Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 605 ggr
lilleman
0

Vad ge för foder?

Har några feta shettisar hemma som måste bantas. Har dom i en "bantarhage" just nu, men de måste ju ha mat även att de måste gå ner i vikt.

En bara går å skrotar, en rids någon gång i veckan och tömkörs en del och en körsnågra gånger i veckan….Hur mycket och vad tycker ni jag ska ge dom?

Den stora hagen är 25 ha som jag brukar släppa över dom i men då föräter dom sig och tro mig, den är omöjlig att stängsla av……

hjälp!

Gentle
0

Det är ju alldrig bra att banta hästarna för fort utan det ska vara långsiktigt,att svälta en häst är inte bra då hästen har en stor grovtarm som behöver jobba hella tiden men deras magar är små så små portioner ofta.Om dem inte kan gå på bete och äta gräs(som är det bästa för hästen) så finns det ju bara att ge dem ett bra grovfoder,små portioner ofta, lycka till!

Ahnna
0

För att hålla magen igång brukar veterinärer rekommendera havrehalm, i princip fri tillgång, och ett bra grovfoder men inte så mycket. Svält är som sagt aldrig bra, särskilt inte på arbetande hästar. Jag får väl, "som vanligt", rekommendera att du gör en analys på höet/hösilaget och räknar ut exakt hur mycket dina hästar ska ha. Det finns gratis foderstatsprogram på nätet, eller så kan man köpa dem. Man kan fylla i om hästen är överviktig och sen kan man experimentera fram en foderstat som tillgodoser behovet, men samtidigt bidrar till en långsiktig viktnedgång. Det är heller inte fel att öka motionen med intervallträning och mjölksyreträning, men då ökar också energibehovet. Att få fram en bra foderstat är en balansgång, hur man än går till väga, men det är värt det i slutändan när man ser hur bra hästarna mår.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se