Horseware vs Bucas
Att hitta vintertäcke med helhals är inte lätt! Speciellt inte några med bra passform.
Men nu är det 2 stycken som det står emellan. Shettisarna som ska ha täckena har strl 105 cm i täcken. Och Horseware´s täcken passar dem i strl 95 cm. Bucas vet vi ännu inte.
Så det jag undrar nu är om någon har detta täcke från Horseware:
Eller det här täcket från Bucas:
http://www.frtab.se/bucas-freedom-turnout-extra-helhals/1521-0
Dela gärna med er om erfarenheter och bilder om dessa täcken!
Vet ni om några andra vintertäcken med helhals i storlek 105 så får ni gärna tipsa om dem med :)
Åh, blev galet sugen på att köpa bucastäcket! Däremot kan bucas bli lite trånga på shettisar. Jag har ett regntäcke som sitter bra på den shettisen jag har som är lite nättare, och sen har jag ett coolertäcke som är lite trångt till dom två lite grövre.
Annars är ju Rhino kanon, har inte just det täcket på bilden men det jag har är jag supernöjd med. Det sitter jättefint.

#1 Ja det är fint :) Inte farligt dyrt heller..
Jo jag har ett Bucas Coolertäcke med och det är ganska tight i hasen faktiskt. Men det skahan mest ha efter tävling och så i transporten så då gör det ju inget. Men ett utetäcke vill man ju att det ska sitta bättre.
Vad är det för Rhinotäcke du har?
#2 Rhino Pony Wug http://www.stromsbergsgard.se/?artnr=AKBP93
Inte bra att läsa sånahär trådar, jag som skulle sluta shoppa täcken.
Blev väldigt sugen på att prova bucastäcket, och sen hittade jag ett amigo på strömsberggårds hemsida som jag vill prova. Jag gillar i och för sig Rhino bättre men dom är ju lite dyrare.

#3 Min kompis har ett wug till sin shettis :) Fick du också gå ner i storlek på det? Hon köpte först ett i strl 100 men det drunknade hästen i. Så då tog hon 95 och det satt perfekt. Å den pållen har 105 normalt :P
Näe jag skulle heller inte köpa något täcke nu men min shettis går med 200 gram ute nu och det är bara någon minus. Å han skakar när han kommer in
Så jag fick inse att jag helt enkelt måste ha ett tjockare vintertäcke med hals. Träligt att behöva täcka med 3 täcken..
#4 Japp, är nästan helt hundra på att jag har 95. Och vanligtvis har hästarna 105. Har ett amigo också, tror till och med att det är 90 på den.

Okej då är det inte bara vi som tyckte de var stora i storlekarna! 
#6 Nej det är ju inte det. Har funderat på att köpa ett Rambo newmarket fleece i storlek 100, men jag antar att det kanske inte är någon idé. Det lär väl vara ungefär samma passform som på Rhino och Amigo.

#7 Näe Rhino är ju mindre än Amigo och Rambo så det kan nog bli stort :( Men gillar de täckena med!

Det blev varken Bucas eller Horseware sen kan jag meddela!
Bucas fick vi måtten på och de var alldeles för korta på sidorna för att våra ponnier skulle kunna ha dem. Tyvärr..
Och Horseware var slutsålda så de gick inte att få tag på förrän nästa säsong.
Så det fick bli de från Börjes med löstagbar hals som nödlösning!
Och inte ångrar jag det faktiskt. De satt förvånansvärt bra på våra pållar. Och nu skakar de inte när de kommer in heller. Så det känns skönt!
Här har Cosmos på sig strl 105 cm. Sitter som en smäck! Trots att de på Börjes gång på gång påpekade att de täckena inte skulle passa en shettis då de inte alls var så ponnyanpassade som deras minitäcken är. Nej tack och lov för det tänkte jag för de är verkligen värdelösa! 
#9 Är 105 minsta storleken på det täcket? Jag vill ha ett med avtagsbar hals. :) Men har ju en lite m indre ponny..
MVH
Sofie
Åhå, vad är det för pris på det? Såg faktiskt riktigt bra ut.
Annars finns det billiga 280grams täcken på hööks som det finns hals att köpa till. Täckena har jag och dom sitter superbra, frågan är hur halsen passar till bara. :)
#11 va e de för märke på dom? Och vilka storlekar finns det? :)
MVH
Sofie
Maliiin: Hur stor är din shettis i täcket på bilden #9
Numer pensionär i Nynäshamn
Maliiin: Jag undrar också hur stor din shettis är??? Min är maxad och grov! Tror du täcket skulle passa?

#10 Japp 105 cm är det minsta i dem.,
#11 Ja riktigt bra för att vara Börjes som sagt!! Har för mig vi gav 700 för täcke och hals :)
Har sett dem på Hööks med men halsen finns bara i cob och full. Så det var därför de valdes bort. Å så blir det för lite fyllning i. Dessa är 400 gram och nu när vi har 25 minus här så skakar de ändå när de kommer in ibland :/
#13 Han är 102 cm hög och ganska normalbyggd :)
Tack:-) Det låter som något för Antex hingstar i Ponnyexpressen om det nu blir långvinter igen.

#16 Ja klart de snygga grabbarna vill ha sådana täcken 
Själva tyget känns ganska slitstarkt med :)
I samband med arbete vill man ha bra täcken. Anton har fått vår gamla torktumlare att värma/torka täcken med

#18 Ja verkligen! Oh perfekt ju :) En tvättmaskin till hästgrejorna står på listan här. Men det får bli den dagen vi köpt gård å jag har eget stall :)
Tvättmaskin saknar han ännu. Den var trasig när vi bytte hemma, men torktumlaren fungerar så den fick flytta.