Vikt
Hej!
Jag köpte ett varmblod för ett halvår sedan, hon hade startat på travet men hon var inte så snabb pga av att hon är så liten.
Hon är ca 1, 50 i mankhöjd och väger strax över 400 kg.
Nu till min fråga! Jag undrar om ni tror att jag är för tung för henne, jag är 1,64 lång och väger 60 kg?
Hälsningar Camilla

Det gör du inte
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hej!
Tack det var skönt att höra! Men jag undrar var gränsen går, hur mycket hon orkar bära, sadeln väger ju en del också.
Hälsningar Camilla
Borde inte vara några problem för henne att bära dig.
Det beror ju på i vilken kondition och hur musklad hon är oxå.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
http://ridsport.ifokus.se/ har en egen rubrik som handlar om ridtravare. Sedan finns en förening för ridtravare också: http://www.ridtravare.com/
shetlandsponny.ifokus handlar visserligen om shetlandsponnyer i första hand… Men jag svarar ändå…
Angående vikten så beror det på hur "sund" hästen är. Generellt sett så skulle jag säga att hon kan bära dig men när jag tänker lite längre så beror det på beställ mm. Har hon haft mycket skador? Har hon gallor? Har hon visat tecken på tex hälta, patellaproblem eller spatt?

Hej!
Nej, hon har inte ont någonstans och hon går med framåtbjudning.
Men hon fick ont i ryggen när min man red henne och han väger ca 10 kg mer än mig.

#5 Är hon inte van vid ryttare av den storleken så måste hon få tid att stärka musklerna - inte bara i ryggen, utan i hela kroppen. Det kan ta lång tid för en löphäst att muskla om sig från drag- till bärmuskler. Det är stor skillnad på att dra en vuxen karl i sulky och att bära en person av samma storlek på ryggen. (Det vet du säkert?
)
Så ge henne tid, arbeta mycket med t.ex. löshoppning på låga hinder och studs och så vidare, jobba med henne från marken med cavalettibommar av varierande höjd och avstånd, etc. Ut och skritta i kuperad terräng (skog och mark, vid sidan om stigen) under ett par månader, utan särskilt mycket trav eller galopp. Låt henne få kämpa lite med att kliva över stockar och stora stenar, klättra i skritt och så vidare. Får hon ont så har det gått för fort fram, men missta inte träningsvärk för ryggont. Det är inte samma sak.
Lycka till, det är oftast väldigt intressant att skola om en löphäst till ridhäst, men det måste få ta tid - ett år är ingen lång tid i sammanhanget.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det blir inga problem för henne att bära dig. Varmblod är väldigt starka och tåliga hästar,har själv haft några stycken. den sista jag hade var ca 153 i mkh och vägde runt 500 kg,jag är 160 o väger 58. Nuvarande ägaren är likvärdig mej i vikt o längd och det går jättebra,de tom hoppar. Men som *6 säger,man måste ändå bygga upp "rätt" muskler,särskilt dom där bak. Lycka till!!

Hej!
Tack för alla svar!
Jag är så glad för att ni har tagit er tid med mitt "problem".
Hälsningar Camilla