Hålla vikten
Hej
Jag undrar hur era föl/åringar håller vikten över vintern? Bra? Svårt? osv..
Tidigare hästar (mestadels araber) har inte sett så kul ut när de vuxit; men kan inte minnas att det var något speciellt just för att det var vinter o kallt..
Detta är första vintern med mini o åringen har tappat lite för mycket tycker jag.
Upplever ni att det är normalt hos era minisar?
Kan tillägga att 4åringen som också är mini håller sig jätte fint i hull..
Någon idé på vad jag kan testa?
De/han får bra med hö - mineraler osv
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/
Våra åringar går fortfarnade med sina mammor, de håller vikten bra.
Om en åring tappar lite vikt kan det säkert bero på avskillning och omställningen att den kanske har flyttat till ett nytt hem. Så länge fölisen är pigg och glad kommer det säkert att rätta till sig.
Har du fri tillgång på grovfoder?

Det är ganska normalt att en åring ser "skranglig " ut sin första vinter. Inte heller ska dom vara tjocka, men naturligtvis inte magra heller.
Dom är ju i en ganska stark växtperiod och kan därför variera väldigt både i storlek och hull. Om man ser till hur dom skulle haft det i vilt tillstånd så hade dom varit betydligt tunnare än vad vi människor önskar ha dom.
Så här gör vi med föl/åringar första vintern.
Dom har alltid fri tillgång på riktigt bra hösilage, vi har ett lite tunnare hö till fölen än vad dom vuxna hästarna får, dom små äter detta bättre. Morgon o kväll fodrar vi med pellets, ca 7 kg per gång fördelat på 13-14 stycken. Alla går ju i flockar om 13-14 i varje.
Självklart har dom fri tillgång på mineraler, vår egen framtagna
Jermin Pagmar mineral
samt saltsten med extra selen.
Andra levnadsåret får dom enbart hösilage samt mineraler etc.
Givetvis får man juta hänsyn till individen själv också och se vad den behöver. Så det går ju inte att dra alla över en kam.
Men just pelletsfodringen av fölen har vi sett varit en väldigt bra start för dom.
Jag skulle gissa att du har ett hö som har för lågt proteininnehåll för att det ska räcka för växande unghästar, men det är säkert tillräckligt för att täcka behovet för den vuxna hästen. Det är ganska stor skillnad på proteinbehovet medan de växer jämfört med när de vuxit klart.
OM jag vore du skulle jag skaffa ett proteinrikt kraftfoder och ge extra tillskott av det.
Fri tillgång får de faktiskt inte på hö får jag väl erkänna; de får däremot hö flera ggr om dagen och det hinner aldrig ta slut så på sätt och vis kan man kalla det "fri tillgång"
Min arab som är väääldigt svår att hålla vikt håller sig kanon på vårt hö; dessvärre har vi ingen analys.
Någon idé på proterinrikt kraftfoder?
Han är ju inte jätte mager men med tanke på att han har världens vinterpäls och nu ser lite tunn ut är han nog smalare än han ser ut o va:(
Tack för tippsen!:) Får helt enkelt försöka ändra något i foderstarten så att det blir ännu bättre =)
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/
Det är ändå skillnad på växande individer, där det är proteinbehovet som är störst, och vuxna svårfödda, där det mer handlar om att ge tillräckligt mycket energi, när proteinbehovet är täckt.
De mest proteinrika tillskotten är t.ex soja, krafft protein (som bytt namn), rent potatisprotein eller t.ex Vitafor Proteinmineral. Här måste man tänka på att inte ge för mycket, då det kan ge störningar i tarmen och allvarliga sjukdomar osm följd.
Snäppet under detta är lusernpellets (där kvarnbys är de som har högst proteinhalt) och de olika foderfabrikatens "avelsfoder".
Har aldrig behövt tilläggsfodra mina åringar eller unghästar. Åringarna går fortfarande med sina mammor. Krafft Muskel är ett jättebra foder med 370 gr smältbart råprotein.