Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 5955 ggr
Gosa
0

Skogslotten-utställningen

Pernilla, när kommer besked om strukna hästar?

Pernilla77
0

Vad jag vet just nu så är det inga strukna hästar.

Gosa
0

Ok, vi talades ju vid tidigare idag och du lovade då att ge besked om detta i eftermiddag.

Då kan du anteckna min häst som första strukna häst för jag riskerar ingenting…

sanne
0

vår häst är också struken

Charlotte-J
0

#2 Är det något oväder på G nästa helg eller varför kommer ni inte? Det är ju så trevligt i Norrköping Flört

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
1

Nu sökte jag och fann, det kändes ju inte så bra.

Amor vincit omnia Kyss

Gosa
1

Lotta, som du förstår så är det inte vädret….

UG
0

Någon som vet när katalogen brukar synas i webbstamboken? Jag kikar och kikar, men ännu är inte de startande inlagda.

Minsanne
7

Nu ska man ju inte hänga ut någon, men allvarligt talat denna person kan ju knappast skriva under hästägarförsäkran.

Tycker nog det är Shetland Öst:s sak att ta tag i detta, å jag vill absolut veta hur det blir. Det har stor betydelse för om vi åker eller inte.

SofieN
0

Är det någon som kan berätta vad det handlar om?

susanne-s
0

Står om kvarka i kronobergslän på stc… 
Gissar jag ;-)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
0

#7 Webbstamboken är under ombyggnad, men katalog och startording finns i en annan tråd här på forumet.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Minsanne
0

#11 kan du vara vänlig att länka, för jag kan inte se någon katalog eller startordning.

#19 Finns ju fler ställen om du läser på STC

ThiffannyJ
2

#12 Absolut, här i inlägg #74 Det är en pdf fil.

www.minishetland.com

UG
4

Jag känner att jag kan lita på att ingen ägare kommer med sjuka hästar till utställningen.

Mmia
13

Vad händer om någon har sjuka hästar hemma men kommer med en till synes frisk häst och skriver på hästägarförsäkran.

Om man då får med sig smittan hem, kan man begära att den människan betalar mina veterinär och medicin kostnader ?

Inte roligt att åka på utställning om det finns deltagare som åker och riskerar andras hästar att bli sjuka.

Minsta lilla tvivel om att man har en sjuk häst eller kan ta med smittan vidare så är man hemma..

VeronicaP
3

Mewn det står ju också på ST att isoleringen är borttagen och då anmälan skedde den 31 januari och bortagen den 3 februari så är de ju klart bevisat att de inte är KVARKA , annars hade de aldrig hävt isoleringen.

https://www.travsport.se/artikel/?article=1.231364&cid=2.274

och litar man inte på provtagningarna så vad ska man då lita på ?

Sen om man är orolig behöver man ju inte gå närma de som man nu även om bevis är gjort att de inte är kvarka eller annan smittsamt .

Ellinor Johansson
7

#16  Det är väl inte bara kvarka som är oroande, att bli smittad av ett virus som ger feber och förkylning är inte lika jobbigt men nog så besvärligt.

Det hör väl till att om man har haft någon form av sjukdom stallet de tre senaste veckorna innan en utställning stannar man väl hemma.

VeronicaP
2

Tror faktiskt att det står 14 dagar ..

Men ibland kan tex hästar få feber utan att det är något smittosamt faktiskt .

Men nog var det kvarkad som de mesta oroade sig om och då prover är taget och det är ok att åka iväg och lämna gården med hästar så kan de ju inte vara något smittosamt ;)

Ellinor Johansson
0

#18  Om det är hästägarförsäkringen du menar står det tre veckor.

