Ponnyridning.
Vi ska Ponnyridning på stallet för små barn bara i skritt en sträcka och har lite frågor och behöver tips vad man ska tänka på.
Ska jag ha max vikt på shettisen? det är en shettis på 100 cm inte så mycket muskler men mellan.
Och om jag tycker att dom ser för stor ut för att rida hur kan jag säga det på ett fint sätt då?
Ska jag ha stigbyglar på sadeln?
Och hjälmar kommer jag så klart att ha till ungarna :)
Här kommer en bild på shettisen som vi ska ha på ponnyridngen.
Min lillasyster rider och är ca 145 cm lång och väger 50 kg.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Finns det ingen möjlighet att ha en lite större ponny också?
I såna fall hänvisas småbarn till shettisen och alla över din personliga viktgräns till den större.
Om inte, så förklara snällt att ponnyn inte är särskilt stark, och kan få ont i ryggen om man inte är liten nog.
Eller sätt upp en fin skylt med "(Shettisens namn) är inte så himla stark, så han kan bara bära barn upp till 45 kilo"
Det ska nog gå bra :)
Nej vi har inte tillgång till större ponny vi har bara shettisar 2 st på stallet jag är på. Men ena shettisen som är större och grövre är för ouppfostrad för att ha med då han bockar och sånt.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Ha inte stigbyglar till sadeln det blir bara krångligt då.
Jag skulle nog formulera mig som så att "Tyvärr är du nog lite för stor för gullet, han är ju ganska liten och jag vill inte att han ska få ont i ryggen." Alternativt "Han bockar av större barn så jag tycker det är dumt att chansa ;)"
annars var ju skylten en jättebra ide!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tycker att din lilla-syster är lite för stor en sådan liten ponny! Och han var ju inte så jättestarkt Det är nog bäst att du sätter en gräns på 40kg men på ponnyridning kanse 45 är lagom för man rider så kort! Tycker inte du ska ha stigläder, det kan även vara mysigt för barnen att rida barbacka spänn fast en vojlock med hjälp av en täckes gjord! Barnen kan hålla i manen!

Jobbade som "proffesionell" ponyridningstjej i Kolmården i mitten slutet av 80-talet och min erfarenhet är som ovan att skippa stiglädern helt. Vi hade westernsadlar som barnen fick bra tag i. Tyglarna höll vi själva i.
Skulle någon mot förmodan lyckas övertyga oss om att de var "vana", så visst, de kunde få hålla i tyglarna, men vi släppte aldrig hästen.
Vi hade ingen skylt, men både föräldrar och barn acepterade om vi nekade ritt pga barnets storlek. Tänk då på att vi som jobbade var mellan 14 och 17 år, så vi var ju inte vuxna direkt.
Ponnyerna vi använde gick i halvdagspass, runt 3-4 timmar tror jag, och ett par pass i veckan. Vi tjejer däremot gick från 10.30 till 16 eller 17… med 30 minuter lunch. Vem var det mest synd om? 
Ta med hjälmar i flera olika storlekar och ha gärna någon som hjälper till med att prova och sätta hjälm på barnen.
Var uppmärksam på hur ponnyn mår och avbryt direkt om han inte vill längre även om kön är lång och folk blir sura. Pengar går alltid att lämna tillbaka.
Alltså: Ttänk på ponnyn först!!
Skaffa en ställbarbar hjälm så slipper du ha flera. Lycka till!