Bokningsavgift
Spinner vidare på tråden med hingsthållare.
Frågan är: Hur ser du som sto respektive hingstägare på detta med att ta ut en bokningsvagift vid bokning av betäckning?.
Tycker att det blivit mer o mer vanligt senaste åren.

Det är bra. Då får man som stoägare tänka till lite innan man verkligen bestämmer sig. Hingstägaren får klarare besked och kan planera bättre. Kan ju inte vara roligt att räkna med ston som sedan inte kommer.

Vi tar numera ut en bokningsavgift, både för vår skull o stoägaren. Betalar man bokn.avg. är man garanterad sitt sto till resp hingst. sen är det en trygghet för oss att veta hur många ston som kommer. skulle dem sen inte komma betalas den ej tillbaka.
Många har tyckt att det är positivt. vi tar ut så pass lite i språngavifter till våra shettisar så den lilla avgift det innebär med bokn.avgiften, tycker jag är en säkerhet.

#2 Tar ni en bokningsavgift utanför språngavgiften, eller är bokningsavgiften en delbetalning av språnget?
Jag har haft funderingar på bokningsavgift, ställde en fråga om det på Bukefalos för nåt år sen, men fick till svar att "man inte gör så" typ.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 vrid o vänd på det hur du vill :-)
Jag tar 500:- i bokningsavgift och 1000:- i språngavgift. Så jag skulle nog säga att den ingår, för alltihop är ju en språngavgift trots allt. Bokningsavgiften är ju bara ett "förskott" på språngavgiften, handpenning typ.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#4 Det är sant. Men om man skriver "Språngavgift 2000:-" i annonsen och sedan "Bokning 500:-" så är det ju två skilda saker. Skriver man däremot "Språng 2500:-, inkl. bokn.avgift 500:-" så är det mer samma sak. Mest så jag menade.
Börjar allvarligt fundera på bokningsavgift igen, faktiskt. Som sanne skriver, det är en trygghet, och det är man ju inte bortskämd med i hästbranchen!
www.stuteriprecious.se

#5 Jag tycker det är jättebra. Och jag "tvingar" dessutom stoägare att skriva på ett bokningskontrakt. Det är tryggt för både mig och stoägaren. Man slipper en massa konstigheter och missförstånd, plus att folk inte bokar upp sig utan att komma/mena det.
/Cattis

#6 Låter bra det där! 
www.stuteriprecious.se
Stoägarens sida av det hela: Tycker det är helt OK att betala bokningsavgift. Hade jag haft hingst hade jag tagit ut bokningsavgift, just för att vara lite säkrare på att folk verkligen kom med sitt sto…
Cattis: *nyfiken* Hur är dina bokningskontrakt utformade?

Vi tar bokningsavgiften utöver språngavg. den är på 300 kr vilket inte är mkt, men som sagt en säkerhet. Vi skriver betäckningskontrakt, vilket oxå känns bra.
Cattis, tar du inte mer i språng ??? måste säga att det tycker jag var billigt…
Ahnna, för din egen o hingstens planering, lägg du till en bokn.avg. hör av dig om du vill att jag skickar en kopia på vårt "avtal"

Nu när vi ändå pratar lite kontrakt , är det några som skriver kontrakt med stoägarna när de lämnar sitt sto ? tex att de gör det på egen risk osv?

Som stoägare tycker jag att det är helt O.K med bokningsavgift. Skulle t.o.m föredra det då man vet att man är garanterad en plats.
Jag föredrar som i inlägget #4. Handpenning på språngavgiften.
Jag tycker som tidigare talare att en bokningsavgift är ett plus för både stoägaren och hingstägaren.
Men det finns ju baksidor med allt. OM man kallar det för förskott på språngavgift och inte bokningsvgift och stoet trots allt inte kommer så TROR jag att om det är delbetalning av språngavgift så måste man som hingstägare betala tillbaka beloppet, men om det är en bokningsavgift så får hingstägaren behålla det. Är det inte så? Rent juridiskt alltså?
Vad händer om man som hingstägare får reda på något om stoet vilket gör att man inte vill ta emot stoet och de betalat bokningsavgift? Blir man "tvingad" att ta emot stoet ändå? Rent juridiskt sett alltså… Självklart man man komma överens om saker mellan sto- och hingstägare/-station utöver standardavtal…

