meriter från utlandet?
jag siktar mot en höjning av avelsvärdeklass på mitt sto
Undrar bara, utländska utställningmeriter räknas ju inte, men räknas det ifall ponnyn sätter ett snabbt rekord i ponnytrav? Eller är det fortfarande bara "Införd i stamboken" som räknas?
KAN man då på något sätt alls tillgodoräkna meriter på en valack som exporterats?

Läs storeglementet, där står vilka bruksmeriter som ger vilka avkommepoäng.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har läst där men det framgår inte ifall ett travrekord satt utomlands kan tillgodoräknas eller inte.
Det står:
Utländska meriter: För avkomma som sto har i utlandet erhålls 30 poäng för godkänd hingst och 20 poäng för stamboksfört sto. Levande fött föl 10 poäng.
Innebär detta underförstått att utländska bruksmeriter inte räknas? Eller innebär det att man återgår till "jämförbara utländska meriter" som står i de gemensamma reglerna?
Tror Ni att man medvetet har valt bort eventuella utländska tävlingsmeriter, eller är det bara "bortglömt"?
Många av våra ponnyer säljs ju som bruksdjur till exv Finland. Man tycker ju att deras eventuella resultat borde kunna tillgodoräknas även här. En km-tid på travet är ju densamma oavsett om rekordet sätts på Jägersro, Mantorp eller i FInland och Italien…
Fast det är väl som vanligt jag som är ute och önsketänker… :/
#2 Inte gått och lagt dig än!? 
#2 Utländska bruksmeriter är inte alltid helt jämförbara med de svenska, om vi tar trav som exempel, är det inte riktigt rättvist när vuxen kusk satt rekordet. (Tycker jag)Det kan ju diskuteras huruvida det är jämföbart eller ej.
Reglementet stipulerar inget exakt avseende de du efterfrågar. "jämförbara utländska meriter" ger tolkningsutrymme.
Veritas odium paretFörvånad
#4 Det innebär alltså att respektive premieringsförrättare ska ta ställning till ifall det är en merit eller inte. Ska man ringa vederbörande och fråga då, eller?