Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1951 ggr
[randi]
0

torvströ

Hur gör ni som har torvströ? Mockar ni bara ut det blöta och bajset, eller tar ni bara ut bajset och mockar ut allt på sommare? Det gäller 2 boxar. Har aldrig använt torv, och har hört att gödselstacken inte blir så hög när man använder detta, som när man använder halm.

Lorita
0

jag tar bara ut bajset och resten på sommaren. Torv ska också vattnas när man lägger en bädd det suger bättre då och sen bli som att stampat jordgolv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[randi]
0

En dum fråga bara, kan man göra det nu när det är kallt? Jag tänker på att det inte är blött när hästarna är där inne. Lägger du på ny torv emellan åt? Hur mycket torv skall man lägga på?

Lorita
0

först blött stampat och sen nytt efter behov (bara skit ut)

så kallt blir det inte då det börjar brinna har man mycket kalt stall kan man ha ett lager halm i botten, då brinner det mer.

Totte Trumpet
1

vi blandar med lite spån ovanpå när det blivit en bäddmadrass under, det blir lite ljusare och "fluffigare"Flört

[randi]
0

Okej. Så om jag åker till granngården och köper torvströ i morgon och lägger in det och sedan vattnar, kan de gå in där då? Jag tänker att de vill ju inte ligga ner om det är blött. Vet ni hur många påsar som man måste ha? Hur lång tid tar det innan det börjar bränna? Många dumma frågorSkäms.

abbe75
0

# 0 Tack för att du tog upp detta ämne Flört funderar själv på detta med torv.

Jag fick för mig att man använde det på samma sätt som spån men så verka ju inte fallet tyvärr, jag är inte så förtjust i varmbädd jag vill veta att de står på en ren bädd, lite nojit kan tyckas hihi.

Så nu till en fråga som då dyker upp.
Kan man använd det på samma sätt som spån eller måste man använda det så som nämns i tidigar inlägg?

Har också hört att torv är dammigt men är det dammigare än finspån eller hyvelspån?

Lorita
0

torv är dammigt och en löt torv bädd är riktigt bra för hovarna och det är inte torr torv

[randi]
0

skall man dränka in bädden, eller bara fukta den lite?

SofieN
0

Vi brukar blanda torv och spån, det blir bäst då tycker jag! Brukar inte hålla på och blöta bäddarna eller stampa eller så. Tar bara ut bajset så blir det fina bäddar, helt klart enklast och mocka i det.

carina-w
0

Här använder vi det som spån,har gjort så i många år.

Silenos
0

Jag blandar också torv och spån. Kör med bädd, mockar bara ut bajset, lägger på nytt strö vid behov och mocar ut bädden på sommaren. Väldigt lättskött. För mig blir det ekonomiskt också. Containern ( som jag betalar för varje tömning ) blir inte lika snabbt full .

abbe75
0

Frågan har tagist upp innan här men inte fått något svar.

1. Hur mycket ska mananvända för att det ska bli en bra bädd?
  2. Hur hög ska den vara typ 5 eller 10 cm eller ska den vara mer?
  3. Om man bara fyller på hela tiden då kommer ju hästen att slå i taket innan vintern är slut Flört eller kan man typ hålla den ca 10 cm och ev byta hela efter 2 månader eller så eller måste den ligga hela vintern?
  4. Är en torvbädd bättre för en häst som hostar lite när man kommer på morgonen eller inte för jag funderar på om det kan vara spånen, han började med det denna vintern gjorde inte så förra ska tilläggas att höt blötes före servering.

Hostninge är enbart typ "host host" sen är det bra han står inte och hosta hela tiden och det är bara på morgonen när han stått inne i stallet för natten inte någonting när han är ute.

sofiek90
0

#12 jag har bädd till ponnyn, men han så stor box så det blir ett ganska tunt lager varje gång ja lägger in en bal. I mitten är väl bädden kanske 10-15 cm, i hörnen och precis vid boxdörren är den tunnare. Jag mockar bara ut bajset och eftersom han inte gör så mycket i från sig funkar det bättre med bädd :) lägga in torv behöver du inte göra så ofta, jag lägger in en bal i månaden… Det var 2 eller 3 balar i boxen då jag fick den och sen har jag bara fortsatt lägga in vid behov så nu är det väl ca 18-20 balar som ligger i boxen ^^ För en hostig häst är väl torv bättre, det dammar men inte alls lika mycket.

MVH

Sofie

Lorita
0
abbe75
0

Tack för all information

Det lutar nog åt att det blir torv som jag går över till Glad.

Elshira
0

Jag har nyligen börjat med torv efter att ha haft halmbädd hela mitt liv.

Till att börja med provade jag torv från granngprden men efter att jag kan köpa av en granne som tar hem hela pallar från en lokal tillverkare så märkte jag att granngårdens är mycker mer "trådig" vilket gör det både mer svårskottat (mer följer med ut) och svårare att sprida ut en ny bal. Den torv vi har nu är det bara att ta bort plasten på, sparka på några gånger och sedan trampa lite på så blir den finfördelad.

Torr torv är inte bra om man råkar ha det, dels så torkar det ut hovarna och dels så dammar det. Min mamma var totalt emot torv (hon hade sådan som nästan bolmade för massa år sedan) men efter att ha visat med denna torven att det inte dammar genom att ta en näve och släppa det i lite solstrålar så ser man att det bara faller rakt ner och inte virvlar omkring (som damm), och efter det blev hon tyst. Det är mycket mindre dammigt i stallet nu än när vi hade halm som ändå var väldigt fin. Så dammar torven är det inte bra. Man ska visst kunna vattna men så fort det torkar så dammar det igen så det är bara "nödlösning".

Jag har torvbäddar nu (dvs plockar bara bort bajs) och då bör man ha lite tjockare lager med torv. Hästen ska inte komma ner till marken någon gång för då rivs bädden som ska bli omkring.

För övrigt så vattnade jag den första boxen när jag lade bädden, men de andra ligger precis lika bra ändå. Torven börjar i.af inte brinna (gå ihop sig) av vatten utan till det behövs urin.

I en box på 9 kvm lade jag först in 4 balar och lät hästen stå där i två dagar så att hästen kan trampa lite och "platta till det". Sedan lade jag in en bal till och efter någon vecka yttligare en. Efter det vid behov, vilket innebär att det alltid ska vara torrt överst och ju mer man bygger på ju bättre är det så att hästen inte "river upp" bädden som är under. Ser man att det börjar komma upp blött så lägg på mer.

Det kostar ju en slant att göra ny bädd, men nu går det åt ungefär 2 balar/månad till våra B-ponnyer som just nu går ute ca 10 timmar/dag och ibland mindre när det varit så dåligt väder, i höstas var det bara 1-1.5 bal när de var ute mer.

Hur ofta man behöver ta ut vet jag inte än, men jag antar ett det är som med halmen "när det behövs" dvs bädden är för hög. Men att ta ut bädd bara för att är nog dumt, det tar ju ett tag att få bädden stabil.

Hakuna matata!