Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 435 ggr
AnnaLundin
0

krav på hingst-möderne

En användare på bukefalos har slängt ur sig påstående att en avelshingst måste ha tre generationer RS-mödrar bakom sig för att kunna godkännas.

Jag skulle vilja hävda att det INTE är så, att det bara är mamman som måste ha RSnummer, men att övriga naturligtvis måste vara införda i stamboken. Men jag vill inte skriva det utan att ha mer påfötterna…

Har jag rätt eller fel?

Kratern
0

Jag vet inte hur det är nu, men när jag skulle visa en hingst för c:a 10 år sedan krävdes RS i 3 led.

AnnaLundin
0

VAR står det i så fall?

jag letar i hingstreglementet och hittar inget alls om det….

Cattis
0

Mamman skall ha RS nummer. När man visar ett sto för stambokföring är det ju inga krav på att mormor har RS. Iaf har jag sett många som visats utan.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#2 Som sagt det var ett antal år sedan, men så VAR det i alla fall. Glad

AnnaLundin
0

#3 jo så vill jag ju också att det ska tolkas.

Man måste ju liksom skilja på Riksstambokförd och "införd i stamboken"…

#4 Jag är faktiskt tveksam till det du skriver… För jag har då ALDRIG hört något annat än att det räcker med att mamman har RS-nummer. Har det varit som du skriver så skulle det ju alltså inte gå att få en hingst godkänd för att mormors mor dog då hon fölade första gången och därför inte kunde stambokföras… Nej, det känns galet…

Kratern
0

#4 Du får vara hur tveksam du vill. Flört

Ove-D
0

#1 men det finns ju hingstar som godkänts som inte ens har full stam…

cinna
0

37 Nu får du ge dig! Åtmintånde en av de hingstar du alltid relaterar till VET jag går att spåra via språngrullor hos SH, vilket ju är kravet!

Ove-D
0

Menar du att jag ljuger? För det gör jag inte!!!  Inte om man tittat i webstamboken iaf!

Det HAR inte varit krav på full stam i Sverige innan! Det finns MÅNGA svenskgodkända hingstar som inte har full stam! Jag syftar inte på någon speciell hingst utan hur det varit FÖRR…

Men räcker det med namn i SPRÅNGRULLAR eller måste det vara RS-nummer? Det var väl det som var frågan??

cinna
0

#9 Nej, jag menar inte att du ljuger! Missföstå mig inte.Kolla i Plan och riktlinjer 6.1 Där står vad som menas. Kan härstamningen kollas med hjälp av språngrullor bakåt i tiden så är den OK. Eller??

Ove-D
0

#10 vet inte… så du menar att #0 har rätt i sitt påstående?

maysod
0

Som det var tidigare så för att få en hingst godkänd krävdes att mamman hade RS nummer,

Vad gäller ston för att få RS nummer krävdes att mamman hade ett spar nummer, altså var reggad. Så var det då jag granskade anmälningarna till stopremieringarna här i Dalarna.

Regler ändras ju, kan vara annat nu när tre led krävs.

Ove-D
0

Är det någon som VET om det räcker med "namn" i språngrullarna eller om det måste vara reg.nummer??

cinna
0

Citat från PoR 6.1, med den resevationen att den inte är helt spikad än:

"I de fall registreringsnummer saknas för ston i 2a eller 3dje led skall dessa gå att härleda av SJV godkänd och sanktionerad avel och finnas uppförda på språngrullor"

Detta är vad vi har att rätta oss efter, alltså vad vi VET. Vad är det som är oklart? Har jag fel så upplys mig gärna om vad som är rätt…

Ove-D
0

Menar du att ALLA svenskgodkända hingstar alltid har haft kravet på tre generationer stam (om man nu även godkänner enbart namn på språngrullar hos SH)? Dvs att ALLA tidigare hingstar som godkänts i Sverige har haft minst tre generationer stam?

RS 125? RS 128? RS 132? RS 144? RS 8 med avkommorna RS 57 och RS 52? RS 11 med sönerna RS 58, RS 19, RS 50 och RS 47?

cinna
0

Alltså, jag vet bara vad som står i PoR NU, inte vad som stod där DÅ när dessa hingstar godkändes. De du räknat upp är ju inte dagsfärska precisFlört. Stamboken stängdes ju dessutom 2001, så hur det var innan vet jag inte, med hur bevisning av härstamning gick till. Många äldre, framförallt då ston, vad jag har förstått, hade inte äns reg.bevis, utan endast språngsedeln som ett bevis på när de "tillverkades".

Kris_J
0

Det var inte brukligt att registrera ston tidigare. Man hade sin språngsedel och därmed var det nog. Riksstambosförda ston är inte heller alltid registrerade.

Veritas odium paretFörvånad

Ove-D
0

Vi har väl alla förstått att det inte krävs RS (riksstambokförda) förfäder i alla led… Men då är väl frågan om det måste vara REGISTRERADE förfäder i tre generationer?? Eller om det räcker med namn i språngrullen…

#16 okej… Om man bara ska titta på de hingstar som stambokförts 2001 eller senare har vi RS 392, RS 396 och RS 405 med en mormors mor som inte är reggad och RS 466 stambokfördes 2006 och har en oregistrerad farmorsmor. Är dessa "godkända" enligt moderlandets regler???

Sedan finns det ju hingstar som har förfäder som inte är stamboksberättigade… RS 402 & RS 401 men det kanske inte har betydelse längre…

cinna
0

#18 JAG vet inte. Du får väl ringa/skriva/prata med moderlandet!

PP
0

Den informationen som har getts på senaste årens höst-/årsmöten är som beskrivs i #14 - alltså att det ska finnas åtminstone ett namn på stoet som kan härledas tillbaka till språngrulla.

Dock godtas inte detta av alla övriga ISPC-länder, t ex Norge som aviserat att de inte kommer ta emot ponnyer där det saknas id-nummer i de tre första leden.

Ove-D
0

Så enligt SSS´s årsmöte så krävs bara namn i alla led?