Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4140 ggr
lollostarn
0

smiter från hagen

Jag har prooblem med min lilla shetlandsponny. Han rymmer ofta från hagen. Speciellt nu på vintern när han har vinterpäls, och när det inte finns något att äta. Det är som om han inte känner strömmen från banden. Vi hade trähage tidigare, men den brukade dom gnaga på, vi lägger in träd och grenar som dom får äta men han var där endå och knapra. I sommras böt vi till bara band. Vi har tre st band som sitter ganska lågt ner (det är bara ponnyer i hagen) men han lyckas endå alltid tränga sig ut på något sätt. Varje gång jag tar in ena hästen och ska rida honom såär jag tvungen att ta in honom och ställa in honom i boxen för annars möter jag honom när jag kommer ut (även fast det går en till häst i hagen med honom)

Har ni några tips på hur ni gör, speciellt nu när dom har vinterpäls. Man törs knappt åka hemmifrån för  att man är rädd för att han ska rymma och hamna i någon olycka? :/

[Teddy]
0

Du kanske har för dålig "kräm" i staketet?
Hagen kanske är för tråkig?
Han vill kanske ha något att göra i hagen? Lägg in grenar och ris som hästarna kan gnaga på.

camilla69
0

Grenar hade hon lagt in tror jag men som sagt, mät strömmen & se till att det är ordentligt på. Kolla så det inte ligger grenar & annat mot trådarna som kan tjuvdra stöm från staketet.

I värsta fall kan man sätta ett extra aggregat bara på undertråden för att få mycket "kräm" ett tag.

StuteriSolo
0

Om jordningen är dålig blir effekten lika med noll i staketet, är det rätt antal jordspett till aggregatet? Och som ovanstånde påpekar, ligger det an mycket grenar mot tråden försvinner effekten också, speciellt när det är fuktigt.

Samma sak om det är mycket snö och tjäle, då jordar inte hästarna och känner inte av strömmen alls. För sådant väder rekommenderar jag polarband, där man har både jord och ström i samma band, där har man alltid full kräm i bandet oavsett hur nersnöat staketet är Skrattande

så:

1. kolla upp effekten i staketet med en voltmeter, det bör vara runt 3000 volt i staketet för att hästarna ska respektera det, gärna mer om de vill gå ut

2. Är effekten för låg - leta fel, kolla jordningen på aggregatet och kolla hur mycket tråd aggregatet klarar av och vad uteffekten ska vara. Man kan koppla bort hagen och kolla vad det ger ut utan staketet och koppla ihop och se vad skillnadne är

Charlotte-J
0

Och kolla gärna vid alla skarvar så inte skarvlåsen är rostiga, rost leder inte ström så det är inte dumt att byta skarvlås emellanåt!! Man kan ha ström ända fram till ett grindhål och där tar den slut = rostiga skarvlås!!

Amor vincit omnia Kyss

lollostarn
0

Vi har gått runt och mätt strömmen. Det är ström överallt och vi bytte nyligen ut banden. Fast nu när det är frost och is på banden så vet jag inte? Dom andra hästarna reagera på strömmen. Det är bara shettisen som inte gör. Speciellt nu på vinten. Det är som om han inte känner strömmen genom den tjocka vinterpälsen? :/

camilla69
0

Kanske man kan sko honom på vinter så det leder strömmen bättre ;-)
Finns det inte något man kan sätta på grimman oxo som ska nudda tråden eller något sådant ???

AnnaFagerell
2

Vissa hästar struntar helt enkelt i strömmen hur mycket man än kämpar för att få dom inne. Det finns några punkter jag brukar fundera över när det händer:

1. Bra  med ström i trådarna. Kolla olika orsaker till detta.

2. Mat i hagen. Vill man ej ha hö/ensilage för att de blir feta får man skaffa bra halm eller gräsfröhalm. Måste ha sysselsättning

3. Är alla hästarna kompisar? En häst kan lätt bli utjagad ur hagen och då kvittar de andra sakerna.

4. Är hagen stor nog… Måste ha gott om yta för att det inte ska bli en tråkig hage

Funkar inget. Bygg trästaket. Frost på staketen ökar spänningen. Skor på hästen gör ingen nytta om den inte står i vattenpölar när den får en stöt. Grimma i en hage där du lägger ut grenar är inget bra alternativ.

Går hästen ut när du ska rida en annan är det bäst ta in den hästen då också. Då kommer han i alla fall ifrån att själv rymma. Men kolla gärna HUR han rymmer så kanske det är lättare att vidta åtgärd.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mencenzo
0

Hej!
jag har haft samma problem med min shettis… så jag vet hur frustrerande det är,han rymmde med om man tog ut en häst lr när det var hästar i hagen,så jag tog ut en häst o kollade vart han rymmde,vi har haft 4 trådar 2 där nere o 2 högre upp då vi har Nordsvenskar med,när han rymmde så mkt så köpte jag en järn grimma som han fick ha på sej när han var i hagen,låter kanske grymt men jag var verkligen desperat o så satte jag upp 2 trådar till som ett krys över dom andra o nu har han hållt sej inne ;) O jag tackar järn grimman mkt för det! ^^ Då det leder ganska rejält!
Jag hoppas att det löser sej för dej!

[mathilda...0]
0

Eller så kan du bara klä in den vanliga grimman i folie.

En shettis på ridskolan jag gick på hade dom fäst folie vid öronen på grimman, sen hade dom tagit vanlig ståltråd och gjort antenner som var ca 15cm långa.

När antennerna kom i kontakt med elstänget gav dom hästen en stöt bakom öronen.

sofiek90
0

#9 Det låter elakt..!

MVH

Sofie

[mathilda...0]
0

Det tyckte jag också i början, men hästarna tog absolut inte skada av det, iallafall inte om man bara hade det bakom öronen.

SannaHolmgren
0

Jag virade en bit järntråd några varv runt nackstycket på grimman, satte ena änden ner i pälsen mot halsen, böjde andra änden en bit över huvudet framför panna o nosrygg så att järntråden kom i kontakt med stängslet innan hästen hann fram ta sats och springa under. Det räckte att han provade detta ett par gånger för effekt. Sen har det aldrig behövts mer. Jag hade inte en så lång tråd att han riskerade att fastna.

happygirls123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min minishettis käner inte heller elen men han håller sig på gården så han får gå lös.

han tar licksom sats och sen springer han med huvudet nästan vid marken och då bara glider tråden över honnom han får ingen stöt det är konstigt!