Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 991 ggr
[mathilda...0]
0

Utbrytnings drottningar.

Vi har tre shettisar på gårn som på något mirakulöst sätt har lyckats bryta sig ut ut hagen 5 gånger på två dagar.

Första gången var när vi hade gäster tills klockan var 12 på natten när vi hörde dom ute på gärdet. Jag gick och lade mig 1 den natten.

Andra gången var när dom bröt sig ut på morgonen dagen efter.

Tredje gången skulle morfar laga staketet där det hade gått under, men dom lyckades bryta sig ut ändå. Senare såg vi dom 1 km bort på Näset (ett litet torp vid skogen) Vi tog ensilage och havre och fångade in dom igen.

Fjärde gången var när dom sprang raka vägen in i skogen.

Staketet var lagat och vi satte in shettisarna igen, men precis innan vi skulle gå in från ladugården hade dom smitit ut på gärdet igen.

Vi insåg att det va lönlöst att sätta dom i hagen igen, så vi skulle sätta in dom i det stora boxen i det gamla stallet (där ingen häst varit sedan traktorerna kommit till gården)

Så nu sak vi sätta på dom sånna där antenner i grimman så att dom inte går ut mera.

Men jag får ändå säga att det är mysigt att gå till stallet på mornarna och ge dom mat än att gå till hagen och frysa.

Så jag tänkte skriva det här inlägget så att alla kunde berätta va deras tokiga shettisar gjort och och varit med om.

cinna
0

En tanke bara:

Använder ni elstaket? Hur mycket "kräm" är det i trådarna?
Har ni dåligt med ström eller dålig jordning tror jag tyvärr risken finns att de kommer gå ut igen - även med "antennerna"Flört

SofieN
0

Elstaket? Vad för sorts trådar? Hur är styrkan? Hur många trådar?

[mathilda...0]
0

tre trådar och med väldigt stark ström.

Vi tror att dom har så tjock päls att dom inte känner något när dom går igenom.

Maliiin
0

Min shettis är helklippt och har därför täcke på sig. Och en hel del med man också.

Han fick för sig för ca 2 månader sen att han inte skulle stanna i hagen. Så han tog fart och sprang i full galopp och bara duckade och sprängde staketet.
Jag lagade och han sprängde! Han hade sån fart att han förmodligen inte hann känna något utav strömmen. Dessutom ett täcke som skyddade honom!

Så till slut tog jag trådarna vid grinden å gav honom 2 rejäla stötar. Han har stannat i hagen sen dess!
Kanske låter elakt men det var det enda jag kom på just då!

SandraO
0

Har haft samma problem, har staket med 3 trådar och bra el på. Min lilla kröp under, in i grannarnas hade. När det började bli tråkigt gick hon in i nästa.

Jag satte upp yttligare en tråd, hårt spännd och sen fick hon" prova" tråden en gång. Sedan dess har hon inte vart ute en enda gång! :)

Emma-R
1

Vinterel är att rekommendera! Har 4 trådar och enbart jord kopplad på 1, nuddar dom då 2 trådar blir de kortslutning (jorden+1 el) och man får en ordentlig stöt. Är så dålig jord i backen på vintern så ja tycker de här är de enda som har fungerat riktigt bra.

cinna
0

Har samma som #6, vinterkoppling och 4 trådar, men med jord på tråd nr 2 och 4.

[mathilda...0]
0

Jag tror nog att om en häst ser en anledning att inte vilja vara i den hagen han är i så är det nog inte så mycket som kan stoppa den.

Första gången som dom var ute gick dom till gärdet med en halvmeter långt grönt gräs i. Hagen som dom brukar vara i har nästan inget gräs alls bara mossa.

Så när dom blir hungriga går dom bara igenom stänget till gräshagen.