Rädd shettis
Hej.
Jag fick för ca 2 månader sedan hem två stycken shettis hingstar födda -10.
Dom var väldigt lite hanterade båda två och har mest gått i en hage.
Den ena av dom är dessutom väldigt rädd för allt.Grimman,grimskaftet,skvätter till för det minsta.Rädd när jag kommer in i boxen.
Har ni ngt tips på hur jag ska vinna hans förtroende.
Tacksam för svar.
Ta det lugnt och gör inte så stor sak av det.Hantera honom som vanligt men låt han få undersöka.Umgås mycket med honom både i och utanför hagen.Sen kan man öka på lite med att vänja dom vid div "farliga" saker.
Mutor, låt han äta något gott samtidigt som du klappar/kliar honom. Man får gå långsamt fram och ha en stor portion tålamod.
Fast mutor tror inte jag på,då jag skulle börja om med min unghäst så blev han naffsig istället…
Umgås mycket med honom. Står han i box ta med en låda och sitt och prata med honom när han äter så han lär sig att du inte alltid ställer en massa krav på honom. Klappa honom, först där han tillåter och så småningom kan du avancera tills du får ta överallt på kroppen. När han litar på dig för det kan du börja borsta honom överallt. När han är helt bekväm med detta har du alltid något att gå tillbaka till. Du kan tex ta och stryka grimman över kroppen på honom för att han ska vänja sig vid den.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Han är väldigt rädd om huvudet.Syns i hans ögon att han är rädd då han visar ögonvitan.
När jag ska ha på han grimman på morgon är nog det värsta.i morse reste han sig.Vet inte hur hård och bestämd jag ska vara emot han.När vi ska gå ut i hagen springer han nästan över mig.
Kan tillägga att jag inte är nybörjare utan har haft stor häst i många år men aldrig en unghäst.Men här känns det som om jag kört fast på ngt vis.
Fungerar det kanske med halsrem på honom tills du vant honom vid huvudberöring?
Ett tips är att höra med någon som är kunnig i narural horsemanship som kanske kan hjälpa dig? Jag har haft mycket hjälp av det när jag uppfostrade James.
Det jag beskrev för dig är en slags natural horsemanship av Pat Perellityp. Hela grundidén är att om hästen inte litar på dina händer hur ska den kunna lita på dina redskap (i detta fall grimman). När den litar på att du inte ska skada den kan du också börja ställa krav på den utan att du nödvändigtvis skrämmer den.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#3 Nafsig av att äta något gott ur en hink medan man rör vid honom?
Jag skulle gärna ta hjälp av ngn som har mer kunskap än jag själv.Men jag vet inte ngn här i närheten.
Det känns lite som att det blev fel från början med han så jag skulle verkligen behöva hjälp.
Ngn som bor i närheten av Vårgårda som skulle vilja hjälpa mig?Skulle vara så tacksam.
Måste ta hit hovis snart och det lär ju bli problem.
Tålamod,tålamod,var bara i närheten ge godis,bara positiva upplevelser,har haft flera sådana dom blir toppen när dom litar på en
Låt honom ta första steget.
Ta med dig lite godis och sätt dig på en pall mitt inne i boxen. Om han ryggar tillbaka är det bara att sitta och vänta, ta gärna med dig en bok eller så.
I många fall blir hästen enormt nyfiken på vad det är du prasslar med.
När han kommer fram till dig tar du försiktigt fram godiset och håller ut handen så att han kan välja själv om han vill ta emot det eller inte.
Hästar är enormt nyfikna av naturen, därför kan nyfikenheten vara större än rädslan för något.
Men om du vill ha experts råd kan du alltid kolla på Ponnyakuten, fick hur bra tips som helst där ifrån. Programmen finns på svtplay.se.
#8 Nej inte ur hink,men eftersom hästen var så rädd om huvudet i början så vågade han inte ha huvudet i hink medans jag höll i hinken.Därför fick jag ge ur handen och han blev då naffsig eftersom han sedan trodde att han skulle få något så fort man skulle pilla med honom.Därför fick jag sluta med mutor ur handen.Men det hela löste sig med enormt tålamod