Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 871 ggr
Cattis
0

Erlichios

Jag har läst en massa på nätet som jag hittat om detta, men överallt står det att ett av de vanligaste symptomen är aptitlöshet. Tappar alla som får erlichios aptiten?

Kan de ha det fast de äter som "en häst"?

Symptom enligt SVA: hög feber, aptitlöshet, svullnad i extremiteterna, rörelsestörningar och ovillighet att röra sig

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellinor Johansson
0

Try hade Erlichios vid förra året, han åt bra men hade mycket svårt gå. Han hade ont i kroppen och ville inte bli borstad eller klappad. Han hade inte hög feber men närmare 100 i puls.

Ellinor Johansson
0

Jag tror att Erlichios kan yttra sig hur sjutton som helt.

Hunden slutade äta och fick undertemp 36,2.

Cattis
0

Den här har feber, vinglar, har ont i bakbenen (svullen vid hasarna typ). Man får röra henne utan problem, så länge man inte petar på bakbenen, då blir det tjurigt. Hon äter mkt och gärna.

Hon hade en rejäl svullnad på sidan av halsen (vid mankammen), stor som en handflata - tänkte att det kanske kunde vara ett ormbett? Men då sa ena veterinären att det inte gav feber, så det kunde det inte vara. Skumt… Och den var mkt mindre idag.

I morgon kommer väl provsvaren iaf, så då vet vi om det ÄR Erlichios eller ej.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Vi tog inget prov på Try han fick medicinen ändå. Min vet och Strömholmsveten. kom överens att det var bäst så de ansåg att han var för dålig att flytta till Strömsholm.

Jag fick en känsla att de inte litade helt på provsvaret heller ..

Ellinor Johansson
0

Märtan hade inga andra symton än fångsymtom, vilket det visade sig inte vara. Jag undrar hur många som tror att pållen har fång när det egentligen handlar om Erlichios?

Cattis
0

#4 Men jag får inte ge medicinen själv, det sa hon att den skall ges fem dagar i följd IV. Det klarar ju inte jag iaf. Spruta IM kan jag, men inte i blodet inte.

/Cattis

sanne
0

Vår hingst hade erlichia för ett par år sedan, (hos förra ägaren) men han hade ledvärk o var allmänt nersatt, stod på samma ställe i hagen hela dagen, han pillade väl i sig lite hö men inget annat. fick olika behandlingar, till slut även örter o equiterapi, det vände efter flera månader.

Jag hoppas att din häst blir bra fort om det är erlichia.

Pheobe
0

Låter tyvärr som det Cattis. Min lilla pålla hade det.

Nej, man får ju inte ge medicinen själv. Tetracyklinerna ska in i blodet direkt och hästarna kan bli dåliga av det. Hoppas du har tur med din. De flesta brukar klara det om dom får behandling snabbt. Håll utkik ändå senare i livet för detta är en sjukdom som kan ligga kvar i kroppen trots att den blivit "frisk".

#5 Pållen kan få fång som en följdsjukdom

Ellinor Johansson
0

Medicinen är tuff vid första behandlings klarade Try inte att fullfölja hela medicineringstiden.

Han blev bättre, pulsen gick ner och han kunde gå hjälpligt Han gick några veckor på Protexin först pasta efter det pellets sen gjorde vi om medicineringen. Under tiden som han fick sprutorna fick han Protexin pasta i munnen var annan dag.

Andra gången svarade han mycket bättre på medicinen (samma medicin)det fanns inte en antydan till vinglighet eller kramper .

Här där vi bor är det mycket vanligt med fästing sjukdomar både på hästar och hundar min erfarenhet är att djuret mycket sällan blir återställ utan behandling

Cattis
0

#9 Jag hoppas att provsvaret är negativt… Men ändå inte, för det vore ju skönt att veta vad det är. Nu på morgonen var hon iofs mkt bättre än igår. Men hon är stel o vinglig bak fortfarande, om än inte lika mkt.

/Cattis

AnnaLundin
0

Har ni tagit prov på både borrelia och erlichia?

EN av mina kompisar hade borrelia på en halvblodsunghäst, han hade riktig slinger pga det - det kan de ha. Dvs han var VÄLDIGT vinglig bak. Det var jag så såg honom vingla i hagen från början och han hade uppenbara problem att ta sig in till boxen…