Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 3748 ggr
Asagard
0

Betäcka litet sto med stor hingst?!

Vet ju hur det gick förra gången, med ett annat sto, men vill ändå höra vad ni tror.

Funderar allvarligt på att betäcka mitt treårssto med hingsten vi har på station, MEN blir ändå orolig att det ska vara dumt att göra så.

Hingsten är Kölnäs Camillo RS 301, 103 cm hög, efter standardföräldrar.

Stoet är Risslas Kezella, 90 cm hög och e: Love Spring RS 298, 94 cm hög och u: Östertorps Kefir, 100 cm hög ue: Almnäs Origo (över metern) uu: Östertorps Effi (tror hon är 102 eller något åt det hållet).

Är det urbota dumt att göra en sådan betäckning, eller hur pass anpassar sig fölungen efter livmodern? Stoet har alltså inte haft föl förut.

Är jättenöjd med de avkommor vi fått efter Camillo och båda var små vid födseln, så han kanske ger ganska små föl vid fölningen?!

ninam
0

Jag skulle ha betäckt utan att fundera.

Sannolikheten att det skulle bli problem pga storleksskillnaden är obefintlig. Det är många som betäcker större ponnyston med fullstora halvblodshingstar utan problem. Vår granne fick en korsning russ-tinker i år, inga problem alls!

Asagard
0

#1 Tja, vi fick ju en fölunge e: Lemon ett år (halvblod) u: Vårt 146 cm höga ridponnysto.

Pheobe
0

Jag skulle nog provat betäcka. Du ser om han inte kan. Jag hade Fredrik att betäcka ett sto på 85cm men det gick inte.

VeronicaP
0

#85 Varför gick inte det?? Oftast så är ju problemet om stoet är för hög till liten hingst (som hingsten får svårt att nå upp) , har aldrig varit med om tvärtom faktiskt.

Jag hade också betäckt.

Anette
0

Jag frågade Morgan J. om det en gång och han sa att fölet inte blir större än att stoet klarar av det.

Ove-D
0

Jag skulle försöka hitta en hingst som ger små fölungar. Om Camillo gör det vet jag inte. Men OM han gör det så är det ju bara bra!

Cattis
0

Jag skulle betäcka. Det är ju oftast/till störst de stoet själv som avgör hur stort fölet är då det föds. Hingsten har mkt lite med födelsestorleken att göra!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Malu
0

Kan inte ha så stor betydelse.. det är ju samma ras och skiljer ju endast 12 cm i mkh mellan stoet o hingsten. Det finns ju dom som betäcker shettisston med russhingstar bl.a o det har gått bra. Som sagt; fölet anpassas oftast efter storleken på stoets livmoder ,men man ska aldrig säga aldrig! Det finns ju skräckexempel har man hört! Lycka till!

Lorita
0

Nu är detta inte shetlandsponny men -04 fick jag ett föl mamman 142 cm och pappan 159 cm inga problem. Nu i vår så fick vi ett föl till mamman 121 cm och pappan 137 cm inga problem, fråga vem du vill som har knabstrupper det brukar inte vara några problem, fölet blir inte större än vad livmodern tillåter. Jag tror inte det är så mycket att vara orolig för, välj rätt hingst för typen på din häst det är det viktiga.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ove-D
0

Ska man tänka mer på hingstvalet om det är en förstföderska eller om det är ett sto som bara har haft lätta fölningar innan?

Pheobe
0

#4 Hingsten kom inte in i stoet. Han försökte flera gånger sen sa jag stopp. Vill inte ta sönder något sto.

VeronicaP
0

#11 ok Det har jag aldrig varit med om men någon gång ska ju vara den första ;-)

Pheobe
0

#12 det är möjligt att du aldrig varit med om det men hur ofta har du tagit emot små ston till din hingst? Det är också möjligt att det gått bättre om hon haft föl tidigare men detta gick inte alls. Han kom helt enkelt inte in. Inte ens en liten bit. Jag tänker inte vara så elak att jag provar fler gånger utan rek stoägaren en minihingst istället som hon körde till. Hon var jätteglad för att jag inte lät hingsten våldta stoet. För han hade ju säkrt hållt på tills han hade lyckats. Hur snällt nu det skulle vara.

Annette
0

#13. Jag har hört talas om detta. I det fallet tror jag det var två standardstora.

Kan det ha med stoets ålder att göra? Jag vet inte hur gammalt ditt sto är, men om de är unga och inte riktigt klara för betäckning kanske det kan bli så? Jag vet inte, jag bara gissar, men alla 3-åringar är ju inte färdiga tidigt. Kanske går det bättre om något år.

Ove-D
0

Jag har också varit med om en "oskuld" som varit trång men då var hon ändå inte mini. Hingsten var bara 4-5 cm större i mankhöjd men hade ändå svårighet att komma in i stoet.

Pheobe
0

#14 stoet är 10 år så jag tycker inte det är så gammalt. Men jag tror att hon är närmare 80 än 85 cm faktiskt. Var en mkt liten plutt. Jag tror det var för att hon var så himla liten. Fredrik är 98cm och skulle den vara 80 är det ju 18cm som skiljer. Det är ganska mkt ändå. Hon orkade hålla honom bra dock men det hjälpte ju inte direkt. Hon var väldigt brunstig också och stod fint. Jag ville inte spräcka stackaren på insidan. Man vet ju inte. Hos minihingsten har det säkert gått bättre. Ska prata med henne senare för hon har ett sto kvar här. Men den är på andra hållet. Säkert 107-108cm

VeronicaP
0

#13 har jag sagt att det varit här hos min hingst jag har sett det? Tror inte jag har skrivit det , jag skrev att jag aldrig varit med om det , jag har ju sett en del betäckningar även om det inte är med min hingst,då jag har sett en shettiskorsning bli betäckt med en stor hingst . 

Men det kan vara så att hon inte är redo för betäckning eller att hon är en förstagångare osv mycket som spelar in .