dräktig eller ej
Om ett ev dräktigt sto står för hingst så bör hon inte vara dräktig eller??
Min gammel märr har ca 45 dagar kvar till fölning men brunstar som bara den, vi testade idag med hingst och han fick hoppa upp på henne utan att hon sa ifrån, dock var han bara på sidan av henne så ingen betäkning genomfördes.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

hm mitt varmblodsto brunstade hela dräktigheten och så fort valacken nosade på henne så ställde hon upp. HAn förstod dock inte vad han skulle göra. Hon fölade på våren sen.
ÅÅÅÅ så skönt det känns. Vågar ju inte släppa in henne nu och så betäcker han för fullt så kastar hon bara för det

Tycker du ska vänta och se. Som sagt jag tog ut min veterinär 1 månad innan fölningen för ja kände inga sparkar i magen och stoet var inte rund heller om magen. Så brunstade hon som sjutton. Men när han gick in och kände fick han tydliga sparkar på armen
. Då sa ja puuuuusssssst.
Så jag håller tummarna att det är samma för ditt sto
det är så pass lite tid kvar innan hennes tid går ut så jag väntar och ser men det hade varit skönt att veta liksom.

förstår de. man blir orolig.

#4 Varför inte ta ut vetrinären annars och låta han känna så får du svar snabbt ju ;-)
har dåligt erfarenhet av att låta vet kolla ett sto så pass sent. Gjorde det med ett annat sto för något år sedan och någon dag senare så kastade stoet.
Nu behöver det ju inte innebära att carmen också gör det om där nu är ett föl, men helt ärlig så vågar jag inte chansa.
Jag väntar ut henne så lär jag ju märka om där kommer något.
Jag skulle ta hjälp av hingsten.
Vill han inte betäcka är hon säkert dräktig, hoppar han på och betäcker är hon säkert tom

#8 Hingsten kan, vad jag har hört, ju betäcka fast stoet är dräktigt, och det är väl rätt stor risk att stoet kastar då…
Ett sto som "vet vad som händer" tar inte emot hingsten om han hoppar på henne. Jag skulle prova med hingsten.

Fast jag vet ston som tagit emot även om de varit dräktiga faktiskt, jag hade inte testat utan att veta , för ta hon emot och skulle vara dräktig så är risken stor att hon kastar, men kan man inte fortfarande göra det där blodtestet som man kan köpa för att se om de fortfarande dräktiga?

Blodprovet fungerar inte så långt in i dräktigheten, har jag hört…

#12 Ok jag har aldrig använt det , då jag ultrar mina .

#13 Jag har heller aldrig använt det, men en bekant tänkte använda det för att se om hennes sto är dräktigt och då informerade hennes veterinär om att blodprov inte fungerar så långt in i dräktigheten.

#14 Det kan ju vara bra att veta om man misstänker att stoet resorberat , då är det inte lönt att köpa det *ler*
Blodprovet fungerar mellan dag 40-100, tror jag det var.
Har två ston här som "brunstar" för hingsten trots att de är högdräktiga. Måste vara någon slags hormonrubbning. Har hört det tidigare också att ston har haft detta beteende o varit dräktiga iaf.
Så Milla - jag skulle nog avvakta o se trots allt! 
Hehe som sagt ett mycket konstig år i år med dräktighet, fölningar och ja allt annat också för den delen.
Jag gör som så att jag väntar ut henne och kommer det inget föl så kommer det inte och då var där inget. Hon får juni ut på sig så ser vi vad som händer.
Mio är i allafall världen bästa fölis, tänkte bara säga det om ni nu inte visste det
#17 oj oj, där kommer nog många vara oense…..
Min fölis är ju bäst *S*
#18 nähä du det är hon inte alls för hon är svart och i år är det bara fuxar som är bäst
#19 ja men jag beställde en fux… hum. Blev inte så… Men hon har ljusblå ögon och det är inte så vanligt =)
#20 amen jag beställde ju en svart eller svartskäck ju…………..hm tror ghia och celma har gjort något utbyte där med fölisarna
#21 njae, ja kanske men jag fick ingen skäck. Bara svart…. fel nyans iaf… Dom är iaf halvsyskon våra små bebbar =)

