Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2977 ggr
Pelzi
0

Problem med shettisar.

Brukar sköta om 2 shettisar en som är 16 år och har lite problem han hostar till när man har travat en liten bit kanske 10 m och sen så slutar det helt kan hosta då och då.
Jag rider inte jag tömkör och springer brevid och tolkar på vintern ska börja köra släde nu också. Men vad är det för fel på han?

Jag har även problem med den andra hästen han är 6 år gammal men han är svår att longera han stannar och vänder sig emot en helt plötslig och ofta gör han så och vägrar gå ut ibland, hur ska jag göra när han gör så?
Och han bits och bockar väldigt mycket också speciellt när man springer med han och lös hoppar när man springer brevid min kompis blev sparkad en gång  när han gjorde så han kan bocka stillastående också, hur lär jag bort detta beteende?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

susanne-s
0

Den första kanske har trachealkollaps, sök på det och läs…
Lycka till

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

MoOoOa
0

Din andra häst låter mkt som shettis var för ett tag sen.

Tänker mest på sig osv. Jag försökte arbeta mkt med att jag bestämde och att kan skulle flytta sig för mig. Det hjälpte mkt och han fick mkt mer respekt för mig. Sen longeringen.. Har ALDRIG funkat för mig. Oftast så bråkade han genom hela tiden, vägrade gå fram, stälde sig på bakbenen och slände sig utåt. SKulle man trava slog han bara. Men har gått på en NH kurs två gånger och sen dess har jag longerat två gånger, och båda gångerna gick över förväntat. Han protestera bara nån gång och jag kunde trava flera varv med han utan problem.

Så tror att mkt där handlar om att du måste visa att du bestämer. En NH kurs skulle nog vara jätte bra för er. Hoppas du får till det! :)

Elshira
0

Min ridponny jag hade när jag var liten hostade alltid till en eller ett par gånger när jag satte igång i trav. Såg på ridsport iFokus i din tråd att någon skrev om Uppstartshosta vilket passar på min beskrivning i.af. Alltså att hästen bara hostar då, och kanske någon gång under ridpasset enstaka gånger. Men sällan annat än när de börjar få andas lite mera vid ridningen.

Är det så skulle jag inte vara orolig. Låt hästen hosta klart bara så är det bra med det!

Hakuna matata!

susanne-s
0

Shetland är ju ganska drabbade av trachealkollaps, har två i min närhet som drabbats. Hade det varit min häst och jag tänkt använda den så hade jag kollat upp det.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SandraO
0

Angående den 6 åriga ponnyn:

Min ponny hade också problem med att bli longerad, hon stannde gärna, bytte varv och krånglade allmänt.

Jag har tränat henne mycket att lyssna på rösten samt att hon ska gå ifrån mig när jag går mot henne, viktigt vid longering är att om hästen stannar så ska du vara lite snett bakom så att framåtdrivandet kommer bakifran. OBS, säkerhetsavstånd viktigt!

Nu har jag flyttat till ett stall som har en rundkorall, har börjat träna henne att springa på volt utan lina så att hon lyssnar på rösten. Hon går mycket bättre utan linan faktiskt, hon springer på en bättre volt och i bätte tempo. Jag låter henne skritta, trava på volten först. (Samma kommandon är viktiga vid all träning) så "trava" är trav, "sakta" är från trav till skritt. "ptroo" betyder halt. Ibland när jag har stannat henne helt så sätter jag mig på huk och ber henne komma in till mitten av volten, då får hon en belöning, ibland så backar jag henne också när hon kommer in.

Jag tränar även på att hon ska flytta sig för mig när hon kommer i trav, då springer hon på en volt och jag möter henne på volten och säger vänd, då ska hon inte komma fram till mig utan ska vända i trav bort från mig. upprepar detta kanske 2-3 gånger sen kallar jag in henne igen.

Detta tycker jag har vart bra träning för att hon ska respektera mig som ledare om man säger så!Glad

MoOoOa
0

Kom på en till sak när jag läste #5, träna på att det kan vara en belöning att stå två-tre meter bort och att det inte alltid måste vara vid dig :P

[PrinsTheosSkötare]
0

Har typ samma problem vid longeringen med min sköthäst. Men bara när man ska göra halt från trav. Men det gäller typ och visa vem som bestämmer, då går det mycket bättre, det har iallafall jag märkt ;)

VeronicaP
0

Kan ju vara så att om han får hö att han är känslig mot damm och de är de som gör att han hostar ?

Sen är de ju normalt att en häst hostar då och då eg de kan ju inte harkla sig som vi ,, läste nog att en häst kan hosta 8 gånger om dygnet utan att de behöver vara något,

Sen så är det så att vissa hästar hostar lite i början av träningen , en del hästar som är lite dammkänsliga inte är ovanligt att de hostar mer när det är sådant här fuktigt väder ute som det är nu

[mathilda...0]
0

Kolla på avsnitten i Ponnyakuten där finns det den bästa hjälpen du kan få för den (andra ponnyn) som du pratade om.

Gå in på svtplay.se och fyll i ponnyakuten i sök rutan.