Hinhgstägar ansvar
Som hingstägare är man skyldig att behålla kopian på betäckningsrapporten i 30 år.
Jag har alla betäckningsrapporter ligger hemma i ett olåst skåp. Är man skyldig att hyra ett bankfack eller skaffa ett kassaskåp?
Hur gör ni andra?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har allt sparat på min första hingst och han blev gdk 1993
Man kan inte rå över hur mkt som helst så jag tror inte man behöver ha stöld och brandsäkra skåp. Mina papper ligger i en pärm stående i en bokhylla

Ska man spara det i 30 år ? det låter väldigt längre.. bokföring o sånt är ju 10 år..
men jag har alla rosa papper från blocken i en låda i ett dokumentskåp, dock inte brandsäkert, men det tror jag inte många har hemma..
Säger som Hasse Alfredsson: "det hade jag ingen aaaaning om!"
Var står det att man ska spara dem så länge?
Tack för infon ändå! Bra att veta om det blir aktuellt i framtiden. 
Det hade jag inte heller någon aning om innan jag fick Fredrik ett mail från Fredrik med den uppgiften.
Jag är intresserad av att veta vad påföljden blir om pappren förkommer, 30 år är långtid.

Då undrar jag om hingsten byter ägare vem ansvarar för tidigare lappar, eller ansvarar man bara för dom lappar den tiden man äger hingsten.
#5 Jo, det kan ju vara bra att veta.
Det är ju t ex 25 år preskriptionstid på brott som ger livstids fängelse om jag fattat saken rätt… Så kan man skriva av sådant efter 25 år, så borde ju en borttappad lapp spla mindre roll i de här sammanhangen.
Kan ju all enkelhet tycka att det borde vara samma regler där som med övriga pappaer som Sanne skrev här ovan.

Om jag inte totalt missminner mig så står det väl i pärmen till de nya betäckningsblocken att hingstägaren ska spara de rosa lapparna i 10 år.
Jag låter mina sitta kvar i blocket så länge. Smidigt samlade på ett ställe.
#6 Det är värdehandlingar som ska följa hingsten. Den som säljer hingst har ju ingen användning av dessa ändå. Jag fick allt till när jag köpte min första hingst

jag har sparat de rosa lapparna i blocket så jag har ju alla kvar …
Jag har också sparat alla rosa lappar.
Det som fick mig att fundera var att vår undervåning på huset blev utbränd för 10 år sedan, jag hade inga hästpapper där som kom till skada. Om betäckningsblocket hade hamnat i lågorna kan jag anses ha varit oaktsamm då?
# 8 Tittade på mina ny betäckningsblock där stod det 20 år
#9 Är du säker? Den nya ägaren kan väl inte vara ansvarig för en tidigare ägares handlingar?
Om hingsten exporteras då?
#12 jag sa inte att den nya ägaren kan svara till det… däremot kan den nya ägaren kräva att få dessa med vid köpet. Får man sen inte det ska man kanske inte köpa hingsten?? Att man inte kan lita på folk vet vi nog alla redan

Är det säkert att de papprerna måste följa med hingsten ? när man säljer den , nu är de ju nya block och lätt hänt att de gamla försvinner.
Sen har ju jag en hingst på station här och jag har ju betalt blocket och den hingsten är ju såld till Danmark lär väl åka här ifrån snart hoppas jag .
Det blocket är ju inte samma som han kommer att använda i DK , så de har ju jag tänkt försöka få ändrat till någon av mina egna hingstar ..
#13 Jag tror du har fel men om du har konkreta bevis så får du gärna presentera dem.
SJVFS 2010:61 §20 reglerar bestämmelsen gällande betäckningsrapportering.
"
Uppgiftslämnande m.m.
20 § En stoägare är skyldig att lämna uppgifter om resultaten av genomförda betäckningar till hingstägaren och till avelsorganisationen. En hingstägare är skyldig att rapportera genomförda betäckningar till avelsorganisationen. Hingstägaren ska behålla en kopia av rapporten i minst 20 år. Resultaten av en hingsts betäckningar ska registreras och publiceras så att branschen får del av uppgifterna."
Hingstägaren i ovanstående kanske möjligen kan tolkas då betäckningen ägde rum?
Veritas odium paretFörvånad
#16 Så tolkar jag det i alla fall 
Alla har vi olika tolkningar om allt… för mig är en hingstägare den som äger hingsten… och gör man det 10 år efter en bet ägt rum ska man kunna redovisa allt… Hanna… kanske ska man acceptera att alla tolkar olika

