Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1715 ggr
AnnaLenaK
0

Tips på bra smörj

Med två halvt obrukbara händer har jag ett evinnerligt elände med remmar och spännen. Och nu, när det är lite kallt och fuktigt, verkar det dessutom som om lädret sväller. Remmarna sitter som berg i söljorna och allra värst är det när selarna ska plockas itu för att rengöras. Vilket då får till följd att det slarvas med putsen och att det sedan går ännu trögare att få itu eländet. Så nu behöver jag tips på allra bästa smörjet. Finns det något mirakelmedel som både rengör effektivt och mjukar upp lädret så det remmarna glider lätt som en plätt i spännen och söljor?

SofieN
0

Det allra bästa är att använda både lädertvål (gärna stübbens) och läderfett, i alla fall om man smörjer ganska sällan. Det brukar ju oftast bli så med selarna!

Annars har effax en lädercreme som är smidig att använda, den både rengör och smörjer. Men det passar bäst att använda mellan gångerna man rengör ordentlig tycker jag.

AnnaLenaK
0

#1 Stübbens produkter (tvålen och Hamanolfettet) använder jag redan sedan många år tillbaka, men den där lädercremen från Effax ska jag genast ta och prova. Tack för tipset!

uhngoliant
1

Effax har ett medel som heter Leather Soft. Har jag något träns, sele lädergrimma eller vad som som är stelt brukar jag lägga det i en plastpåse hälla i Leather Soft och sedan lägga påsen lite varmt (i närheten av ett element tex) Då blir lädret mjukt och fint!

AnnaLenaK
0

#3  Låter som en passande medicin för mina skakelremmar, som verkligen har stelnat till eftersom de inte använts på länge. Den ska jag också prova…

SofieN
0

#1 Hamanolfettet är också bra, men det är lite svårhanterat tycker jag. Har också lite problem med händerna och man får ju klämma utav bara attan för att få ut lite fett ut tuben.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder "Neatsfoot oil" nån gång om året, en läderolja som har en helt otrolig förmåga att mjuka upp stelt läder.

Sen tvättar jag med glycerintvål mellan inoljningarna. Glycerintvålen rengör och har samtidigt en lite mjukgörande, smörjande effekt.

Jag hade i flera år Ekols tvål, pga den smidiga plastasken till. men är glad att jag har hittat tillbaka till glycerintvålarna jag använde i min ungdom, de är så himla mycket bättre! Denna är det jag använder nu:

Maliiin
0

#6 Jag använder också den lädertvålen. Den är verkligen super! Och luktar gott gör den med :)

Och så brukar jag använda Effax läderbalsam efter för att få det att hålla sig mjukt.

AnnaLenaK
0

#6-7  En sådan tvål köpte jag nyligen och den verkar jättebra. Nackdelen är den lilla plastasken som tvålen ligger i. Den är verkligen inte mycket att hurra för och jag har redan lyckats ha sönder locket. Men luktar gott - det gör den Tungan ute

SofieN
0

#6 Justja, att jag inte tänkte på neatsfoot oil! Det är också kanon.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 - att komma ihåg bara, om man köper Neatsfoot oil, är att det inte ska vara den som heter "compound" - den innehåller mineraloljor som inte är så bra för lädret i längden.

Jag använder den här, som alltså har en helt makalös förmåga att mjuka upp stelt läder. Jag förundrades över detta senast igår när jag smorde in en gammal torr rem…

TeamMascot
0

Neatsfoot oil slår allt.

cinna
0

#3 Hur mycket "olja" eller vad det nu är för konsistens Obestämd lägger du i påsen?
Tänker att jag har en och annan grimma som skulle behöva mjukas upp innan användning…

powderpuff
0

Jag håller med, Neatsfoot Pure (tror jag den heter) är helt outstanding

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

uhngoliant
0

#12 tar så det nästan täcker. Det som blir kvar i påsen häller jag tillbaka i flaskan