Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 2137 ggr
thildatessie
0

Första hästen som vuxen?

Hej!

Skulle vilja veta vad ni tänker om min "situation". Jag är 18 år nu och har aldrig haft någon häst. Har kompisar med häst men har i princip aldrig ridit. Skulle börja på ridskola tillsammans med en kompis när jag var liten men vågade inte pga att jag blev rädd av mammas rädsla för stora djur. Jag tycker dock att hästar är underbara djur och skulle vilja ha några i framtiden. Vad tycker ni? Är det för sent att lära sig? Detta händer inte än på  ett tag då jag och sambon inte kan köpa gård nu men det finns i planerna. Ska låna/köpa böcker och läsa på (känns svårt att läsa här då det inte finns något specifikt hästforum). Är bara planer/drömmar än. Vet att det är en mycket dyr hobby men ekonomin kommer det inte vara något problem Glad

sofiek90
0

Det är aldrig för sent att lära sig rida :)

MVH

Sofie

[mathilda...0]
0

Nejdå det är aldrig försent att älska hästar.

Men jag skulle nog råda dig med att börja rida på ridskolan, så du vet vad det är du ger dig in på.

Jag själv försökte hjälpa till så mycket som möjligt på min ridskola så att jag skulle veta vad jag skulle göra när Lotta kom hem.

sofiek90
0

Ridskola är en bra start, och även sköthäst/medryttarhäst ett tag efteråt när du känner dig mer varm i kläderna.

Du är inte gammal ännu, så det finns ju gott om tid för att lära om hästar. Privatlektioner är bra också, men dyrare. Kan dock vara ett alt. med ev. medryttarhäst senare, om du itne vill betala extra för att rida på ridskolehäst.

MVH

Sofie

thildatessie
0

ok känns lite "dumt" med ridskola.. känns som att det är typ 11-12åriga tjejer där..

Aribigga
0

Det finns gott om vuxengrupper som du kan anmäla dig till :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

cinna
0

Hade ridit på ridskola i 10 år innan jag vid dryga 20 skaffade häst och insåg hur lite jag faktiskt kunde vad gällde själva skötseln av hästen. Visst rida kunde jag, men det var ju plötsligt så mycket mer jag förväntades kunna!Oskyldig

Så ta kontakt med en ridskola och börja i en vuxen nybörjargrupp för att lära dig grunderna. När du känner dig säker så är mitt råd att du letar medryttarhäst för att prova på hästeriet ett par dagar i veckan samtdigt som du lär dig mer om skötseln runtomkring och känna efter om det är något du kan tänka dig att ha omkring dig 24/7…

thildatessie
0

#6 ok får kolla på det.. har inte riktigt tiden för det bara med kommande student,hus och körkortstagande.. Man kan inte skaffa sällskapshäst först då? typ shettis eller häst som inte får ridas.. då vet man ju skötseloch så ändå. Har nog en liten rädsla för att rida (ovana?) och framförallt för att ramla av… skador osv..

uhngoliant
0

Du har inte tid för att rida på ridskola men tid för egen häst? 
En häst tar myyyyyycket tid….

Har du ingen kompis som har en häst så du kan borsta och pyssla lite med istället?

camilla69
0

Håller med #8, hästar tar tid även utan ridning/körning. Det är stall att sköta, ev in/utsläpp och fodringar flera ggr om dagen.

Hovslagare att passa osv.

Om hästen inte får ridas behöver den kanske ändå stimuleras på något sätt.

Finns det ett stall där du vill ha din häst isf ? Då kanske det finns någon häst/ponny du kan hjälpa till med där till att börja med ?

Tänkte du vänta tills du har egen gård så är det ju inte lika lätt då hästar inte gärna är sällskapshästar de få timmarna man är hos dem för att sedan gå ensam resten av tiden.

thildatessie
0

Det är bara planer. #8 har inte tid just nu.

sofiek90
0

Jag har en shettis som jag inte kan rida på själv, men han kräver lika mycket motion - om inte mer - som en stor häst för att han ska hållas i fin form, inte bli för tjock o.s.v. han kräver dessutom varierat arbete då han tröttnar snabbt och ska helst inte vila mer än max 6 dagar i rad för annars blir han så jobbig att hantera…

MVH

Sofie

Kida
1

Givetvis ska du ha en shettis!!! Underbarare ras finns inte!

Det finns massor du kan göra med en shettis!! Vi gör allt med våra. När du får barn så har du en fin ponny till dom som är vuxenhanterad.

Våra barn tävlar i agility klasser, precisions klasser och ridna klasser. Vi kör och tömkör. Dom följer med på promenader och cykelturer. Ja, bara fantasin finns.. Det finns böcker, internet och forum att fråga sig fram på.

Utställningar och shettistävlingar är verkligen superroliga att åka på också! Ska du ha en shettis i framtiden så köp isf en shettis med stam.

Aribigga
1

Skillnaden mellan att skaffa häst och ett annat djur är att om du tex ska skaffa katt och är riktigt seriöst intresserad så läser du allt du kan hitta om katters beteénde och besöker uppfödare/katthem innan du skaffar din katt. Sedan får du liksom öva på din egen katt/hund/hamster och alla problem/frågor du får om beteénde/sjukdomar/aktivering kommer på ditt egna djur.

Fördelen med att vilja skaffa häst är just att det finns ridskolor/medryttarhästar också, där du har världens chans att öva på att ta hand om hästar som du inte har hela ansvaret för. Du slipper om det händer något stå som ett frågetecken och inleda en kampanj för att ta reda på vad du själv ska göra utan du kan istället vara med om hela proceduren tillsammans med hästägare/ridlärare som har koll på hela situationen vilket är enorm fördel sedan när det kanske händer din egna älskling.

Jag tycker absolut att du ska skaffa häst! Shettis eller vad du vill men jag tycker också att du ska ta vara på den fantastiska möjligheten att lära dig på andras hästar innan du står ute på din gård och funderar på vilket bete du ska släppa din shettis på, hur många trådar du behöver i staketet och när den ska avmaskas. För det är många frågor när man står där själv och om inte annat så kan du använda din läroperiod till att knyta kunniga kontakter som du kan fråga. :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

SandraO
0

Du behöver nog ändå skaffa hästvana även om du bara ska ha en sällskaps häst, det är mycket man behöver kunna/tänka på ändå :)

Shettisen är en perfekt vuxen ponny om man inte vill rida. Men man ska nog överväga att kunna motionera den på andra sätt då.

Det är en jättebra start att vara på ridskola eller i något privat stall för att få hjälpa till, vill du inte rida så kanske man bara kan vara skötare på någon häst. Så man får en hästvana :)

Lycka till i framtiden!!

thildatessie
0

tack för alla tips, ska kolla  runt lite. vilka åldrar finns det i vuxengrupp ungefär??