Hur lång tid tar det?
Min 4-åring ska lämnas för inkörning i sommar. Undrar helt enkelt hur lång tid det kan tänkas att ta? För att veta hur många veckor hon kommer att vara borta.
Hon är riden (mest med ledare) och vet hur tyglar fungerar, men hon är inte tömkörd. Det är en ponny som tar det mesta med ro så jag tror inte att det kommer att bli besvärligt. Men jag behöver som sagt planera och skulle behöva veta hur många veckor jag minst behöver lämna henne.

Det är svårt att säga , allt beror ju på hur lättlärd hon är och hur mycket hon ska lära sig .
Har du gjort tömkörningen och det hemma så går det ju fortare.
Men att få en ponny i vagn där den kan stå stilla, volta i skritt och trav tar i genomsnitt 1 månad , allt beror ju på hur ponnyn reagera på allt .
De hästar jag har kört in har det tagit ca 1-2 månader för beroende på vad de kunnat innan. Sen beror det helt och hållet på vad kunden förväntar sig att ponnyn ska kunna vid hemfärd.
Hon ska gå att använda för picknick-körning. I början tänkte vi ha en vuxen som leder (eftersom vi inte är körvana). Kan tänka oss att jobb i omgångar, med en inkörning, hemmaträning och sedan vid behov komma tillbaka och förfina eller lösa problem som uppstått.
Ponnyn är hyfsat lättlärd, men framförallt oberörd av det mesta. Eftersom inkörningen i så fall blir till sommaren kan jag hinna tömköra lite och kanske dra lite grejer efter oss. Hon har hittills inte alls reagerat på hund eller cyklar eller trampbilar som kör bakom henne.
Det svåraste skulle väl möjligen vara att få henne att trava…