Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 5262 ggr
camilla69
0

Utställningsträns

Finns det regler om hur ett utställningsträns ska se ut ?

Måste det ha nosgrimma ?
Brukar ni visa i vanliga träns eller köper ni några special ?

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inga regler på vad man visar i med än att hingstar ska ha bett.

Både grimma (läder föredras), visningsgrimma och träns (både helt vanligt och de mer traditionella) är tillåtet, och de flesta dommare bryr sig inte nämnvärt så länge det är stilrent och väl anpassat. Däremot kan engelska dommare ibland vara petiga och vill helst ha det traditionella (se längre ner).

Vill du bara ställa ut för att de tär kul och få en bedömning på din ponny så spelar det absolut ingen roll vad du har för grimma/träns, men vill man satsa lite mer på utställning kan det ju vara kul att skaffa ett riktigt visningsträns/grimma. Man bedömmer ju ponnyn och inte utrustningen, men är ponnyn iförd stilrent och fint träns och du själv är klädd i lite finare kläder så höjer det ju allmäna intrycket.

Med eller utan nosgrimma är mest en smaksak (alltså inget krav), själv vill jag alltid visa med något "över näsan" men varierar nosgrimmans utförande beroende på om man vill länga eller korta av huvudet.

Men när det gäller så små ponnyer som shetland tycker jag att man bör fästa nosgrimman direkt i sidostyckena eller ögglorna som bettet sitter i efter som det lätt ser klumpigt ut annars (man kan skära av nackstycket bara). Vill eller kan man inte det så är det oftast bäst att visa utan nosgrimma om man inte har ett väldigt tunnt och nätt träns.

Men vill man "satsa" på att köpa in ett fint och traditionellt visningsträns (enligt engelsk standard) så är det klassiska brunt eller svart med runda mässingspännen.

Traditionellt sett har hingstar både conchos (de runda sakerna vid pannbandet) och pannband med (släta) nitar eller runda ringar i en länk, samt hästskobett om de är ordentligt maskulina (annars ser det bara pråligt ut). Hingstar kan även istället för de runda spännena ha spännen som är avlånga och "veckade".

Den bifogade bilden är ett hingstträns med de klassiska detaljerna och efter som tränset är lite grövre så har det de "veckade" spännena. (Det är en welsh mountain på bilden, men alla engelska raser visas traditionellt i denna typ av träns.)

Ston kan ha både träns eller visningsgrimma (vanligt tränsnackstycke men som slutar i en nosgrimma och med ett pannband), även de med runda mässingspännen och om man vill så kan de ha conchos, dock inget nitat pannband eller hästskobett. Just nosdelen finns i lite olika utförande, men här är ett exempel på en visningsgrimma, sk. "Filly slip" som man både kan ha som "grimma" eller dra en kedja/läderrem under hakan (genom ena ringen till andra sidan).

http://vichorse.com/forum/index.php?t=getfile&id=314290&private=0

Ska även tillägga att exakt samma typ av träns men med vitt läder och gärna silverspännen är relativt vanligt här i sverige och omtyckt av de med kolsvarta ponnyer som vill att tränset inte ska "försvinna". Även det är en smaksak om man vill att tränset ska "sticka ut" eller smälta in (jag föredrar det senare). Vita träns är intre traditionellt i england, men jag vet inte om de kanske är det i holland eller andra populära shetlandsländer, så det får nog gärna någon fylla i!

Hakuna matata!

camilla69
0

Tack för all info, jag får tyvärr inte upp någon bild ?

När man visar hingst i träns, ska man då ha vanliga tyglar på eller någon form av ledlina ?

Vilken klädsel gäller för mig som ska visa inom shettisvärlden ?

Har varit på arabutställning & halvblodsutställning och de skiljer sig ju en aning :-9

Elshira
0

#2 Bilden på hingsttränset är i inlägget högst upp till höger, visningsgrimman finns om du klickar på länken :)

Om man vill ha tyglar eller någon form av lina är upp till var och en och vad hästen är vad vid och funkar med. Tyglar gillar en del för att man kan styra bättre, men annars är en vanlig ledlina med eller utan delta precis lika bra, eller kedja om man vill ha det. Vissa hästar går bättre med och utan tyngd under, så det kan äen vara värt att fästa en kedja i ett delta bara /utan att dra under) och se.

Men normalt set har man ingen lång ledlina som i longerlina eller som man har till araber heller för den delen. Shettisar ska gå fint bredvid en eller på någon meters avstånd om de behöver liteutrymme. Men de ska inte "dansa" runt handlern :) Bara så lång lina så man känner sig trygg med att visa sin häst, inte mer än nödvändigt (mer att hålla i).

Vad det gäller klädsel så är det ju väldigt vanligt med ett par vanliga jeans i en mörkare eller ljusare färg (vitt, svart, beige) och t.ex en pike som är enfärgad.

Men dommare uppskattar gärna att man ser snyggt klädd ut själv, så ett par mörka (svarta) eller ljusa (vita eller ljusbeige) finbyxor (eller typ jeans som inte sitter så tight). En skjorta i vitt eller någon ljus pastell och om man känner för att vara lite finare en väst som går till och ev en slips om man känner för det (även tjejer alltså, om man inte kör på långkjolsvariant med stor hatt ;) Är det lite kyligare kan man gärna ha en ridkavaj på sig!

Själv visar jag alltid i svarta byxor, svart väst och vit skjorta, eller beiga byxor, beige väst och vit skjorta. Man känner sig lätt överklädd på utställningar i sverige, men är man vad med både engelska domare (för ponnyer) och från att ha visat araber så vill man ju inte gärna övergå till foppatofflor och mjukisbyxor som jag sett mer än en gång…

Hakuna matata!

camilla69
0

Det är länken som jag inte får upp :-)

Elshira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilden som kommer från länken http://vichorse.com/forum/index.php?t=getfile&id=314290&private=0

En visningsgrimma som man kan ha med delta eller en läderrem/kedja.

Denna typ av visningsträns brukar man ha annars, och nosgrimman läper då löst http://coopermillharness.com/Quickstart/ImageLib/Traditional_Foal_Slip.jpg

Kan tillägga att om man vill vara lite ekonomisk så kan man köpa ett träns (som man kan ha med bett), men sätta den lösa nosgrimman i ögglan för bettringarna så blir det även en grimma. Det blir ju två spännen extra men i övrigt är det ju det samma som visningsgrimma. Så kan man ha det till både hingstar och ston. Kan vara bra att fästa någon läderrem under hakan med (som det är på en vanlig grimma) för att göra det lite stabilare, men har man ett sto som inte är busig så duger det bra det med ^^

Hakuna matata!