Hur gör ni med stoägare?
En väldigt aktuell fråga!
Stoägare har 100 åsikter! Vem lyder vad?
Betäcker ni ston för hand eller måste de infinna sej i att ha sina ston fritt med hingsten? Vill dom ha hästarna på magert bete ordnar ni det? Dom vill det och dom vill detta…. Puh. Vad gäller hos er hingst?
Jag kan ju tycka det är svårt handbetäcka ston om hingsten har lösgående ston hos sej för man vet ju inte om han precis betäckt när man tar honom och handbetäcker. Behöver ju fylla på igen under några timmar tycker jag.
Jag har gjort som så att jag endast har fribetäckning och då vet stoägaren det.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag tycker nog att du som hingstägare bestämmer "spelreglerna" vad gäller din hingst och om det sedan inte passar stoägaren så får de se sig om efter en annan hingst. Det finns ju några att välja mellan …
Sedan kan jag självklart också förstå om du försöker tillmötesgå vissa önskemål, inom gränserna för vad du själv kan och hinner med.
Tydliga regler från din sida som stoägarna kan förhålla sig till underlättar.

Har valmöjligheter, skall stoet gå på "smalbete" blir det dock handbetäckning. Vill inte skicka in ston i hagen fram och tillbaka till hingsten.
Smalbete är ngt jag själv har velat haft när jag åkt med ston som kanske ska visas senare på året.
Jag brukar följa stoägarens önskan om handbetäckning eller fribetäckning. I övrigt får de möjlighet att se de hagar jag växlar mellan och godkänna dem och därmed också det bete som erbjuds.
Jag har aldrig haft särskilt många ston, så det har inte funnits några problem med ston som brunstar samtidigt i fribetäckningshagen som det sto som ska handbetäckas. Och det går ju att åtgärda ganska enkelt ändå genom att ta bort hingsten från hagen i några timmar före handbetäckningen, för åtminstone de hingstar jag har haft här har haft behov att peta i sig ganska mycket kraftfodertillskott. Då är detta ett gyllene tillfälle att göra två flugor på smällen…
Försöker göra det bästa av situationen för både sto o hingst.
Har min hingst på fribetäckning o då går han ju med flocken på bete. Är det "specialfall" som tex. magrare bete så brukar det vara bäst att de stona kommer lite senare under säsongen då de övriga är klara. Dels för att det ska gå att lösa rent praktiskt o för att man ska slippa flytta hingsten mellan olika hagar när det är som mest rusch.
Men klargör man från början hur man har det så vet ju stoägarna hur det förhåller sej just på den stationen.

I år har jag bara gamla betesmarker att tillgå, som inte är nerbetade på många år. Därför kommer mitt bete troligen vara "smalbete" hela säsongen, beroende på om vädret kan påverka återväxten. Men jag räknar inte med att någon stoägare kommer kräva "tjockbete" i alla fall, jag tycker att det oftare brukar vara det motsatta man vill ha till sina shettisar.
Jag kommer göra som stationen gjorde förra året, alltså handbetäcka alla ston och sedan släppa in dem till hingsten så att de får gå i flock. Då syns det ganska omgående om de brunstar om också, samt att stoägarna får exakta datum då deras häst garanterat är betäckt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Får man som stoägare svara? 
När jag ringer/mailar/hör av mig till hingstägarna så frågar jag hur de gör/vill ha det. Det är de som "gör jobbet" och äger hingsten, jag är en kund som söker en tjänst.
Då kan man inte komma och kräva…däremot kan man ta reda på så mycket som möjligt innan man åker dit med stoet.
Jag frågar bl.a hur de betäcker, om de vill ha bokningsavgift, hur långt innan man kommer de vill ha besked m.m.

