Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1618 ggr
Ahnna
0

Hull vid fång?

Först vill jag bara säga att jag har aldrig haft en häst med fång, av något slag, men jag ställer frågan för att jag är intresserad.

Hur har era hästar/ponnyer sett ut i hullet när de har drabbats av fång? Vilken form av fång har de råkat ut för?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Min connemara fick fång mitt i vintern. Han var i full tävlingskondition.

Ahnna
0

#1 Vilken tytp av fång var det? Jag har hört om en utländsk fullblodshingst som vann "allt" och var i perfekt kondition, som plötsligt fick hovbensrotation i samtliga hovar. Vad det berodde på vet jag inte, dessvärre.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Typ av fång? Menar du Obel-grad?

Ahnna
0

#3 Mja, snarare orsaken, varför hästen fick fång. Var det belastningen? Var det någon form av överkänslighet? Annat?

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

min zaffran, som jag tog bort i torsdags pga av fången, fick fång pga att hon ej klarade av det lilla gräs som växte upp nu som var för kraftigt för henne… min vet. tror att fånghästarna har en störning i bukspottkörteln som gör att de ej kan ta hand om sockret o därför drabbas av fång. hon hade det 4 ggr under tiden jag ägt henne(1år)o 3ggr på 3 månader… hjälpte inte vad jag än gjorde för det kom tillbaka ändå…munkorg ville jag inte använda…

glömde ju skriva hullet på henne…. första gången hade hon riktigt överhull… de andra gångerna var hon inte i bra hull alls.. nästan lite mager enligt mig medans vet. tyckte hon var i precis perfekt hull. Ingen fetnacke alls… varm om hovarna… trampade hovarna framför sig. Typisk fånggång väl…

första gången hon fick fång hos mig var när jag bytte från sommarhage till vinterhage i okt-nov. Gång nr 2 var när jag bytte hage på nytt i feb. 3-4 gången var när vårgräset kom upp… o då fick hon ändå gå i en grymt nerbetad (av hästkompisarna)hage o inte vara ute om nätterna fodrade henne enbart med hö o halm o örter som skulle vara bra mot fång.. hjälpte dock inte o nu topg vi som jag skrev bort henne i torsdags.

cinna
0

Sett en gemensam nämnare på de två av tre hästar jag sett med fång, den tredje kommer jag inte ihåg, men det var de var väldigt tjocka i nackpartiet, typ 1 dm bred mankam, tror det kallas "fetnacke". De två förstnämnda var alltså för tjocka. Ett russ och en shettis. Russet var så tjockt att hon t o m hade liksom gropar i det stenhårde fläsket. Jätteäckligt. Shettisen var tjock, men när man kollade hullet på henne över rygg och revben så var det inte på något vis överdrivet. Så det är tydligen väldigt individuellt när/om de får fäng pga fetma…

Annette
0

Mitt sto var i perfekt hull när hon fick fång i somras. Det var under värsta torkan, så troligtvis hade hon pillat i sig några växter som inte var så bra.

sanne
0

Mitt ena sto fick fång när hon var dräktig i 9 månaden.. hon var inte i överhull, men stor o tung av fölet. Det andra stoet vi hade var i perfekt form, tom lite tunn, hon fick av betet.

tror oxå att det beror på ämnesomsättningen, har en vet. som tror att det kan vara en typ av diabetes fast hos häst.. alltså en liknelse. så jag håller helt med dig #5, ang bukspottskörteln.

men det finns ju hos alla typer av hästar med olika anledning, men mina har ej varit i överhull..

JennyR
0

En av mina fick fång som en reaktion av vaccinationen i vintras. Kunde tydligen hända sa vetten. Ska tilläggas att hon var (är) lite fet + dräktig. 5 dgrs behaning m. finadyne och sedan var det bra.

Hanna-D
0

#4 Ingen aning. Han var i ganska hård träning, åt inte speciellt mkt kraftfoder pga temperamentet, åt av samma parti hö som han gjort hela säsongen. Inga långa resor eller liknande. Inget vet hur eller varför han fick fång. Antagligen hade han petat i sig något olämpligt i hagen.

Han var riktigt dålig och konvalecens i flera månader, många besök på Mälarkliniken och specialbeslag, vi missade hela tävlingssäsongen (vilket var oviktigt i sammanhanget) och det tog tid innan han blev 100 frisk igen. Sen fick han borrelia och innan fången opererades han för tuppspatt, en riktig turkille! Men trots allt detta var han en tiger på tävlingar (när han var frisk…)  Glad

VeronicaP
0

Finns så många olika saker som de kan få fång av , det kan vara stress relaterat , värme kyla relaterat , mat , medecin , svårt att säga, vädligt vanligt efter korsfölamning tex att de får fång.