#12. Man får kalla det bokningsavgift då, så borde det väl inte vara förskott på språngavgiften. Det finns väl bokningsavgift för resor, å då borde det väl gå i detta fall också? Juridik kan jag inget om, gissar bara.
Hingstägaren får ta reda på nödvändig fakta om stoet innan bokningskontraktet skrivs på. Skulle det komma sjukdomar i vägen (tex något som smittar vid betäckning) måste det ju gå att bryta kontraktet.
Säger som fler, vore intressant att se hur ett bokningskontrakt är utformat.
Jag använder mig av bokningsavgift och kontrakt där stoägaren efter bästa förmåga får svara på en del frågor gällande stoet.
Om någon är intresserad av att titta på det, skicka mig ett PM.
#14 det låter för mig jätteseriöst med ett sånt kontrakt. Du har fått PM
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har hittills inte haft bokningsavgift men däremot ett avtal eller kontrakt vid betäckning.
Kan skicka för intresserad via PM - kan ju vara skoj att se olika alternativ.
Jag som stoägare tycker det är helt ok med bokningsavgift
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Vårt "kontrakt" innefattar att stoägaren lämnar sto o ev föl på egen risk. att stoet o fölet ska vara fria från smitta mm, Allt det som har med juridik att göra, det spelar ingen roll hur kontarkten är utformade för går det till rätten så spelar det ingen roll om det är skrivet av advokat eller privat person, tyvärr.
Vi skriver mest för båda parter ska veta vad som gäller. Vi betalar tillbaka bokningsavgiften om det skulle inträffa något med stoet, som en veterinär kan styrka. Som jag sagt innan, bokningsavgiften är UTÖVER språnget.

#9 Lite? Jo kanske, men 1500 är ganska rimligt tycker jag ändå.
#10 Ja, i bokningskontraktet står allt som gäller stoets vistelse här.
/Cattis
jag tar ingen bokningsavgift. Bättre folk ringer dagen innan dom vill komma.
Det kanske vore listigt med ett bokningskontrakt.
Min erfarenhet. Stoägare som ringer och bokar kommer alltid
Stoägare som håller kontakten via mail kommer mycket sällan.
#21 jag fick bokningar men tog ingen avgift. Stona kommer inte. Känns bättre inte ta emot bokningar.
Jag har under tre år (=de åren vi haft hingst) haft en bokningsavgift och bokningskontrakt. Maila om ni vill ha en kopia, tror den är ganska lik A-C's kontrakt.
Avgiften betalas tillbaka om stoet blir skadad/sjuk mot veterinärintyg (har aldrig hänt hittills).
Jag tar 500 kr i bokningsavgift som ska betalas vid bokning. Detta till trots är det många som inte betalar i förskott och om stoet då inte kommer faktureras bokningsavgiften ändå.
Detta just för att så många bokar och sedan inte dyker upp med sina ston utan ett enda ord.
Helt ok! Hade jag en hingst till förfogande skulle jag också ha bokningsavgift. Det är en slags handpenning tycker jag. Och handpenning återbetalas ej.
Jag har ingen hingst i avel men skulle jag haft det så tycker jag att en bokningsavgift är bra. Som stoägare välkomnar jag det. Då är man ju liksom "klar" i val. Liksom hingsthållare vet i förväg vilka som kommer och inte bara har muntliga svar att någon kommer….som sen kanske inte hör av sig eller kommer alls.
ny med shettisavl men tycker det låter vettigt m bokn.avgift så hingsthållare vet hur mga ston de kan räkna med på en säsong.