#7 Håller med dig. Jag betäcker ju en del med egen hingst, men vissa åker jag iväg med och då får jag ju kolla hur de har det och jag får ju accepterar hur de har det tycker jag. Har jag en häst som har lätt för att bli tjock så får den i såfall bara gå där den veckan som hon betäcks och sen tas hem.
Är det lättare för ett sto att ta sej på fribetäckning? Jag menar om hingsten nyss betäckt utan att man vet om det och man tar honom och handbetäcker är det mindre risk få stoet dräktig? Borde ju vara det.
Jag vill helst ha alla fritt men har en del ston hemma nu jag handbetäcker varannan dag. Försöker göra vad stoägaren vill…

#9 Om hingsten vet vad han gör, ja. Han vet isf när stoet ovulerar typ och kliver bara på då det "behövs". En handbetäckande hingst betäcker ju generellt då tillfälle bjuds - även om hon kanske inte är 100% redo. Att hon brunstar och står för hingsten betyder ju liksom inte att hon är redo för att befruktas.
Vill du vara säker får du väl ta in honom ett tag innan, så han har hunnit rena sig och så innan han handbetäcker.
# Varför vill man som stoägare att de skall handbetäckas hellre än fritt? Jag hänger inte med på den biten. Dels för att det är säkrare fritt (om hingsten kan det han skall) och dels för att det är mer naturligt. Jag tycker halva grejen med betäckningarna är hingstens uppvaktning och hur han kuttrar och har sig för att göra stoet redo. Den biten missar man ju lite vid handbetäckning. Det borde vara trevligare för stoet fritt också…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#10 jag har hört en del stoägare som vill att dom ska handbetäckas för då vet dom exakt när stoet är betäckt.
Själv föredarar jag fribetäckning både som stoägare och hingstägare.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Har bara haft fribetäckning, men skulle någon vilja ha handbetäckning, så kan vi ordna det också!
Om ponnyerna går på fribetäckning innebär det att de har samma tillsyn och skötsel som vid betäckning för hand.
Det jag tycker kan ställa till det vid fribetäckning är "poliser" i hagen, då får man gå in och hålla i "polisen" så hingsten får lugn och ro.
Har man stora hagar brukar det ordna sig ändå för en rutinerad hingat brukar kunna locka med sig det stoet som är rätt i tiden.

Vi har använt hingsten på både och.. han kan vara väldigt "på" i början av säsongen, då känns det inte bra att släppa honom fritt, sen har jag fått uppfattningen av många stoägare att det känns bättre för dem om deras ston handbetäcks. OM man nu har en hingst som cattis säger vet när det är dax, ok låt dem gå.. men jag tror långt ifrån alla hingstar vet det, tycker nog att dräktighetsprocenten ökar om man handbetäcker..eller ? Vi har gjort så att vi tar för hand så vi ser att det är fullbordat, men dem går ändå i samma hage. Vår hingst har väääldigt långa förspel, och många ston tröttnar innan han är klar
jag tycker detta har fungerat bra, sen ser man ju om dom börjar brunsta igen, då får man kanske ta handbet. igen.
vi försöker att handha bete av båda sorter, då vi själva har fång ston, och många är osäkra på att lämna bort sina ston så får man vara lite lyhörd, sen kan man kanske inte tillgodose allt. jag skulle känna det bättre om jag lämnade bort mina ston, och veta hur den dagliga hanteringen går till, men jag är säkerrt lite barnslig..
Jag låter stoägarnen välja om de vill ha fribetäckning eller handbetäckning. Det senare har faktiskt förekommit en gång.
Ex. fångston som behöver ha egen hage utan bete får givetvis det (och handbetäcks automatiskt då).
Har hittills haft gratis betes"kostnad" men ston med särskilda önskemål betalar dagavgift varje dag.
Dock tas dagavgift ut när det inte finns bete 10 kr/dag.
Min uppfattning är att högre dräktighetsprocent vid fribetäckning.
Veritas odium paretFörvånad
Vi har inte fångston på betäckning , tycker det är ett alldelles för stort ansvar.
Jag försöker ordna så att stoägaren får som den önskar, dock inom rimliga gränser.
Vår gamla hingst fribetäcker bara. Han är så duktig, vet exakt när det är rätt tid och betäcker inte i onödan. Hittills har alla ston han betäckt hos oss blivit dräktiga.
Jag talar om för stoägarna hur vi har det, sedan får de välja om de vill komma eller inte.
Den yngre hingsten betäcker första gången i år, jag har inte tagit emot utomstående ston till honom ännu. Jag vill se att han klarar av vad han skall göra först.