Annette
0

Ja, fy tusan! Det är knappt man vågar ha några hästar alls längre.

AnnaLundin
0

Jag har nog haft alla varianter tror jag…

Mitt första shetlandssto hade haft fång flera gånger innan hon kom till mig vid 15 års ålder. Hon var utlånad den vinter då jag gick hovslagarutbildningen och jag tyckte hon var tunn så jag bad dem fodra på henne mer innan sommaren kom.
När jag kom dig för att hämta hem henne var hon inte direkt fet då heller och hade ett nyss utbrutet fånganfall - det som sen visade sig skulle bli hennes sista, för trots medicinering blev hon aldrig helt bra igen.

Har haft en jättefet ponny som fick sitt första fånganfall,

Och sen har jag också mitt halvblod som var jättefet (näringsbehov likvärdigt med shettisens Fundersam, sin storlek till trots - 170 cm) när hon fick sitt första fånganfall. Året efter fick hon fång igen, då ganska tunn och väldigt högdräktig. Förra året klarade hon sig, nu går hon i diethage och får hö att äta utöver de strån hon kan peta i sig, både för hullets och fångens skull.

Ahnna
0

Det är onekligen alla varianter av hull som drabbas av fång! Det var ungefär dit jag ville komma också, att det inte behöver vara överviktiga hästar som "bara går och latar sig" som får det.

Fång är ju, enligt vad jag fått lära mig, ett samlingsnamn för alla symptom som berör hovarna, och som inte kan preciseras genom t.ex. fraktur eller dylikt. Därför kan ju egentligen två hästar med fång inte jämföras på ett rättvist sätt, eftersom de troligen har fått det av olika anledningar. De hästar som jag har sett med den typen av fång som orsakar hovbensrotation har alla sett olika ut i hullet och har haft olika anledningar till sina besvär, men ändå heter det samma sak.

En av dem är t.ex. en nordsvensk som fått rätt mycket att äta under en period och därmed gått upp i hull rejält. Hon fick någonstans kring 9 graders rotation, och är nu frisk, medan en annan häst i samma stall fick ca 90 graders hovensrotation på grund av en skada i halsen - hon lutade sig åt ena sidan (på ena frambenet) för att avlasta den skadade sidan av halsen. En tid senare var skadan ett faktum och hennes hovben ligger just nu farligt nära att gå igenom sulan. Hela hoven är deformerad och vore inte ägaren hovslagare skulle hon ha gått till slakt för länge sen. (Men de ger henne nåt år till på sig att bli bättre, senaste jag hörde.) Hennes skada har inte med foder att göra alls, änså heter det också fång…? Hanna D, du kanske har hört talas om henne?

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#14 Nej det tror jag inte. Är det någon av L's hästar?

Ahnna
0

#15 Yes. Nu vet jag inte hur det har blivit för henne, men hon är helt klart värd att räddas om det bara går.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#16 Har inget minne av att han berättat om detta. Han var här senast i fredags Glad

AnnaLundin
0

#14 skrev:
"Fång är ju, enligt vad jag fått lära mig, ett samlingsnamn för alla symptom som berör hovarna, och som inte kan preciseras genom t.ex. fraktur eller dylikt"

Nja…. Såvida de inte glömt bort något väldigt viktigt på min hovslagarutbildning så var nog det där inte särskilt korrekt… Fång kan ha olika orsaker, men att gå så långt som att säja att allt i hoven som inte är frakturer och hovbölder skulle vara fång är nog ganska felaktigt.

Oavsett vad som utlöser fången - foderfång, förlossningsfång, belastningfång etc (även stor mäng kallt vatten till överhettad häst kan utlösa fång!) så blir det en inflammation i hovens läderhud (=det hudlager som producerar hovens horn), där man märker av det mest i lamelläderhuden, eftersom den är "veckad".

dajmie
0

Jag tycker du är oerhört duktig Anna , ringer nog och rådfrågar dig med vårat gamla Russto som vi sålde för ett tag sedan, vet inte vad dom ska göra, hon är dräktig nu, men ändå får hon slängar av detta elände, du har en bred kunskap som jag gärna tar lärdom av. Maria.