VeronicaP
0

Tävling är 14 dagar ;)

Sen beror ju det på om de är smittosamt eller inte.

du kan ju ha sjuk häst utan att de är smittosamt och då får du ju åka …

Charlotte-J
10

Jag tycker inte det är juste mot andra deltagare och inte heller arrangören när man är envis och proppsar på att komma fast man haft sjuka hästar. Även om det nu inte var kvarka men det kan väl ändå smitta. Då är det väl bättre att den det berör stannar hemma denna gång (finns ju så många andra utställningar framöver att åka på) och andra deltagare känner sig lite tryggare, än att det blir "mass strykningar i panik" och en sabbad utställning för att en person är envis!

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

#20 Hästägarförsäkran på utställning är 3 veckor!!

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
4

#22 Inte för att vara sådan men vet ni att den febern som var att de är smittsamt ?
hur många tillkallar veterinär direkt om deras hästar har lite feber hemma och hängiga ?

Jag försvarar ingen utan ser bara helt krasst rakt av från fakta och vad jag har läst och tolkat lite här och där.

Jag menar du kan ha en kolik häst som får feber, kan bli snorig och hängig  det är ju tex inte smittosamt , en häst som tränas kan få feber och vara hänging utan att de smittar och vara häninga sen kan hästar se helt friska ut och vara smittobärare Flört

Jag såg högre upp att de var 3 veckor så de behövde du inte skriva igen jag skrev bara att det var 14 dagar på tävling Oskyldig

Annars får väl arrangörerna erbjuda sig att betala tillbaka anmälningsavg för att de inte vill ha dit de berörda då annars ?

Så har vi gjort en vanligt tävlingsdag där de slapp betala startavgift pga risk för smitta ¨så slipper alla oroa sig , förstår inte eg problemet på det viset .

Som sagt i sådana här lägen tycker ju jag i såfall att arrangörerna går in och säger att vi betalar tillbaka utan veterinärsintyg så blir alla glada och nöjda och det slipper bli en massa tjafs och skit och anklagelser och idiotiska pm och mail skickande som man kanske ändå ångrar senare att man gjort …

Ellinor Johansson
7

#  23  Du skrev  Som sagt i sådana här lägen tycker ju jag i såfall att arrangörerna går in och säger att vi betalar tillbaka utan veterinärsintyg så blir alla glada och nöjda och det slipper bli en massa tjafs och skit och anklagelser och idiotiska pm och mail skickande som man kanske ändå ångrar senare att man gjort …

Håller med dig helt. Om arangören skickat tillbaka anmälningsavgiften kan anmälaren stanna hemma så all oro kring detta kan lägga sig.

Linnah
13

Jag tycker att det är värre med alla de som INTE tempar sina hästar regelbundet och därmed inte upptäcker när hästarna är hängiga/snuviga. Hur många uppfödare med 10+ hästar är helt säkra på att ingen av hästarna på deras gård har haft feber och/eller snuva de sista tre veckorna innan en utställning? Tempar ni alla hästar varje dag i tre veckor för att vara säkra? Om inte, hur kan man i så fall skriva på en hästägarförsäkran alls, om detta är kriteriet? Och hur kan man i så fall klaga på någon annan som faktiskt har sett det på sina hästar OCH direkt gjort något åt det? I det här fallet är hästen kollad av veterinär, odling är gjord och veterinären har genom undersökningar fastställt att hästen INTE har en smittsam sjukdom, hur mycket mer kan man begära? Jag åker hellre till samma ställe som en häst som är konstaterat icke-smittsam, än en som inte är kollad alls men verkar okej.

Pernilla77
6

#23 Vi har erbjudit personen pengarna tillbaka utan veterinär intyg.

Carita
7

Kan inte hålla tyst längre….

Men detta är min åsikt om arbetet på kliniken.. Jag förstår att de måste vara överdrivet försiktiga. Hur förklarar man för en elev att oj, vi missade visst att de var kvarka och det finns en massa lagar som säger hur de ska bete sig om de bara misstänker det…
Nu visade ju provet negativt och det var ju bra!

Men, jag fattar inte hur en veterinär kan ta ett blodprov samma dag som hästen har fått feber och utesluta infektion.. 