#19: Klokt tänkt.
Jag ser HELST fribetäckning fram till mitten av juli någon gång. Om man vill ha senare betäckning så kan det eventuellt bli för hand, särskilt om stoet ska gå på magert bete. Men jag tror på högre dräktighetsprocent vid fribetäckning.
Att ordna magert bete ser jag inte som så svårt krav och då kanske det automatiskt blir handbetäckning eftersom hingsten ofta behöver kraftigare. Även motion någon-några gånger i veckan och/eller stödutfodring protesterar jag inte heller emot.
Men det kan det bero på hur stoägaren lägger fram sina "krav". Det jag gör med mina egna kan jag även erbjuda andra. Men jag håller med Charlotte att det är hingstägaren som bestämmer "spelreglerna"

Handbetäckning behöver inte nödvändigtvis betyda nada förspel. Jag har handbetäckt med både min egen och andras hingstar, och jag tycker att de flesta ställer sig och luktar och "kuttrar" med stoet först, luktar på hennes urin, flemar, nafsar lite på henne och så vidare. Det händer att de gärna "dansar" lite också, i uppvisningssyfte. Att handbetäcka tycker jag inte utesluter att hingst och sto får umgås lite, den enda skillnaden är ju att båda hålls i under tiden. En hingst som vet vad han gör börjar ju inte "bråka" för att han sitter i lina, utan koncentrerar sig på stoet. En sådan handbetäckning kan ju ta en kvart, om sto och hingst vill uppvakta varandra lite först.
Man kan ju också låta dem "umgås" i varsin box med ett galler emellan, eller till och med utan galler om de är snälla mot varann och inte försöker hoppa över. På så sätt brukar man ju lätt kunna se om stoet ställer upp eller "biter ifrån" och slår mot hingsten.
Låt oss inte glömma att långt ifrån alla kan ha sina hingstar på fribetäckning, och jag tänker då främst på andra raser, av större modell. (Men även vissa shettishingtar.) Det är långt ifrån alla raser som tillåter eller använder sig av inseminering o.dyl., utan har naturlig betäckning som krav. Dessa hingstar går sällan ihop med sina tjejer på fribteäckning, utan får bara träffa dem med ett galler emellan och sedan vid själva (hand)betäckningen. I min erfarenhet har dessa raser varken bättre eller sämre dräktighetsprocent än t.ex. shetland. Så trots att de inte får gå med sina ston i hagen så måste de ju göra någonting rätt.
www.stuteriprecious.se

#22 Vi pratar ju då om shettisar här. Hur andra raser gör som handbetäcker då de måste ha naturlig bet istf semin ex är ju lite olika också. En del kollar med UL exakt när ägg är redo osv, då är det lite skillnad med dräktighetsprocent.
Att hingsten i lina också flörtar utgår jag ifrån, men det ÄR en mer påtvingad situation och hur ofta kan en hingst i lina i lugn och ro nosa och avgöra att det här luktar inte rätt och avstå tills ett par timmar senare? Han betäcker där och då, bara stoet står stilla. Fritt kan förspelet pågå LÄNGE.
Jag vidhåller att rutinerade sunda hingstar vet och kan bäst. Vid handbetäckning blir det förmodligen oftast fler språng än nödvändigt, eftersom hingsten inte tillåts betäcka naturligt och därför kliver på trots att det inte är dags egentligen. Ofta behövs bara ett-två språng fritt, medan man vid handbetäckning fortsätter varannan dag. Ofta kliver hingsten på en gång, mitt i natten tex och inget mer. Varför "tvinga" på fler språng än nödvändigt?
Jag har INGET emot att man handbetäcker när det behövs, men jag tycker det rimmar illa med att man har så mkt bättre koll bara för att man håller i dem. Dels kan hingsten själv bäst och dels skall den som handbetäcker vara mkt kunnig för att det skall bli optimalt. Långt ifrån alla är det.
/Cattis

