Klövjeväska till ponny
Ska ut och vandra i sommar och tänkte då att James skulle få följa med. Då ska han få hjälpa till att bära packning var det tänkt frågan är då finns det klövjeväskor till hästar att köpa? Finns ju till hundar men jag är mycket tveksam till att dem passar på en bred shettisrygg.
Jag tycker det känns onödigt att han ska ha sadel på sig bara för att kunna ha ett par sadelväskor på den…
I värsta fall tänker jag sy ett par väskor, sitter redan och skissar på hur de ska se ut och vara. Är det någon annan som har sytt ett par klövjeväskor till en häst och kan ge lite tips?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Hej, jag har satt en longergjord som jag fäst vanliga sadelväskor på. Funkade bra 
Hmm ja det var ju ett alternativ tänkte jag inte ens på… Skulle kunna ta hans däckel.
Det blir nog reservplanen om mina egenhändigt sydda inte fungerar. Tar gärna emot fler tips!
lurvponnyn.vimeddjur.se
smart vill också ut och vandra med shettisarna!
Ja det verkar riktigt mysigt :) Sedan är det ju resten av frågorna hur man bäst förvarar en shettis under natten osv. Men det är långt till sommaren så det löser sig nog.
lurvponnyn.vimeddjur.se
ja det gör det nog!

Vart har du köpt dem sadelväskorna? De såg rejäla och bra ut :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vi har ett par av Hööks sadelväskor som jag klippt hål i lagom brett för en täckesgjord. Sen har jag dragit gjorden genom hålen så att väskorna sitter still på hästryggen. Funkar utmärkt!
Det låter som en bra idé, hur länge har ponnyn gått med dem? Jag vill ju inte att han ska få skav efter halva dagen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vi har inte haft nåt tungt i väskorna och gjorden är ju flexibel så för oss har det inte känts som nån risk för skav.

Sadelväskorna på bilden är tunna och av "sämre" kvalité. Går lite väl lätt sönder.
Jag har bara gått promenader hem ikring och hade packning med bara för att unghästen skulle få bära lite och bli van med att ha saker på sig.
Det som jag märkte i skavväg var att bakre delen, upptill på väskorna rörde sig fram och tillbaka och skavde lite mot pälsen vid korset/framför höftknölen. Avhjälpt med att använda ett schabrak stl full! 
Mvh Anna
Jo jag hade nog tänkt ha ett schabrak under var det tänkt just för skavdelen. Tyckte bara det såg ut som om själva delen mellan väskorna som går över ryggen såg bred och bra ut. På hundklövjeväskor går de ju över nästan hela ryggen.
Jag får i vilket fall som hellst öva med dem hemma först för att undersöka skav och liknande. Frågan är ju hur tungt man vågar lasta honom? Han är i god kondition och bar ju lätt ryttare på 35 kg, dock hade jag inte tänkt lasta honom så mycket, sadelväskor har ju inte så bra balans eller vad man ska säga :P
Hur blir det med trycket över ryggraden? På sadlar är det ju viktigt med en lufttunnel under.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Här är några som tillverkar klövjesadlar till hästar!
Hakuna matata!
#13 Jättefina! De är troligtvis långt över min budget dock :/
lurvponnyn.vimeddjur.se
#14 Jag misstänkte det, men de var fina i.af! 
Hakuna matata!