En infektion på ett blodprov visar sig inte samma dag utan först dagen efter då blodkropparna sätter fart och jobbar. Så där tycker jag att de brister i sitt arbete..

ingrid
0

#27 Man tar alltid A och B-prov. Så det är nog inte bara ett test taget…..

Carita
4

#28 jo för kvarka ja, men för att se en "vanlig" infektion som har orsakat tex. feber så tar man inte detta samma dag som febern uppstår utan dagen efter.

Det är ju iaf så vi jobbar här när vi misstänker någon infektion och det är så alla våra veterinärer som vi arbetar med jobbar..

Minsanne
14

Jag tycker så här:
Har man en häst som fått så pass mycket feber att man känner att man måste åka in till klinik med hästen så är det ju något som inte är bra, kvarka eller inte.
Men någon form av infektion måste ju hästen ha haft, iaf då.
Kommer man sedan in på isoleringen med hästen så är den ju redan där rätt utsatt för andra isolerade hästars smittor, eller tänker jag fel?

Sen förstår inte jag hur veterinären kan säga att det är ok att åka med hästen på tävling/träning/utställning. Det är för mig en gåta.
Liksom hur ägaren propsar på att absolut åka och ev utsätta alla andra.

Jag kan heller inte förstå hur man kan skriva under hästägarförsäkran, när man vet att ens häst varit sjuk

RebeckaSvensson
3

#30 Eller så är hästägaren så pass noggrann och rädd om sin häst att den åker in till klinik fastän andra hästägare inte gjort det i samma situation. Likaså finns det garanterat vissa hästägare som har mycket bättre koll på sina djur än andra och upptäcker saker som andra inte upptäckt.

Hela meningen med isoleringen på djursjukhusen är att hästarna inte ska komma i kontakt med andra hästar och riskera att få med någon annans smitta hem. Snarare är det så att hamnar hästen på isoleringen (vilket den alltid gör om den har feber) så ska den inte träffa på någon annan häst smittor. Skulle hästarna på isoleringen utsättas för de andra hästarnas smittor är hela tanken med isoleringen fullständigt meningslös. Veterinärerna klär in sig i skyddskläder just av anledningen att inte ta med sig en ev smitta mellan olika hästar, vilket de lätt kan göra inne i de vanliga stallen på djursjukhusen.

#25 Håller helt med.

Gosa
8

Jag håller med Carita och Anne i inläggen ovan. Om den person det handlar om kan hålla sig hemma på denna utställning så kanske inte "alla andra" stryker sina hästar… Hur kul skulle det vara om utställningen genomförs med kanske bara 10-20 hästar??

Ellinor Johansson
1

Är det bara jag som inte har fått någon katalog?

UG
0

Den har inte kommit till mig än heller.

Ellinor Johansson
1

Var ute och mötte postbilen nu men den var inte med i dag heller

cinna
1

Måste man ha katalogen i hand innan utställningen då???Obestämd

Vi vet ju klassordning och vi har katalogunderlaget i en annan tråd…

Mig spelar det i alla fall ingen roll, huvudsaken är att jag får en på utställningsdagen

Mmia
0

Just det jag har inte heller fått någon katalog, var hittade jag länken till katalogen ?? Står det även tiderna där ?

ThiffannyJ
0

#37 se inlägg #13, där finns länk!

www.minishetland.com

VeronicaP
1

#36 Därför som jag älskar att bläddra i katalogen och läsa mm de går inte på internet

Mmia
0

#38 Tack

Carita
0

Jag ber om ursäkt för att jag ifrågasatte blodprovssvaren!

cinna
0

#39 Det går alldeles utmärkt att skriva ut PDF:en för att för att bläddra iFlört

De övriga sidorna med info om utställningen, kvalificeringskriterier till championaten, regler för hundar på utställningsplatsen mm är med stor sannorlikhet samma som de alltid varit för utställningar på Skogslotten…

VeronicaP
0

#42 Då måste man ha en skrivare Oskyldig de är faktiskt inte alla som har det trot eller ej

UG
1

#42 Och om man aldrig varit där förr och därmed inte vet hur det alltid varit? Jag själv har varit där men uppskattar alltid en katalog.

cinna
0

#42 Får du alltid programmet med alla hästar, härstamning och annonser hemsänt från andra tävlingar, typ körning? Glad

VeronicaP
1

När vi kör insprängda trav tex får man alltid det hemskickat :D

Ellinor Johansson
1

#42 Man kan tycka vad man vill om att katalogen ska vara utställaren till handa senast fredagen innan utställningen, men finns det regler på det ska de det följas.

