lek/agility
Min lille ponny har vart halt och har efter tillfriskandet tagit det lugnt denna veckan. Därav blir det ingen ridning i helgen för jag vill att han ska ta det lite lugnt. Så jag och medryttarens mamma kom överens om att vi ska testa lite agility/lek på söndag där medryttaren på 5 år får testa på olika saker med ponnyn och ha lite roligt tillsammans med lillemannen. Tilläggas ska väl att ponnyn inte visar någon hälta alls och att varit helt symptomfri sedan måndag. Det är jag som vill ta det lugnt för att kunna se så det inte kommer tillbaka.
Jag har 10 bommar, 10 konor, 6 sockerbitar, presseningar och ett bildäck att använda mig av när jag ska ta fram olika hinder. Lastpallar finns i stallet, men dom är för tunga för att orka ta med ner till paddocken. Han kommer ledas med träns och grimma, alt. repgrimman.
Jag tänkte ha med detta:
*Däcket
*Lågt hinder där flickan går balandgång med ponnyn bredvid
*Gå rakt mellan två bommar
*Gå över pressening
*Gå under pressening (Här håller jag och flickans mamma upp presseningen så dom kan gå under)
*Slalom
*Bommar formade som ett L att gå i genom
*Upphöjda bommar som ett U med konor i mitten att gå runt
*Backa mellan två bommar
*Gå över en bom
*Gå över en lastpall (Görs inne i stallet)
Finns det något mer vi kan hitta på? Paddocken är stor, så det finns gott om plats. Hopp över hinder har jag medvetet valt bort.
MVH
Sofie
Har du testar bron? Du bygger bara en bro som den ska gå över.
Hur bygger jag en bro? Tänk den världens mest otekniska och ohändigaste människa ;) Den kan heller inte stå kvar i paddocken, utan det måste gå att plocka isär den efteråt.
MVH
Sofie
Jadå,'
Ta t.e.x den där pallen du pratade om och sätt skivor eller plankor på sidorna.
Om du vill göra bron hörge kan du bara fylla på under plankorna.
Eller ett lättare sätt att bara lägga över en pall över ett dike.
Ååå dom pallarna väger ju ton ;) + dom ska tillbaka då torvlev. får tillbaka dom. Så jag får inte förstöra dom (om ens använda dom, därav blir det i stallet där det är torrt och där dom ändå är).
När ponnyn stod i det andra stallet fick jag använda lastpallarna som dom hade över och då gjorde jag som en trappa, han gick upp och ner som om han inte gjort annat ;) Kommer det en bro på någon av träningstävlingarna så hoppas jag han tar det med ro. Likaså vippbräda. Jag ska kolla om jag får ta en pall när det är torrare ute, så kan jag testa göra en bro då.
Tack för tipset :) Har du fler? :)
MVH
Sofie
Nej jag tror inte det.
Okej. Tror du det blir bra då, med det som jag skrev? Och längre fram då, även en bro? Det går ju att höja upp bommarna lite och backa honom genom både L-formen och U-formen, men jag tror det är lite överkurs för en 5åring…
MVH
Sofie
Jag tror det du har skrivit kommer att räcka bra för en femåring ;) Går allt perfekt så kan ni ju bara testa att ta tiden.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag vill ju också leka med lille ponnyn :D Jag tror att även mamman vill leka lite, hon verkade lika taggad som sin dotter ;D
MVH
Sofie