Massa färger samlade på samma ställe!
Jag har länge varit väldigt intresserad av färggenetik, och efter det att jag varit på färgkursen anordnad av Shetland Nord i söndags blev jag inspirerad av att göra någon slags sammanställning över de olika sorters färger och anlag som finns inom Shetlandsrasen.
Då jag fotar en hel del (eller ja sjuuukt mycket…
) har också en hel del Shetlandsponnyer fastnat på bild genom åren, och efter lite letande bland en sisådär x antal tusental bilder har jag fått ihop ett "litet" färgkollage med ca 80 bilder på olika färganlag.
Kanske har din ponny fastnat på bild? (Namn på varje häst är utskrivet under respektive foto). Eller kanske någon mer liksom jag bara tycker det är himla roligt med färg och vill se bilder på många färgglada Shetlandsponnyer samlade på ett och samma ställe?
Kolla i så fall in min hemsida www.vildangen.se och klicka dig vidare under Övrigt - Färger hos Shetlandsponnyn. Eller kom till sidan direkt HÄR.
Mvh Frida
Va e de för färg om hästen föds som skäck och sedan blir helt vit, som en sagohäst? (Känner mig lite dum som inte vet, men)
MVH
Sofie
Vilken fin och intressant sida, jätteroligt att titta och läsa på den. Och så var ju en av mina pållar med 

#1 Då är det en skimmelskäck, eller rättare sagt skimmel född rödskäck tex (beroende på vad den har för grundfärg). En skimmel kan ha alla möjliga färganlag men eftersom all färg bleks av, "försvinner" när hästen skimlar av syns dessa inte.
Dessa två ston nedan är båda födda rödskäckar, vilket pga åldern inte längre syns. (på högra ponnyn kan man svagt se ett färgat fält på bakbenet som ännu inte är helt avskimlat).
#2 Tack Else-Marie! 
Vilken bra idé Frida.
Jättekul att se olika färger presenterade tillsammans!
#3 Okej! Dom var svartskäckar båda två, den ena (som avlivades för flera år sen) blev helt kritvit och såg vekligen ut som en sagohäst. Han va 70cm hög med världens man och svans :) Den andra är inte så gammal än, men det syns att han blir vit han med. Min lille blir väl också vit så småningom, han har blivit stickelhårig på rumpan runt den vita fläcken. Det var han inte då han vart yngre. ^^
MVH
Sofie
Vilken härlig sida för oss som tycker det är intressant med både färg o extriör :-)

Vad du legat i Frida! Roligt!

Bra gjort Frida !!!!

Vilken fin sida du gjort Frida, härligt med alla dessa färger 
Härligt jobbat!! Jätte fin sida
*Rödskäck med mycket vit**
Det är Vendeshoul Jodie,
När jag var iväg o premierade henne på kvinnersta-10
Åh vilken intressant, fin sida!
Fint jobb du lagt ner på din hemsida om färgerna.
Jättefina bilder ! O intressant när man kan se många olika varianter o färger !

Trevligt, Frida!
Du är jätteduktig!

Åh va roligt att kolla igenom!
Det vitblacka stoet, har du någon aning om vad hennes föräldrar hade för fler anlag bortsett från det gula?
Snyggt jobbat Frida!!!!!

Tack alla för alla snälla ord.
Trodde aldrig det skulle bli så många olika färger och nyanser men ju mer jag letade i bildmapparna desto fler bilder hittade jag. Tycker det är kul att Shetlandsponnyn kan ha en sån stor färgvariation, och då är långt ifrån alla färger presenterade utifrån mina foton.
#10 Tack, hennes namn är inlagt.
En liten reservation för att någon häst kan ha fått fel namn, då alla namn är tagna direkt från minnet och en del bilder är flera år gamla. Hör gärna av er om något namn är felaktigt..
#16 Det enda jag vet om hennes stam är att pappan är isabell, mamman isabellblack och det annars är väldigt mycket isabeller bakom. Svårt att hitta info men kan inte hitta en enda brun eller svart i stammen, alla de jag vet om är isabeller eller isabellblackar. Stoet själv har lämnat två gulbrunblacka föl med två olika bruna hingstar och två gulsvartblacka föl med hingst med svart grundfärg.
# 18 Om pappan är isabell och mamman är isabellblack så kan inte Cream & sugar vara vitblack! En vitblack är en gulbrun häst med blackanlag och jag har svårt att se att hon kan vara gulbrun med 2 föräldrar med röda grundfärg. Hennes färg är blåögd gräddvit black, det läter helknäppt ju…. Jag hade föredragit benämningen cremelloblack… men men nu är vi i Sverige då får vi rätta oss efter svensk färgnomenklatur!