Ahnna
0

#18 Det är inte hovslagare som har berättat för mig om fång, utan veterinärer. De säger att allt som inte är fraktur, böld eller har någon annan uppenbar orsak klassas som fång. Tråkigt om de har fel.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#17 Där ser man. Han pratar väl om dig och din mamma i alla fall, jag hör säkert talas om er varje gång jag träffar honom numera. (Vilket i och för sig inte är på daglig basis längre, men i alla fall.)

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#20. Då är det nog många som får den trista diagnosen i onödan, låter det som.

Ahnna
0

#22 Veterinärer och hovslagare är inte alltid överrens om diagnoser som rör hovarna, men enligt de veterinärer som jag har pratat med och gått på föreläsning hos så är inte fång nödvändigtvis en sjukdom/skada som måste orsaka ett livslångt lidande. Eftersom de menar att så många olika orsaker kallas fång, som ett samlingsnamn, så kan det innebära t.ex. en belastningsskada som läker ut med tiden, eller nåt annat som inte betyder att hästen aldrig kommer kunna gå på bete mer och så vidare.

Fullblodet som jag nämnde i #2 har t.ex. läkt ut helt och går löp igen, utan besvär.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Jag ska förtydliga.

det ÄR veterinärer som håller i teoridelen på hovslagarutbildningen och eftersom hovslagare får ta hand som hela eftervården av fånghästen, dvs sköta de deformerade hovarna, så ingår detta i vår utbildning. Jag har dessutom praktiserat med klinikhovslagaren på veternbärhögskolans hästklinik i många månader och ändå har jag aldrig hört talas om att allt skulle klassas som fång.

Jag kan hålla med om att det finns många orsaker till fång, allt är inte foderrelaterat eller ens utlöst från tarmen. Men den generalisering som du gör i dina inlägg här, den har jag aldrig hört talas om och ställer mig mycket frågande till den. Men för säkerhets skull ska jag forska vidare i ditt påstående… Återkommer.

#19 Tack! Du är så välkommen att ringa, sen vet jag ju inte om jag kan hjälpa mer än någon annan men det är en annan sak…

UG
0

Mitt första och enda fångfall inträffade förra sommaren på en ettårig hingst i normalhull. Kom på grannarna med att ha slängt in massor av fallfrukt i hagen *morr* Jag tror att fruktanvärdena utlöste rubbningen i tarmfloran. Annars har jag haft turen att inte drabbas.

Hanna-D
0

#21 Där ser man Glad 

Han är absolut en av de två bästa hovslagarna vi haft någonsin, kunnig, trevlig och bra att ha att göra med på alla sätt. Jag har stort förtroende för honom.

Annette
0

#25. Jag har varit med om samma sak! Grannarna slängde in massor med äpplen, mitt ena NF-sto fick kolik som utlöste mkt kraftig fång. Det var väldigt nära att hon fick avlivas, faktiskt.

hfmhdg
0

vi hade ett fint sto som var sjutton år i år men hon fick vi ta bort i år för hon hade svår fong hon kunde nästan inte trava nåt men hon har varit halt okså så det var därför okså att vi tog bort henne Gråterjag ville inte skjuta henne men mamma sa att det var nödvändigt jag ville göra så hon somnade in men det gick inte så vi sköt henne i pannan hennes skott blev jätte bra så hon bara föll ihop men det jag blev glad åt var att hon kommer må bra där uppe Gråterdetta året har vi tagit bort en katt och en häst min lärare dog oksåLedsenåret har varit skit enselänge hatar detta året just nu saknar djuren nuGråter

VeronicaP
0

Fång är ju eg inte från början en hovsjukdom utan problemet sitter ju *oftast* i magen *ler*..

Har inte heller hört att de säger så att allt annat klassas som fång, men det är klart olika för olika vetrinärer, jag tror så att det är vanligt att många ponnyer får fel diagnos när de inte hittar något annat så säger de att det är fång.

Vi hade faktistk 2 hästar på ridskolan som en vetrinär hade sagt att de hade fång, jag åkte iväg med dem till en annan veterinär och då han kollade dem så var det ingen fång utan det var så enkelt att de var slitna hade gått för mycket så han rekomenderade 2 månaders vila och sen var hästarna friska igen utan medecin och något sådant men jag hade problem med vissa arbetskamrater på att få dem att tro på att det skulle vara så.. men de fick se sen att jag och den andra vetrinären hade rätt, jag menar de var inte ens röda i lamellranden och den hade inte ens breddat sig ändå skulle det vara fång ,  tror att det ibland är lättare att säga så när de inte hittar annat fel .