Om stoet inte är betäckt med den hingsten du har hemma så skulle jag inte släppa ihop dem. Hingstar vill ju att deras avkommor kommer till världen så snart som möjligt, eftersom de i vilt tillstånd inte alltid har så många ston att välja på, samt måste konkurera med andra hingstar. Därför betäcker de dräktiga ston, betäckta med andra hingstar, så att de kastar och kan ta emot honom "på riktigt" så snart som möjligt. De vill ju inte att deras ston ska föda andra hingstars föl, det gynnar ju inte deras egen överlevnad, fortplantningsmässigt.
Så ha du is i magen och vänta de sista veckorna också. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#21 hi hi Milla är du säker på att de är rätt far till fölet hihihihihi 
#24 jadå jag är helt säker
#23 Beskrivningen stämmer inte på min hingst. Han är nyligen ihopsläppt med högdräktiga ston, ett sto är dräktig med honom och det finns inte i hans värld att försöka sig på något med de havande damerna.
Han håller sig lite för sig själv men har full koll på vad som händer, han lyder stonas minsta vink.
Tidigare då han fått in högdräktiga ston i hagen, har han varit med och bevakat fölningen som om fölet varit hans eget.
Han gör inte skillnad på om han är pappa eller ej.
När stona fölar inne, är han mycket medveten om vad som är på gång.
Om han står boxgranne med stoet, står han som klistrad vid gallret, ljudlöst hummande till dess att det hela är över.
När stoet kommer till sans och börjar vakta fölet, är han inte i närheten av gallret mer.
Det är möjligt att min hingst lärt sig genom åren men jag tror inte att han är unik i sitt sätt att vara mot stona.
När mitt avelssto skulle födas så stod hennes mamma i hagen bredvid hingsten och kissade som sjutton hela dagarna och ville helst att han skulle hoppa in till henne (om det sen blivit nån betäckning eller ej om han tagit sig in, det vet man ju aldrig). Veterinär togs ut som gick in och kände att det var ett föl och också att den levde - och ett par månader senare (hon var beräknad till 24 juni, föddes 13 augusti!) ploppade fölet ut och hon lever ju bevisligen än och blev inte konstig för det. ;) Alltså, att de kissar åt/står för hingst betyder inte nödvändigtvis att det inte är nåt föl i magen, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Min hingst skulle INTE kliva på ett sto som är dräktig, vare sig det är han själv eller någon annan som är far till det fölet som är i magen. En hingst borde känna skillnad på riktig brumst eller "pissande" lite olika doft även för en mänsklig näsa.

Sen är det ju skillnad på gamla och unga hingstar ….

#23 Den där beskriviningen stämmer in på vilda hingstar, som lever i konkurrens med andra hingstar. Det gör inte våra och därför är det nog ganska ovanligt att tamhingstar beter sig på det viset.
Min förre hingst gjorde aldrig så, och inte den jag har nu.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#25 det var ju tur att du vet att det var rätt
men roligt att se vad gener kan göra så man får färg man nte räknat med. Ska se att min Zettan får fux föl som att ja hoppas så på ett svart. Zettans mormor är ju fux 
#31 det är farfar och morfar som har gått igenom. Båda två är fuxar ja man kan aldrig vara riktigt säker på färgen hehe
#29 Tror jag också, min unga hingst får allt vänta ett par år till innan han får fullt förtroende.
#31 du ska ju istället hoppas på att hon saknar det röda anlaget då ju… Men visst kan det bli fux. Jozos pappa är ju fux
Jag hade två ston i fjol som brunstade som bara den.. märkligt tyckte jag att ingen av dem hade tagit sig. Båda släpptes med hingsten men han visade inget intresse för att betäcka. Båda stona fölade, en den 31 juli och en den 19 aug.