Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2265 ggr
[mathilda...0]
2

Packad snö under hovarna?

När jag gick till hagen idag, såg jag att Lotta hade fått 3cm snöklackar under hovarna. Hon ville helst inte stödja för mycket på frambenen så hon gick hur konstigt som helst.

Börjar bli lite trött på att kratsa ur hennes hovar från is och snö varje dag, finns det inte några sorts gummiplattor man kan sätta under hovarna på dom?

Jag vet redan att det finns plattor man kan sätta under skorna men hon har unga skor, och det kan vi inte skaffa åt henne eftersom hennes hovar är så konstigt formade.

mandyosv
0

Låt bli att kratsa hovarna från annan skit, låt t.ex jord/bajs sitta kvar osv så inte snön fastnar så lätt

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Shettisar]
0

Men hovarna är ju kemiskt rena nu när det är snö.Inte ett spår av gödsel eller annat i dom.Har samma problem med mina att de får snö styltorRynkar på näsan

Linden95
0

Har hört att man kan använda vaselin, men jag har aldrig provat det själv så jag vet inte om det funkar :/

Mulla
0

Har inte provat själv men min gamla chef smörjde under hovarna med hovfett för att snön inte skulle fastna. Hans hästar hade dock skor med gummisula. Men vet inte om det kan funka på våra små..

Han hade riktigt mycke hovfett å smetade på!

Å Andra sidan har ja hört att fett löser upp fett och att hovfett torkar ut hovarna. Så jag vet inte hur bra det är..

ryttarinnan83
1

Att använda fett (vaseline eller hovfett) funkar men inte hela dagar i hagen.. det är mer under körtur eller ridturer… å men ska inte anväda det för ofta för det torkar ut… Men det funkar=)

[mathilda...0]
0

Men det skadar inte benen eller knäna på henne att ha snöstyltorna eller? Har jättemånga hästkunniga människor här hemma på gårn men jag skulle gärna vilja få veta eran åsikt.

fairon
0

Smörj hovarna med fett innan hon går ut, det hjälper lite i varje fall!

ryttarinnan83
0

det brukar inte vara någon fara så länge hon inte går omkull… Dom lär sig fort att blir det för jobbiga styltor så springer dom lite så släpper det för det mesta av sig själv.

[mathilda...0]
0

Ok tack för alla svaren.

Prastmyren
0

"Tofflor" kan inte vara ett alternativ då? Jag har Easyboot till min lilla tjej som jag broddar på vintern.
Inga mer styltor och ingen mer oro för att hon skall halka och fläka sig :)

[mathilda...0]
0

Men vad kostar ett par "tofflor" då? Och finns det på t.e.x hööks.