Miniklasser på utställning
Jag funderade på att anmäla till utställning, men jag måste ärligt erkänna att jag inte har någon som helst lust att ta ut mina mini och visa i samma klass som standard. Dels för att jag tycker att det är störande när man inte kan hålla samma tempo när man går på ring, men också för att jag personligen tycker att det är roligare / lättare att se och bedöma jämnstora individer. ( jag vet att det är domaren som dömer och att de har så stor kunskap att de kan ge en professionell bedömning
) Vad tycker ni miniägare ? Jag har ingenting emot att man går i samma championat men inte i samma klass. Finns det överhuvudtaget något annat land än Sverige som inte delar upp åtminstone mini och standard ?
Jag har absolut igen emot att gå i samma klass/champion som standard. Men det är standradägarna som blir lidande när de hamnar bakom oss och deras pålle kanske har större kliv.
Personligen tycker jag att det inte finns något värre än att hamna bakom en visare som går och slöar med ponnyn. I ringen är man pigg och framåt med sin ponny. Alla vill ju visa upp sig från sin bästa sida.
Därför föredrar jag när det är uppdelat.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Shetland Syd har separata miniklasser på samtliga utställningar.

Jag har inte det minsta emot att gå i samma klass med mina mini och standard. Domarna kan säkert döma lika bra oavsett vilka storlekar som finns i ringen.
Framför allt tycker jag det är jättetrist när det bara är en eller två deltagare i klasserana, och det gäller både när jag själv visar egna ponnyer och när jag är publik. Jag tycker det ska vara lite spännande också med utställning, dels med vad man får för poäng men också på vilken plats man hamnar. Har man inte någon att tävla mot är det inte lika roligt även om man skulle få bra poäng på ponnyn, det roliga är ju om det går bra när man har en riktig konkurrens.

Jag föredrar separata klasser för standard och mini. Inte för att jag tror att bedömningen påverkas eller ens för att jag befarar att jag ska snubbla över de små.
Men mitt ordningssinne upplever det trevligare så - helst skulle jag se klassindelning i 1)mini 2)svarta 3)färgade (där 2-3 är standard).
Det är ju inte säkert att det blir så stor konkurrens i klasserna även om mini och standard slås ihop, då det exempelvis ofta är få hingstar (unga likväl som avelsvärderade). Som jag ser det är det viktigast att det är konkurrens i championaten som ändå är en titel av värde.
Vi gjorde en enkät i Shetland Nord 2007 där samtliga som hade en åsikt i frågan ville ha separata klasser för mini och standard - oavsett om de själva hade mini eller ej. Efter det blev det så. Ett tag iaf.
Vart jag än har varit (UK, NL, DK) samt på olika arrangemang av föreningar för alla ponnyraser, har shetland delats in i mini och standard. Känns lite märkligt att det då inte gör det alla gånger i shetlandsföreningen.