta de med vatten? Foten i munnen

Maliiin
0

Vad gör det om hon är lite krullig då? Flört

Jag tror bara att det är att borsta på som vanligt så lägger det sig säkert efter ett par dagar eller så. Om inte annat försvinner det väl när hon fäller vinterpälsen :)

Aribigga
0

James är alltid krullig i pälsen när han är blöt, om det är mycket viktigt testa med hårgele och hårtork :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

einarsson
0

Hur gammal är ponnyn?

Våra gamla har alla blivit krulliga på vintern, ungefär när de passerat 30år.

[mathilda...0]
0

Hon är runt 17.

Och det gör ganska mycket att krullarna är där. Eftersom dom suger åt sig vatten blir all utrustning blöt.

Och det kan väl inte vara bra för hälsan att gå med blöta krullar i 2-3 dagar.

ThiffannyJ
3

Min erfarenhet är att vattnet sällan går ner mot huden, shetlandsponnyn har enormt mycket päls just för att skydda sig mot detta väder. Om du delar pälsen så ser du att ponnyn är torr mot huden.

Jag tror en del blir krulliga i pälsen helt enkelt, tror inte du kan göra så mycket åt det.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[mathilda...0]
0

Synd):

Så om jag inte vill att hon ska ha krullar i pälsen måste hon börja gå med täcke då? Eftersom regnet inte går igenom det?

ThiffannyJ
0

Ja, om du inte vill hon ska ha det, men vad är det som är farligt med krullig päls? Tänk på att ta bort täcket ibalnd så hon få lufta pälsen, annars kan hon få besvär med varm päls och varmt täcke.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[mathilda...0]
0

Egentligen ingenting men det fastnar så mycker smuts i dom att hon nästan konstant är smutsig.

cinna
1

Hur fungerar det med att lägga på ett fleecetäcke som suger upp vattnet innan du rider/kör din ponny?
Alternativet är ju annars ett tunt regentäcke mad andasfunktion när hon går ute…

Som Tiffany säger så har jag aldrig sett att vätan når ner till skinnet på en shetland pga hur pälsen är konstruerad. (Dubbla lager) Helt fascinerande egentligen hur väl konstruerade de är för att tåla den här typen av väder vi i södra Sverige har just nu…

… och du, din ponny bryr sig inte om att hon är smutsig efter en dag i hagenFlört

[mathilda...0]
0

Nej det är väl santGlad

einarsson
0

Ha bara koll så att hon inte blir blöt/fuktig ned till huden. Våra gamlingar har vi varit tvugna att klippa och täcka för de har fått typ regnskollor eftersom de inte han torka under natten när de var inne, så de var blöta hela tiden.