#23 Njaaa… Jag har varit med om flera avbrutna handbetäckningar för att hingsten har sagt ifrån, eller helt "tappat intresset" för att stoet inte var redo. Det handlar om att läsa av både hingsten och stoet. Som du säger, en erfaren hingst vet när det är dags, och han kommer inte "rucka på sina principer" bara för att han ska handbetäcka. Jag tycker inte att hingstar som enbart handbetäcker verkar göra det i onödan, i alla fall inte dem som jag har hanterat.
Jag har i alla fall inte påstått att man har bättre koll för att man handbetäcker, det enda jag skrev om saken var att i min erfarenhet så har dräktighetsprocenten varit ungefär samma lika.
Jag förutsätter att man bryr sig lika mycket om när stoet har ägglossning vid fribetäckning som vid handbetäckning…? Visst kan det vara skillnad på om stoet ska gå hos hingsten en hel sommar, men man är väl som stoägare fortfarande intresserad av när stoet kan ha blivit dräktigt? Om inte annat få för att veta när fölet kan tänkas komma. Jag utgår bara ifrån mig själv, men jag föredrar att kolla med UL oavsett hur länge sto och hingst ska gå tillsammans. I år har jag inte haft möjligheten att kolla mitt 3-årssto med UL och jag finner det rätt stressande, faktiskt. Trots att hon går med hingsten dygnet runt nu. Men det är jag.
Att jag nämnde andra raser var för att poängtera att fribetäckning inte behöver vara det enda raka för en garanterad dräktighet. Det finns många hingstar som bara handbetäcker och som har stenkoll på sina ston ändå.
Överhuvudtaget tycker jag att långt ifrån alla är tillräckligt kunniga för att syssla med avel. Jag påstår inte på något sätt att jag vet bäst, men jag vet i alla fall att jag har jobbat på stuterier och hos en veterinär, jag har si pch så många års erfarenhet av hingstar etc, vilket i och för sig kanske inte säger så mycket men det är ändå det jag utgår ifrån när jag funderar över min avel. Samt att jag ställer frågor här, förstås.
www.stuteriprecious.se

#24 Jag hari nte på ngt sätt antytt att DU inte skulle vara tillräckligt kunnig. Det kan jag öht inte uttala mig om.
Sen att hingstarna inte ruckar på sina principer vet jag inte. Har han stått på box ett tag i väntan på sitt sto som många låter honom göra, så kommer han troligen med nöje betäcka det som ställer upp för honom - även om det inte är riktigt riktigt rätt tidpunkt.
/Cattis
Tack allihop. Jag gör ju som "jag" vill (stoägarna) men det var intressant veta hur ni andra gör.

#24 jag håller helt med dig, Senast idag tackade hingsten för sig o tyckte inte att stoet var intressant, men när vi senare tog en annan så var det ett himla förspel o sen genomförd betäckning.
Alla människor fungerar olika o det gör ju djuren oxå, man måste hitta rätt vad som passar just SIN hingst el sto. vi har hittat vår metod o den tror VI på, hur andra gör kanske är vad som passar dem bäst.

#27 Då är det ju tur att det finns sådana som ni, som låter dem göra så. Flera ggr har jag besökt shettisstuterier o sett handbetäckningar utföras. Det är inte samma som du beskriver.
Men det handlade i grunden inte om den biten, utan om vad som ger högst dräktighet :-)
/Cattis

Jag kan berätta hur det gick till att betäcka mitt NF-sto en gång:
Hon provades med deras andra hingst och var brunstig. Sedan togs hon ut och betäcktes med "rätt" hingst. Han var så het på gröten, så han hade nog betäckt vad som helst. Troligen provade de aldrig med honom, utan han var van vid att det var fritt fram.

Vi föröker verkligen att se till att det går rätt tillväga. Fick hit ett sto förra året som dom tyckte vi skulle binda upp o ta ut hingsten, men då sa jag faktiskt ifrån, för våldtäkter håller vi inte på med.
Jag hoppas ju att så många som möjligt blir dräktiga och att både sto o hingst mår bra av situationen. vi är ju glada att få hit ston, och då försöker vi tillgodose lite av deras behov oxå.
hoppas alla får en givande säsong.