Det är ju lite klurigt det där för har jag en hingst på station så är de ju jag som rapporterar in resultaten (då får väl jag räknas som hingstägare i de läget )
Men 20 år är väl överdrivet eller ?
#19 Tycker inte jag… hingstägaren har väl fortfarande pappren på hingsten när han åker hem? Som station behåller man ju inga papper

#20 beror ju tex på vem som har köpt de nya blocket kanske ? Jag har ju inte tänkt skicka med blocket jag köpte till hingsten som vi har haft på station , de har ju jag betalt och det tänker jag få fixat så de går på en av mina egna … Men den kan gärna få de rosa lapparna med sig (men i detta fallet ska hingsten till Danmark och där har de ju inte samma block som vi )
Det är ju den som har hingsten på station som ska rapportera in betäckningarna och då blir ju jag den ansvarige den säsongen och den säsongen räknas som hingstägare då efter som de är skrivet En hingstägare är skyldig att rapportera genomförda betäckningar till avelsorganisationen. Men då inte hingstägaren har hingsten hemma så kan ju inte den rapportera in betäckningarna utan de får ju den som har hingsten på station att göra.
#21 Jag förstår inte… trodde det hela handlade om de rosa lapparna som skulle sparas i 20 år… De har inget med inrap av betäckningarna att göra…
Kan man byta blocket till en annan hingst? Trodde de var personliga

Förstod det som att de gick om hingsten exporteras , dör elller annat , annars får de ju köpa tillbaka dem
#18 Det har jag inga som helst problem med men eftersom du påstår att det är värdehandlingar som SKA följa med hingsten så ber jag dig presentera fakta som styrker det.
Lättast är nog att tillskriva SJV och be dem definiera hingstägaren i regeltexten samt även fråga hur man förfar vid försäljning. Då bör man få rätt beskrivning hur man ska göra.
#24 Eftersom det står att det ska sparas i 20 år så tar iaf jag för givet att det är värdehandlingar. Annars ska man väl inte spara dem eller???
Nyttan med att spara är väl om avkommans handlingar skulle förkomma, huruvida ev ekonomisk verksamhet kan spela in kanske någon annan vet?
Om man efter 10-20 år behöver ha tag i pappren och inte den som följer hingsten har pappren… hur vet man då vem man ska börja kolla med?? Om det alltid följer hingsten(vilket jag själv tror är meningen, annars skulle det inte stå sparas av hingstägaren) så vet man ju var pappren finns… hos den som ÄGER hingsten…
#26 Jag har inte ifrågasatt om det är värdehandlingar eller ej.

Fast har hästen pass innan och passet skulle komma bort så är de ju bara att ansöka om nytt ersättningspass eller ?
Nu för tiden är ju alla chippade från föl så eg kan ju jag tycka att betäckningsrapporten är inte hela värden om den försvinner när hästen väl har blivit reggad och fått sitt pass 1 gång 
#30 Jag tänker i första hand på dem som inte är stambokförda som föl
fast för att få in ponnyn i stamboken krävs ju ändå att betäckningen är inrapporterad och jag förutsätter att detta arkiveras där också.
#32 Visst är det vanligtvis så.
Men om både stoägaren och hingstägaren rapporterat som de ska vad är då meningen/syftet att hingstägaren ska spara en handling i minst 20 år? Det enda jag kan komma på är ifall det går snett hos mottagaren av de inrapporterade dokumenten. Eller har någon svar på varför SJV kräver detta?

#33 Så tänkte jag