Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 498 ggr
zettan
0

är hon dräktig tro?

Hejsan

jag har ett sto som släpptes med hingst några dagar förra brunsten. Nu i fredags var de dags för henne att brunsta igen så vi testade henne mot hingst på Lördagen. Hon skvätte lite och hingsten stog och slickade henne och flemade. Men han ville inte betäcka henne. Testad varje dag nu men de är bara samma visa. Han luktar hon skvätter.

Tidigare brunster har varit mkt tydlig och hon har varit rejält kletig i svans och bak. Hon har pipit så fort ngn av de andra hästarna varit i närheten. Kan det vara så att hon redan är dräktig? Detta är första gången för detta sto som hon blir betäckt. Tycker ni ja ska ultraljuda eller ska ja avvakta?

Pheobe
0

Vad händer om du släpper hingsten lös med henne?

zettan
0

ne han bryr sig inte om henne. släppte in henne där idag några timmar men han är inte intresserad. han har ingen annan som brunstar nu. så man tycker ju att han borde betäckt om de var dags

Pheobe
0

#2 då är hon säkert dräktig. Många ston brunstar lite ändå

zettan
0

#3 skulle du ultraljudat nu eller ska ja vänta ett tag till?

VeronicaP
0

#4 när man ultraljudar så gör man ju det 16-18 dygn efter sista betäckningen ju .. så du kan ultra om du vill det.

Pheobe
0

hur många dagar har gått sedan sista bet datum?

zettan
0

#6 måste vara ca 3 veckor. ha inte almenackan här men ja får nog ringa veterinären och boka tid nästa vecka och hoppas att hon är dräktig Glad

Pheobe
0

Är det mer än 21 dagar så kan du lätt ultraljuda henne. Med mina egna väntar jag ut en brusnt. Men jag tycker det är lite lustigt att hon skvätter just precis på tre veckor

JennyR
0

#0 Hade ett sto här förra sommaren som gjorde likadant, skvätte å hade sig. Och hingsten betedde sig ungefär som du beskriver också. Åkte in och UL:ade henne för ägarens räkning och hon var dräktig.

VeronicaP
0

Vet man precis när de blev betäckta så kan man räkna från sista dagen och 16-18 dagar framåt och ultra stona då så missar man inte när nästa brunst börjar , när man insemera på halvbloden tex så ska man ultra på 16 dygn helst . då syns det om de är dräktiga eller ej .

zettan
0

okej då får ja riga min veterinär i nästa vecka och kolla om han har tid för min lilla Rosa. Kul om hon är dräktig för ja ser fram i mot en skäckbebis nästa år Skrattande. Återkommer med resultat Flört

jecki
0

Vad kostar det att ta ett ultraljud på ett sto?

IdaS-A
0

#12 det är lite olika beroende på var du gör det, vem som gör det, var du bor osv. Jag har betalat 200-280 :- för ultraljud.

Pheobe
0

jag betalar runt 400