Jag brukar ha en ponnyputa på och sen lägger jag väskorna över sitsen, då tycker jag ponnyn bär bäst och det blir enkelt och fästa väskorna. Har enkla i nylon från Hööks och det är "bara" posten som bärs hem.
Du måste väl inte lasta tungt? Hööks sadelväskor räcker till regnstället och en rejäl picknick. En ihoprullad picknickfilt eller ett liggunderlag eller liknande går ju att fästa uppe på ryggen. Han kan ju satsa på att bära sådant som är skrymmande.
Ska se om min ponny vill posera med sina väskor i morgon så kan du se hur vår modell ser ut också. Jag tycker att de är jättebra!
Jag vet ännu inte vad jag har tänkt att han ska bära faktist, med tanke på att det är en övernattningsrunda vi har planerat så ska ju liggunderlag och sovsäck, samt vissa Jamesateraljer med. Jag tänkte ju inte överösa honom med saker men det kan bvara bra att ha någon maxvikt/riktlinje. Det beror ju helt på hur vindskyddet ser ut också, finns det gräs där som han kan beta på så kommer ju hö inte vara nödvändigt annars kommer jag att köra dit dagen innan och då kan man lämna det tyngsta där också.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag stoppade i en halvlång softshelljacka i den ena väskan och det fanns dessutom gott om plats att stoppa i t.ex. regnbyxor, kamera, extra grimskaft och lite smågrejer då det är gott om fack och fickor. På ryggen har hon en plastad picknickfilt och det finns plats för en lika stor filt eller ett fleecetäcke på andra sidan. Så även om väskorna är relativt små är det mycket plats i dem
Har samma väskor som Mammamian och de funkar bra tillsammans med en däckel.
Det ser ju tjusigt ut! Hur långa promenader har ni haft med dem? Skav? Tänker i vilket fall ha ett schabrak under för säkerhets skull.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Inget skav. Jag har haft dem under ett par timmar. Hade vojlock under när jag hade kallt i dem. Tänk på att det ska vara lika mycket i båda, viktmässigt.
Jag vill också ut och vandra med lille ponnyn. Eller cykla..
MVH
Sofie
Det låter lovande, ja balanserade väskor är ju ett måste!
Ut och vandra då ;)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#26 Tråkigt å vandra själv ju! 
Om du ska gå med din lille, kan du inte fästa en barnskrinda/hundskrinda (typ den från börjes) på något sätt bakom honom? Den är liten, men lite får ju plats i alla fall. Max vikt för skrindan tror jag är ca 35-40 kg, så det blir ju inte så tungt för honom.
MVH
Sofie
Du är väl inte själv om du har ponnyn med dig ;) Nä men jag förstår vad du menar, följ med oss då ^^
Tanken är att vi ska vandra på skåneleden förmodligen på söderåsen då det inte är allt för långt härifrån det är rena skogstigar så jag tror det blir knepigt med en skrinda efter. Första tanken var annars att han skulle dragit sin rockard med packningen i men då vi gärna vill gå i terräng bestämde jag mig för att fixa väskor i stället.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har en cykelvagn. En som både går att köra barn i cykelsadel i och att ha packning i (har bl.a. haft gammal hund i den). Det är ganska stora cykelhjul på så den rullar bra i t.ex. hagar. Och den borde gå att göra om till vagn åt en mini om man kan svetsa.
Min köpte jag billigt på annons. Det finns säkert fler!
Jag är inte intresserad av vagn till detta tillfället, det kanske skulle gå men jag skulle ändå inte kunna ha speciellt tung packning då det är väldigt backigt och det skulle känns knöligt att ha den efter honom i skogen. Tack för tipsen till en annan gång men jag vill hellst få tips om väskor i denna tråden.
#24 Märkte du att väskorna gled bakåt när du hade dem? Funderade på om man skulle ha någon slags brösta så de sitter stadigt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#28 Hehe ne, sant. jag funderar på om jag och ponnyn ska vandra å det går att köpa ett sånt där jätte stort tält med typ 2 avdelningar (är du med på vad jag menar?) så kan han ha ena delen å ja den andra, så lipper jag fixa hage å sånt ^^
Följer gärna med ;) Lite jobbigt utan transportera ponnyn bara, jag bor ju i Göteborg. 
MVH
Sofie
Nä, där är öglor så att man kan knyta fast den i däckeln.
Jag skulle nog inte vilja ha min ponny inne i ett tält, men det kanske fungerar :P På vår vandring kommer han nog stå bunden på natten samt att jag kommer att ha med en longerlina som han kan gå i under uppsikt när vi pausar.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#33 Ja vet inte om de fungerar, ja har inte sånt stort tält så jag kan inte testa om han går med på det heller ^^ Min busmupp behöver väl vara uppbunden med 3 olika grimskaft så han inte lyckas smita xD
MVH
Sofie

Vad jag tyckte var bra med att ha en barbackagjord var att stigelbygelfästena fungera bra att sätta fast väskorna i (se bild) 
Jag använde svanskappa då.
Tror det är bra att ha både svanskappa (eller hellre bakseletyp) och brösta om man ska vandra i terräng som går upp och ner.
Som "riktiga" packhästar, oavsett hur tung packningen är.
Mvh Anna
Det var ingen dum ide! Har ju baksele så det är ju bara att fästa den på något sätt sen. Har även beställt en sadelväska nu från min lokala butik så sen är det bara att öva med den :)
Hade en tanke att då skulle man ha väskorna över svanskappan för att få ryggraden fri men sedan kom jag på att det skulle ju dra i svansen på honom.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#36 Om du kör med en gjord men ändå vill hålla ryggen fri så kan du ju alltid köpa någon padd med kanal.
Eller så kanske du kan sy en egen padd med fickor (ungefär som schabrak med inlägg till bomlösa sadlar) och använda liggunderlag som "fyllning" och på så vis skapa en kanal.
Efter som väskorna ändå inte har något punkttryck så behöver det ju inte vara tjockare än att det blir en liten ficka bara (så att tyget som det är fastsytt på hamnar över ryggraden), så 2 lager liggunderlag räcker nog men kan väll bero på hur tätt du gör kanalen och hur välvd din hästs rygg är :)
Hakuna matata!
Han rygg är ju ganska rund och vi har en tjock skummigummipadd jag säkert kan slakta för ändamålet. Tack för ett mycket bra tips :)
lurvponnyn.vimeddjur.se