Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 2272 ggr
abbe75
0

Avelsvärdering (Hingst)

Hej.

Jag sitter nu och ska fylla i anmälan till avelsvärderingen i Vetlanda, och då står det att man ska skicka med kopia på passet, nu till min fråga.

Vilka sidor i passet ska med?

Tack på förhand

/Abbe

AnnaLundin
0

jag har aldig riktigt begripit vad det är de vill ha, men jag brukar kopiera härstamningssidan och den sidan där alla uppgifter om ponnyn står, färg, födelsedag, föräldrar etc.

abbe75
0

ok

Johanna-Granberg
0

Glöm inte sidan med aktuell ägare.

Kris_J
2

Jag brukar kopiera sidan med registreringsbeviset, eftersom det var det som efterfrågades innan vi fick pass.

Det är nog bra om föreningen framledes anger mer precist i propositionen vilken eller vilka sidor som ska kopieras. I de nya passen finns ju inte rgistreringsbevis. Troligt är väl då kanske att man ska kopiera identitetsuppgifter och härstamningsbeviset?

Alla läser inte igenom hingstreglementet innan de skickar in anmälan, kanske även vore bra med en kryssruta att man tagit del av föreliggande regler som gäller vid föruttagning/avelsvärdering eftersom man är skyldig att känna till dessa regler.

#3 Hur kommer det sig att begreppet grundstamboksförd fortfarande används på anmälningsblanketten?
Saknar också Hingstreglementet för 2012 som är min skyldighet att känna till. De borde vara avelsföreningens skyldighet att de reglemente hingstarna ska avelsvärderas utifrån finns tillgängligt vid tiden för anmälan. Jag har massa skyldigheter som anmälare, men tydligen inga rättigheter?Flört Eller är det kanske så att det är 2011 års regler som ska gälla vid vårens avelsvärdering?

Menar inte att angripa dig Johanna, men du kanske vet.(Frågar dig allra ödmjukast)

Varför jag inte skickar ett mail till styrelsen och frågar är för att jag vill att fler som kanske inte är medvetna om sina skyldigheter vid anmälan ska bli medvetna
och läsa på lite. Min erfarenhet har lärt mig att flera är totalt ovetande om detta.

Veritas odium paretFörvånad

abbe75
0

Ok,

Jag gör så att jag skickar med sidorna
1, 3, 5, 5b, 6c, 9 och 13 i passet.

Skickar även med mätintyg så då tror jag nog att jag fått med allt även om inte det mätintyget kanske gäller då de ska mätas på plats men men det får hänga med på en hörna ändå kostar ju inte mer att skicka bara för att det är 1 papper mer i kuvertet hihi

Ska man ha med ett intyg att han tränas för trav också om det är så att man vill klippa honom innan då han sätts i gång på allvar igen efter vintervilan.

veronica-olsson
0

När är hingstpremieringen i Vetlanda?

ThiffannyJ
1

#6 14 april. Läs mer här. Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

camilla69
0

Hakar på här med en fråga gällande bilagan, meritförteckning.
När man ska fylla i här är det  tidigare utställnings resultat i siffror de vill ha eller vad skriver man ??
Om man inte har några bra resultat sedan tidigare på sin hingst eller dess föräldrar hoppar man över detta då ?

cinna
0

Jag tog kopior på de domarprotokoll jag hade på hingsten och hans mor samt skrev lite kort i rutan på anmälningsblankettens sida 2 om fars och mors meriter.
Det räcker inte med att hänvisa till siffror i webstamboken om jag förstått det hela rätt.

AnnaLundin
0

En fråga - propositionen inleds med

"Hingst kan individprövas vid lägst 2 års ålder"

Innebär det att man numera kan visa tvååringar på premiering även på våren?

camilla69
0

Men vad skrivar man då om meriterna ? Jag har inga protokoll på min hingsts pappa tex ?
jag förstår inte riktigt vad jag ska skriva. Alla meriter jag kan hitta är ju via "nätet" och webstamboken ?

cinna
0

#11 Jag skrev att pappan varit BIS på si och så många poäng samt  att han hade en redan godkänd son och X antal diplomdöttrar. Typ en kortare sammanställning på vad som kunde tänkas vara meriterande för pappan och samtidigt fördelaktigt för min häst vid bedömningen.

I och med att jag äger mamman, så kunde jag bifoga kopior på protokoll från hennes avelvärdering samt utställningar. Skrev även om hennes syskons meriter.

camilla69
0

En helt annan sak gällande hingstvisningen, hur ska man hinna få isbjörnen i hagen i snyggt skick tills 14 april ! Min har minst 10 cm vinterpäls och brukar enligt förra ägaren tappa väldigt sent !!!
Är det inte svårt att få dem snygga tills dess ????
Någon som har tips ?

Jag har aldrig varit på en utställning över huvudtaget och känner mig helt nervig inför detta ;-)

Ska försöka fylla i papprerna idag men tycker det är krångligt att hitta något att skriva om hans pappa…..

VeronicaP
0

#10 Jag tror inte det faktiskt är de inte så att det har glömts att ändras ? Jag har alltid hört tidigast vid 2 1/2 års ålder ,

cinna
1

#13 Antingen förbereder man sig redan på hösten innan och täcker för att få lite mindre vinterpäls eller så kanske man ska vänta över sommaren och visa på tidiga hösten istället om man tror att det är till fördel för ens häst. Det är väl ingen överraskning att hingstpremieringen är tidigt på våren?Flört

Jag är dock säker på att nämnden är så kunnig att de kan "se igenom" isbjörnspälsen - och det är ju lika för alla.

Sen tror jag inte att du *måste* skriva något om hans pappa, men det kanske de som är mer rutinerade än jag kan svara säkert på!?
De som sitter med i nämnden har ganska bra pejl på läget ändå, men vill man framhäva eller betona något är det ju en möjlighet som finns på blanketten…

camilla69
0

Tack för svaren !
För mig är "allt" en överaskning då jag blev shettisägare i  December första gången ! Flört