Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 1672 ggr
Moalinn
0

Transy hästar

Hej!

Transy hästarna är vad jag har förstått väldigt vanliga. Mina systrar har haft en shettis från helmund of transy och just nu försöker jag hitta avkommor från honom, men jag hittar ingenting?

Han hette/heter (ingen aning om han är vid liv) pontus och hans mamma var antingen shie vd bäverskog eller vesselina vd bäverskog. Vet inte helt säkert om helmund var pappa, kan vara asterix of netherly som kan vara pappa också.

Vet ni någonting om var man kan hitta detta? Hittar ingenting på Blå basen tyvärr.

Och så hade det varit roligt om ni har/hade egna transy hästar och laddar upp bilder på dom! Skrattande

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Linnah
0

Du hittar Helmund och hans avkommor här. Det finns ett sto som heter Chie v.d. Beverkoog som har avkomma med honom, det andra namnet finns det inget som liknar bland de han betäckt.

Transy är ett av de äldsta och mest kända stuterierna som finns, och eftersom de fött upp väldigt många hästar så är det inte så konstigt att du sett det ofta. Dougal W.H. Dick och hans barn och barnbarn som har det nu, föder fortfarande upp i Skottland och Dougal är en välkänd domare också. De allra flesta i Sverige idag har någon Transyhäst i stammen, åtminstone på normalstora shetland.

Moalinn
0

DEt var säkert beverkoog hon menade, men det finns ingen Pontus. Asterix finns ju på mammans sida och det gör även wesseline . Detta är väldigt konstigt om jag får säga det själv, jag vet inte om den hästen dom hade hette/heter Pontus eller om dom bara kallade honom det.. men det är/var iallafall en valack.

Medarbetare på Djurfoto

Linnah
0

Det kan ju vara så att han aldrig registrerades också, det var inte helt ovanligt förr.

Moalinn
0

Jo, så kan det vara. Tack för hjälpen :)

Medarbetare på Djurfoto

ponnyfotot
0

ponnyn jag red när jag var mindre har

Rosafir of Transy i tredjeled (http://hastkatalogen.se/showhorse.php?id=192812)