Föla på dagen?
Har du varit med om något sto som fölat på dagen? Jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Själv är jag inställd på många timmar nattvak och är iväg och arbetar på dagarna.

Javisst!
Ena gången släppte jag ut stoet i hagen på morgonen. När jag kom tillbaks på förmiddagen hade hon just fölat och ställt sig upp för att fortsätta äta :) Fölet låg kvar med baken i hinnorna och försökte komma upp.
Sen har jag fått några på kvällkvisten också.

Jag har haft många som fölat dagtid.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Här fölas det mer på dagen/ morgonen än på natten
Ja, faktiskt mer än på natten.
Jag har fått föl på alla tider på dygnet, 9 på fm, 12 på dage, 16 på em, 20 på kvällen, 22, 23, 24, 02 - ja, alla tider tror jag. Möjligen kanske ingen har fölat just mellan kl 02-07 ungefär… Inte vad ja gkan minnas i alla fall.

Den ene hoppen min føllet faktisk på formiddagen idag!!

Jag har inte fått något föl på natten varken stora eller små pållar. De har fötts mellan 11,30-18,30.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Fem av sex fölningar här har varit nattetid (23-03), den sjätte föddes runt 7.30 på morgonen.
#6 Gratulerar till fölet som kom idag!
Hittills har mina ston bara fölat nattetid/ tidig morgon. Jag går och vakar över lilla Doris som nu fyllt sitt ljuver. Ännu syns inga vaxproppar dock…

Måste nog säga att vi har fler som fölar dagtid än nattid här hos oss

Det är ju därför det är så jobbigt med fölvak, när de inte gör som man läst om i böckerna. Som att de oftast fölar mitt i natten. Stämmer ju inte alls. :-(
Jag tycker jag fölvakar dygnet runt på våren… Nu har jag som tur är bara fyra kvar att vaka över, sen skall jag sova riktigt gott om nätterna. Dags att börja hålla koll om två veckor igen ungefär. Urk. Men vad gör man, jag skulle aldrig våga strunta i det, inte när man vet hur illa det kan gå.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Kefir fölade i hagen kl19.20 så det var ju rättovanligt. mest van att de fölar på natten,tidig morgon
#11 Precis! Fölvakning dygnet runt = fölen kan födas när som helst. Här fölas det både dagtid och nattetid, ingen speciell "sortering" där inte. Är det dags så är det dags helt enkelt.
Mina har övervägande fötts på morgon eller förmiddag. Tror inte någon fötts 12-03.

Våra (totalt 11 st) är alla utom 1 födda på natten/tidig morgon. En som föddes vid 15-tiden på dagen i hagen (stoets 3:e föl). Så för mig är det ungefär som i böckerna…

Mycket brukar hända på morgonkvisten från ca: klockan 05.00.
Det är dom magiska vargtimmarna. Jobbar själv inom vården och då händer det ganska mycket ibland. både vad gäller födslar och dödsfall.
Själv hade jag 7 fölningar förra året varav 5 dagtid så jag har nog släppt det där med att de flesta fölar nattetid. Sen tror jag en del vill vara ifred o då fölar dom på de lugna natt timmarna medans en del vill ha folk i kring sej kanske. Vet att det var nån som trodde det berodde på vilken tid på dygnet dom blev betäckta….Vet som sagt inte alls mer än att jag har slutat tro att de flesta fölar nattetid. I år har det varit 22.00 samt 18.00.

Oftast har våra ston fölat inne om natten i en stor box med ett tjockt lager bra halm och med övervakningskamera.
Men då och då har vi fått en överraskning - som när Rosengårds Hetty födde lilla Nadja. Jag fick syn på henne genom köksfönstret när jag höll på med middagen och "störtade" (hmmm…) ut med kameran i högsta hugg, lagom för att fånga Nadjas allra första vacklande steg. De gick ute från första dagen men fick komma in om det regnade.

Ett par av mina ston har fölat på dagen, men de flesta fölen har kommit under natten.

De flesta av mina har fölat på dagen eller på morgonen.