Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett23-säljes
Läst 4438 ggr
Minsanne
2

Vagnar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska i veckan beställa nya vagnar till vår shop, Shettis-Shoppen.
Vad tycker du är viktigt på en vagn?

Vi kommer bland annat ta hem en rockard som kommer att förhoppningsvis ligga under tio tusen, alltså ett bra alternativ mellan Cavalettien och t ex drive outs rockard.

Tycker du att det är viktigt att den är 15 cm bred? eller räcker det med 110, 115, 120? Stötdämpare eller bladfjädring?

På maratonvagnen, vill du ha bromsat på alla 4 eller räcker det med broms bara på bakhjulen?

Något annat speciellt du vill ha på din rockard/vagn?

Maila gärna eller sänd meddelande … eller ventilera här.

Ninnii
2

Tror det är viktigt att när man ändå gör en rockard att man har en spårvidd som är 125cm så man kan tävla sin shettis i högre klasser och inte bara i Lokal A.

AnnaLenaK
0

En nätt men ändå stabil rockard till de mindre pållarna står högt upp på min önskelista.

Min nuvarande vagn har 110 cm spårvidd, och jag tycker personligen att det räcker till mini. Fast 115 cm vore förstås ännu bättre…

Minsanne
0

Blir det tokigt om man har 125 i bredd till en mini?

Ninnii
0

När jag körde bill som är 85cm så hade jag 125cm i spårvidd, inget konstigt tycker jag.

AnnaLenaK
0

# 3 Nej då. Men för min del är det inget krav..

PP
2

Personligen tycker jag det viktigaste är att rockarden är väl avvägd (eftersom det ändå är små hästar som förmodas dra upp till två vuxna) och att man kan sitta bekvämt som kusk (gott om plats för ben och tillräcklig höjd på kuskbocken). Bäst är förstås om det finns möjlighet att justera själv.

Vill gärna ha sådana "uppåtböjda" skaklar till mina standard, då jag upplever det som att rockarden annars tippas bakåt om man kör med högt vagnsfäste.

Själv är jag inte intresserad av att tävla och tycker att min Roslagsrockard på 115 känns tillräckligt stabil för den körning jag ägnar mej åt. Jag skulle kunna tycka att en mini framför en rockard på 125 cm skulle bli oproportionerligt, men det är ju förstås mitt tycke och smak. ;-)

Men, för många är inköp av rockard/vagn en stor utgift och jag tror att vad som verkligen saknas på marknaden är en bra och prisvärd rockard som håller måtten för tävling även på högre nivå, så det skulle jag satsa på som säljare. ;-)

Ett plus är oxå om rockarden är lätt att transportera (även om jag inte har tävlingsambitioner så vill jag köra för instruktör), antingen genom att vara demonterbar så man får in den i transporten eller att den inte är för tung så man orkar lyfta upp den själv på sulkyfästena på transporten. 

Har inte så stor erfarenhet av bladfjädring att jag kan uttala mej om vad jag tycker är bäst, men någon slags stötdämpning tycker jag är ett måste på såväl en- som tvåaxlat.

Bra (eller inte, beroende på hur ambivalent man är….) om man kan välja mellan hårdgummihjul och luftgummihjul. Samma med om man kan välja färg/mellan olika färger.

Önskemål utöver det vanliga skulle vara svängel passande alla draglinor, dvs med öglor för snabbkoppling, "stoppare" för omslags/återfallslinor samt hakar för engelska draglinor….

För övrigt tycker jag rockarden på bilden ser väldigt trevlig ut. 
Tur att jag är nöjd med min "vagnspark" som den är (iaf än så länge). ;-)

helenecarlsson
1

Otroligt snygg!!

Tror att bladfjäder håller i längden, se bara på alla gamla vagnar som har det men det beror också på hur mycket priset skiljersig åt.

Tycker det är viktigt att sätet går att justera för att få bästa avvägning för ponnyn.

Om ni tänkt er att "konkurrera" med drive out och det finns regler om bredden i tävlingssammanhang så kanske det är vettigt att ta hem "rätt" bredd, det finns så många varianter som är smala, vagnen på bilden ser dessutom ganska hög ut och för att få den att kännas stadig behöver den nog vara ganska bred.

Linnah
1

Jag skulle vilja ha en liten, lätt och billig flakvagn. :)

[mammamian]
1

#8 - Jag med! En som man får plats med ett barnvänligt säte på (där de inte kan välta ur så lätt om de skulle somna) och en snygg picknick-korg baktill! Glad

fuxar
0

Så småningom ska jag beställa en maraton vagn som även har stång, broms ett måste då jag har mycket backar!Flört

Minsanne
0

Men vi har ju den här fina lilla vagnen. Den passar jättebra till både enkel körning och picknik med barnen. Jag har kört bruksprov med den också. Finns en ny vagn kvar i lager. Den kostar 9000:- avbetlaning finns tillgängligt också. Lätt är den också, väger ca 70 kg

Minsanne
1

en till bild

PP
0

Alltså, jag blev lite sugen på denna (efter att den första skepsisen lagt sej). Kan du ta hem en sån på avbetalning till mej, skulle jag kunna tänka mej att bygga ut vagnslidret. Oskyldig

Aribigga
0

En sån som är på bild i inlägg 12 ligger högt på min önskelista men med en sambo som är mellan två jobb får jag hejda mig lite :(

lurvponnyn.vimeddjur.se

Rubiinen
0

Jag letar efter en rockard med uppptböjda skaklar, 125cm i spårvidd och lätt att transportera. Gärna billigare än de som finns på marknaden..

Minsanne
5

Meningen är att vi ska ta hem just sådana rockards. Sätter in en annan bild på en modell. Kommer att kosta strax under 10,000:-
125 bred med broms

Minsanne
0

Pernilla … jag har denna hemma. Kan det va nåt?

AnnaLenaK
0

# 16 Vilken fin vagn. Och med kaffekorg och allt….Cool

Rubiinen
0

#16 vill ha! När kommer du få hem de nya vagnarna? :-)

Rubiinen
0

Går den att få med luftgummihjul tro?

[mammamian]
0

Åh, både #16 och #11 är ju precis såna som jag skulle vilja ha! Får väl fjäska med min andra hälft och se om det är precis vad han vill ha också (eller om det var nån semesterresa som han pratade om….) Flört

Silenos
0

Jag skulle kunna tänka mig både en vagn i #1 eller #16 om det var aktuellt med ny vagn :)

Rubiinen
0

#0 har du något ungefärligt datum? Min vagn har gått sönder och jag funderar på att beställa en annan.,

Minsanne
0

#23 Menar du som jag ska beställa eller när dom är hemma? Jag skulle bhöva beställa denna vecka. Rockardena är nog inget problem att få hem snabbt, maratonvagnarna kanske tar lite mer tid, berorende på vad man tar för tillval.

Rubiinen
0

#24 när dom är hemma :-) jag har tänkt köpa en ny i slutet på månaden. Går det att få #16 med luftgummihjul?

Minsanne
0

Ja, den finns med luftgummihjul också

Denna varianten finns också

Rubiinen
0

Jo fast jag tror den andra passar nog min ponny bättre då hon är så stor (107cm).

kuusou
0

Vilken av vagnarna väger minst och passar bäst till att köra en mini på 74 cm ?

http://minihingstar.n.nu

mizabella
0

Kommer alla tre rockardena #1 #16 och #26 ligga under 10 000?

Minsanne
0

#28 Alla kommer att ligga där i kring iaf

#28 Dom väger ungefär lika mkt, svårt at säga vilken som passar bäst till så liten mini