Vill köpa shettis!
Hejsan alla glada!
Jag är en tjej på 12 år som gärna vill ha en shettis… Ja, jag ska ta hela historian från början. Jag kör agility med min hund Saga, därifrån fick vi en vänn som har en syster som är 20 år och bor på landet med en islandshäst, 3 ardennrar och en SHETTIS. Hon ville att jag skulle rida in den eftersom hon var för stor så jag hjälpte henne med det och nu är jag Prins Theos skötare! Men nu är jag för lång för att rida han tror jag och iallafall rider jag inte han nu utan kör, tömkör och longerar och annat skoj! Hon som äger Theo vill betäcka han med ett sto och hon har små små planer på att iallafall någon gång köpa ett? Jag har verkligen fastnat för rasen och skulle nu vilja ha en egen liten shettis.. Hon som äger Theo har en spilta över som hon brukar ha hö i ibland och där.. Där tänkte jag att min lilla shettis skulle stå.. Fast jag skulle nog ha den på lösdrift. Men iallafall så skulle ju de kunna para sig och då kunde hon få fölet och jag få gratis stallplats och hö (jag harfrågat henne) så det ändå som skulle kosta är väl försäkring, vaccinationer och hovslagare? Eller kommer ni på något mer? Jag tycker iallafall det låter perfekt och min mamma är typ med på noterna men min pappa vägrar.. Har ni något tips på hur jag kan få han att låta mig köpa en liten shettis? Eller något annat kul om shettisar att berätta? Jag har iallafall kommit på att jag kanske kan hyra en shettis till sommaren och "prova på"! Så det håller jag på att övertala han.. Åhh jag skulle så gärna vilja ha en liten shettis och pyssla om och köra med :(
Om du har för avsikt att fortsätta med bruksen skulle jag rekomendera dig att köpa en shettis med stam. Men det kanske Theo har?
På denna sida kan du läsa mer om de olika aktiviteterna som du kan träna och tävla i med din renrasiga shetlandsponny. www.klubbenshetland.se
En häst kostar pengar, oavsett om den är stor eller liten. Eftersom att du är så ung så måste nu nästan ha med båda dina föräldrar i det beslutet.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag var i precis samma sits som du för ungifär 3 år sedan. Mamma och pappa trodde inte att jag menade allvar först, men när jag tjatat på dom i typ 2 år fick jag äntligen ringa och fråga om jag fick Lotta.
Försök att ta reda på så mycket som möjligt om att ha en häst, visa även din pappa vart du kommer ha hästen, köpa foder, hovslagare och allt det där.
Inne på hastnet.se finns det renrasiga shetlandsponnyer för 1000-10 000kr
Fråga hon som hade dom andra hästarna om hon skulle kunna prata med din pappa. Du vet vuxna lyssnar alltid på vuxna, han kanske tar det mer på allvar då.
En medel gammal häst kan behöva mycket träning, medans en gammal häst bara kan behöva några turer med vagnen 2-4 gånger i veckan.
Att låna en häst över sommaren är ett jättebra alternativ, det är mycket jobb med en häst, även om den står på lösdrift. Så det är bra att prova på hästägar livet lite innan ett köp.
Försäkring, vaccination, hovslagare och foder. Sen måste man ju vara beredd på kostnader som kan uppstå, tex om man måste ta ut veterinären för en skada eller liknande. Jag fick tex ta ut veterinären nu under jul pga kolik(3500:- i veterinär räkning på 2 dagar)
Lycka till :)
En tanke bara:
Att tillverka ett föl utan att pappahästen Theo har alla sina papper iordning kan bli bra mycket dyrare än ägaren tänkts sig, be henne kolla upp alla avgifter som tillkomeer i och med registreringen av fölet, så för båda eran skull tycker jag inte du ska gå med på att Theo betäcker ett sto som du köper bara så där.
Att hyra en shetlandsponny över sommaren tycker jag låter som en jättebra idé för dig och din familj att prova på hur det är med häst i familjen!
Vem vet, kanske din pappa blir helcharmad av den och absolut tycker ni måste skaffa en?
Hihi tack för alla tips och svar jag kommer verkligen använda ALLA! :) Skriv gärna mer tips och annat! ;) Jätte skoj att ni engagerar er!!!