Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1115 ggr
Ahnna
0

13 dagar och brunstar fortfarande

Jag blir inte klok på det här - mina ponnyer (sto och hingst) har gått ihop i 13 dagar nu, och pållan är fortfarande brunstig. De första dagarna betäckte hingsten några gånger som jag vet om, sedan såg jag inga tecken på henne (eller honom) att han hade betäckt mellan den 5:e och 8:e. Han var inte ens intresserad av henne, fastän hon brunstade, de gick mest och betade ihop som kompisar. Men på kvällen den 8:e betäckte han henne och sedan gjorde de ett uppehåll igen, till den 13:e. Då betäckte han henne två gånger, som jag vet om, och igår morse var han på henne igen. Då särade jag på dem under dagen, för att se om hon skulle sluta brunsta när hon kom ifrån honom. På kvällen släpptes de ihop igen och han betäckte henne direkt. (Hon ställde upp sig redan innan jag hann in med henne i hagen.) Och nu efter frukost idag så betäckte han henne ytterligare en gång.

Hon är rödare i slemhinnorna nu än förut, men om det beror på brunst eller betäckning vet jag förstås inte. Och hon riktigt skvätter nu, förut rann det mest, men blinkat har hon gjort varje gång han rör sig runt henne sedan dag ett.

Ska det vara såhär? Räcka ut tungan Det är förstås inget problem att hon brunstar länge, jag är inte orolig för nåt speciellt, men skulle gärna höra era erfarenheter av ston som brunstar längre än "normalt". Det som är lite intressant är ju att de har gjort två uppehåll på flera dagar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

Mitt ena sto i år brunstade i 14 dagar. Hon blev betäckt flera gånger vad jag vet. Nu verkar det som hon är dräktig iaf. Bet sista gången 30 april.

Ahnna
0

#1 Vad skönt det måste kännas att det är "över", liksom. Så man kan börja räkna dagarna… Jag gjorde det under deras första uppehåll, för då trodde jag i min enfald att kakan var biff, så att säga. Så jag fick fram att fölungen skulle komma mellan 29 mars och 5 april nästa år, förutsatt att hon blivit dräktig - men då började det betäckas igen där ute i hagen, så nu vet jag inte när det kan tänkas komma en bebis. Skrikandes Flört

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Vårt treårssto var brunstig i princip hela tiden hon var hos hingsten. Till slut särade jag på dem och kollade henne med ultraljud - hon var dräktig. Han betäckte henne en gång som vi såg (handbetäckte) och var inte speciellt intresserad av henne men hon brunstade glatt ändå.

Efter "separationen" brunstade hon inte mer.

Ahnna
0

#3 Så jag kanske ska ha dem separerade lite längre än bara över dagen, med andra ord… Men samtidigt vill jag ju inte att hon inte har några färska spermier vid ägglossningen, om den nu inte har varit redan, vilket den i och för sig borde ha varit. Fundersam (Jag får snart ett hysteriskt anfall - jag vill kunna ultraljuda!)

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#4 Jag tror att vårt sto "brunstade" bara för att hon gick i samma hage som hingsten. Han var som sagt bara intresserad av henne ett kort tag (då hon betäcktes) och sedan brydde han sig inte om henne, trots att hon skvätte och försökte fånga hans uppmärksamhet.

Madelene_Udd
0

Så längrr hingsten är intresserad av att betäcka henne så är hon nog brunstig. Det sägs ju att hingsten sjläv har bra koll på när han skall betäcka. Jag skulle inte sära på dom, risken finns ju att han missar själva ägglossningen. På din beskrivning tycker jag att det verkar som om hon är mer i högbrunst nu än i början.

Samtidigt är det svårt att bara lite på hingsten. han kan ju vara betäckningsidiot som betäcker allt som är villigt ovsett ägglossning…

Antar att du inte har betäckt stoet förut och  då är det ju svårt att veta hur hennes brunst påverkas av att ha hingsten i samma hage. HannaD s hingst betäckte ju inte stoet hela tiden trots att hon brunstade och det talar ju för att hingsten har koll själv.

