Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1541 ggr
zettan
0

gulkroppshormon

hejsan!

fick en fråga från en tjej som bett sin veterinär komma ut för att kolla varför stoet inte brunstar. Veterinären gav då "gulkroppshormon" hur fungerar detta? Blir brunsterna tydligare? Hur lång tid tar det för preparatet att verka?

jecki
0

Hej. Mitt sto har precis råkat ut för samma sak, plus att hon även fick en knöl vid juvret. enligt min veterinär så var det inte alls säkert att medlet tog fram brunsten igen och att knölen försvann. Vad jag fattade som så är det något ämne som ska stimulera brunsten eftersom det har blivit nåt fel vid senaste brunsten,man kan likna det som "skendräktighet". Mitt sto har inte brunstat sen februari och hon har alltid visat regelbunden och kraftig brunst innan. Nu var veterinären ute för ca 3 veckor sen och sprutade henne,knölen är kvar och jag tror hon är på gång o brunsta,har inget sett men har känt av lukten. Har även hört att folk sprutar sina hästar med det här om de har en svag brunst,men jag tror det beror från sto till sto om det funkar eller inte. Det känns som det är bortkastade pengar om det inte funkar.

zettan
0

hm aha då fattar ja lite mer vad det är för spruta hästen har fått. JA sprutade ju igång mitt varmblod i brunst när ja betäckte henne då han hade för svag brunst. De resultatet blev bra :) Men du vet inte hur lång tid de tar för att stoet ska börja brunsta?

Benjamin
0

Man ger människor gulkroppshormon om man ej har någon vanlig menstrutation dvs slemhinnan byggs upp mer och mer men det mognar aldrig något ägg. Gulkroppshormonet gör så att man blöder ut slemhinnan och kroppen får en "nystart". Förhoppningsvis mognar det ett ägg i nästa cykel. Gulkroppshormon är ej något ägglossningsstimulerande hormon. Men hur det fungerar på hästar har jag ingen aning om.

jecki
0

*2 har ingen aning om hur lång tid det kan ta,som sagt det var 3 veckor sen hon blev sprutad o än har det inte kommit igång ordentligt,har iallafall inte sett nåt

zettan
0

okej då får min kompis bara vänta ut sitt sto

jecki
0

Det är ju lite trist att de slutar brunsta nu till sommaren om man har planerat att betäcka. ttpsa din vän om att ge stoet morötter,det ska stimulera brunst. Vore intresant att höra om fler stoägare råkat ut för detta och hur ni isåfall har löst problemet

zettan
0

jasså ska morötter hjälpa brunsten? Det var ett bra tips. De ska ja tipsa henne om. Ja precis är de fler stoägare som varit med om detta?

jecki
0

Hej igen. Tänkte bara meddela att nu har mitt sto börjat         o brunsta,så lite drygt 4 veckor tog det då. Hur har det gått    med din väns sto *0?

zettan
0

hon har inte börjat brunsta än. men hon kör henne till hingst i slutet på veckan så får vi se om hon kommer igång snabbare då. Det är ju 3 veckor sen hon fick sprutan så förhoppningsvis kommer hon igång snart:D

Hanna-D
0

Nu kanske jag har missuppfattat det ni skrivit och vet inte vad stoet sprutats med men dinolytic - naturlig och syntetisk prostaglandin gör att ca 80% brunstar 3-9 dygn efter sprutan. Vi hade ett sto här förra året som brunstade redan 2 dygn efter sprutan.