Pernilla77
0

Men det finns väl viktigare saker en katalog. Jag är så otroligt trött på allt runt denna utställning

cinna
0

#47 Visste inte att det var en regel. Trodde det var en service till utställarna. Förlåt min okunnighet.Glad

Mulla
2

#48 Förstår det Pernilla! Du skulle ha en eloge för att du orkar! Glad

Lauth
7

Nu tycker jag att vi alla tar oss i kragen en sväng.

Vilka har erbjudit sig att hjälpa Pernilla på söndag?
För förutsättningen är ju att utställningen ska bli av eller hur?!?

cinna
2

Jag räknar med att vara där från tidig morgon tills allt är ihopplockat!Glad

Har en häst att visa på em, men finns annars tillgänglig, fast allt det där vet redan Pernilla.Flört

Lauth
6

Toppen!

Jag har lovat Pernilla att hjälpa till med eventuella listor m.m
Och mamma har lovat att hjälpa till i sekretarietet men hon vill gärna ha sällskap så hon slipper sitta själv.
Jag kan hoppa in och mäta också om det behövs!

Om vi alla hjälps åt så blir det ju bra till slut!

Shetland är ju kul, eller hur!

Ellinor Johansson
3

Jag kommer gärna och hjälper till. Hjälper till med det ni behöver hjälp med. Säg till om jag ska sitta i sekretariatet så jag kan klä mig jättevarmt.

Pernilla du är helt otrolig som orkar med, massa styrkekramarGlad

Angelicka bra intiativ

SofiaChristina
3

Pernilla, du vet ju att jag kommer som prisutdelare Glad

Charlotte-J
4

Och jag kommer och mäter, men det vet Pernilla redan Flört

Amor vincit omnia Kyss

[Teddy]
2

Jag kommer också! Det vet du Pernilla. Vi kan ju gå på vattnet! Jag skriver protokollen, kom bara hit med bunten!

AnnaLenaK
1

Vi tvingas tyvärr att stanna hemma på söndag. Rynkar på näsan Så startnummer 25 är alltså struken.

Om någon kan tänka sig att slå mig en pling eller två under dagen så kan jag rapportera resultaten här på forumet..

Annelie-P
0

#58 Ja gärna lite resultatrapportering Glad

Carita
0

Och jag hjälper gärna till men det vet du Pernilla! Nr 14 är struken.

Gosa
0

Har det kommit någon katalog nu, eller hur vet ni startnumren?

/Pia

Lauth
0

Dom syns i underlaget som #13 länkar till.

Ellinor Johansson
0

Mera strykningar 9 och 22

Charlotte-J
0

Några fler strykningar?

Amor vincit omnia Kyss

ingrid
3

Bara en allmän undran bara, har det inte skickats ut ngt i pappersformat till utställarna? (Kan ju vara att jag ej fått).

Har vid många tillfällen för andra föreningar samt hundutställningar ej erhållit katalog (för hund får i ofta köpa dem…) men ett pm brukar skickas ut med antal, startnummer samt vägbeskrivning…

Denna kommentar har tagits bort.
RebeckaSvensson
1

Tråden är låst. För vidare information ang utställningen hänvisas till följande tråd: http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4f363b37d4ebea7238000f27-info-skogslotten?discussions-1

Hoppas det blir en trevlig utställning för alla deltagare!

Inlägget är låst för nya kommentarer