Vet inte om du blir så mycket klokare av mitt svar, men….

Häls Madde

Ahnna
0

Nu går de i skilda hagar och har så gjort sedan lunch idag. Tänkte kolla imorgon bitti om de fortfarande är intresserade av varandra. Som Madde skrev, jag vill ju inte missa ägglossningen. Men spermier ska ju överleva x antal timmar i stoet, och hon är ju betäckt två gånger idag. (Det blev en gång till precis innan jag särade på dem.)

Nej, stoet är inte betäckt förut och jag har inte sett henne på våren förut, så jag vet inte hur hon brukar brunsta så här års.

Det jag fortfarande inte riktigt förstår är att de gjorde uppehåll helt utan betäckningar i flera dagar mellan 5:e och 8:e och 8:e och 13:e…? Jag trodde ju, båda gångerna, att det var klart, eftersom hingsten helt tappade intresset för henne.

www.stuteriprecious.se

Angel
0

Rätta mig om jag har fel, men ska det inte räcka att betäcka stoet varannan dag? ( om man nu kontrollerar det, vid handbetäckning, då ska man väl inte missa ägglossningen..?)

Ahnna
0

#8 Teoretiskt så ska man inte behöva betäcka mer än var tredje dag, eftersom spermier ska kunna leva så länge i stoet efter en betäckning. Men eftersom mina går tillsammans och ska göra det tills stoet fölar, så har hingsten fått bestämma hur ofta hon ska betäckas. (Förutom när de har varit särade, då.)

Hon brunstar i dag också, förresten, dag 14… Jag hajar nada, som vanligt. De gick åtskilda hela natten, till lunchtid idag, så sammanlagt cirka 24 timmar. Men brunstar gör hon ändå, precis som mitt fullblodssto, de blir båda helt till sig i trasorna så fort hingsten muttrar lite…

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#9. Nu måste hon väl hakat upp sig ändå?

[LinneaDahlberg]
0

Förra året brunstade mitt sto hela tiden.
Det var ett ägg som inte ville ovulera. det försvinner av dig självt oftast inom 3 veckor. mitt sto tog lite längre tid. det blev iaf för sent för att betäcka igen, så jag gör ett nytt försök i år.

Ahnna
0

#10 Betäcktes i morse också, dag 15… Förvånad

#11 Säg inte sådär, jag vill ju ha ett tidigt föl ju… *sucka*

www.stuteriprecious.se

maysod
0

Kanske är hon som en del kan vara att hon låter hingsten betäcka när som helst. En del kan vara sådana och då om hingsten går på hela tiden betäcker man bort det ägg som befruktats. Har haft något sånt sto här, då gäller det att veta när stoet börjar brunsta och bara betäcka ett par språng ex. dag tre och fem. alternativet är att ultraljuda varannan dag och se när ägget är moget. Så har det fungerat och stona har blivit dräktiga. Sen finns det dom här som infekterar sig själva vid betäckning som heller inte tar sig.

Tycker att du som verkar ha bra kontakt med stuteri veterinär ska ta ett snack med denna. Är ju lite lustigt att hingsten betäcker hela tiden, han kanske behöver lite skola.

Pheobe
0

#12 mitt sto som brunstade 14 dagar är tom nu. Brunstig igen men denna gången låter hingsten henne vara faktiskt. Började brunsta igår och han har inte betäckt henne. Han väntar nog några dagar till. Förra gången var han mer på det men de sista dagarna såg jag honom inte betäcka henne alls.

hfmhdg
0

hej jag har en egen liten rackare men hon har inte exakt varit dräktig men den andra av dem små rackana har varit med föl många gånger i sitt livGeneraddet är ganska coolt eftersom den är hemst gammalCool

hfmhdg
0

vi har ett sto som brunstar jätte mkt eftersom vi har en vallack hon är hemskt kär i Kyssdet kommer nog vara ganska svårt vi har inte vetat om det hela tiden men det går nog ändå om vi tittar efter ganska ofta det vore ju bra då vad säjs om det då?Skrattande