Drive in i Baståsen
Måste bara fråga om någon tänkt på att det står "max 50 ponnyer" i proppen till Baståsen 17 juni, och sedan "anmälan sker på plats"…? Jäkla osis om man kommer dit som nummer 51 eller?!
Hur är det tänkt att det ska gå ihop?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Samma fundering hade jag!

Själva tanken med drive in är ju att man ska anmäla på plats, så då gäller det först till kvarn. Men eftersom flera har visat intresse för att enbart visa på utställningen och inte delta i någon bruksklass, så kommer vi diskutera hur vi bäst löser det här med anmälningarna på styrelsemötet i helgen. Återkommer därför med information efter det.
#2 När vi började med bruksdag i syd (jag var ju med och drog igång det) så var det krav på att vuxna ponnyer som ska delta i utställning måste starta i bruksklass. Unghästar fick komma oanmälda till bara utställningen.
*bara berättar hur vi tänkte*
Jag har för övrigt vid några itllfällen nämnt att jag tycker det borde heta drop-in-utställning, eftersom ponnyerna på plats bedöms enligt drop-in-princip.
Drive-In känns mer som att "kom med din ponny så bedömer vi den när du dyker upp"
*petitesser*

#3 Så är det fortfarande i Syd.
0# tänkte precis likadant…hur man ska veta att man verkligen kommer med så man inte åker i onödan.
Får väl vara där ett par timmar innan det börjar och ställa sig först i kön :-)
Vart ligger Baståsen?
#6 Surahammar

#5 Ja, nåt sånt kanske!
Men jag har varit på Drive-in-utställning med hund och då fick man stå i kö i ungefär en timme för att få sitt startnummer. Så även om man kom i "god tid" så fick man ett sent startnummer.
www.stuteriprecious.se
#0: Litet tips för dig som vill ställa ut ponny exakt den där dagen är att, istället för att åka till Baståsen och riskera att bli "nr 51", anmäla till Stockholms Ponnyavelsförenings premiärutställning vid Järfälla Ridcenter, Jakobsberg. Synd när aktiviteter sammanfaller på samma dagar men ibland är det inte mycket man kan göra åt saken.
Måhända blir mitt inlägg bortplockat om det tolkas som "mördande reklam"…

#9 Plockas bort? Inte alls, aktiviteter i olika föreningar får "annonseras" då det ju är i medlemmarnas intresse. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#9 Jag vill åka dit! Var hittar jag mer info?

#11 Det kommer mer info så snart proppen är klar. Det är för alla ponnyraser iaf.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Har inte hittat någon info om bruksklasserna i Baståsen. Nån som vet vart de kan finnas??

#13 Propositioner finns på vår hemsida www.shetlandnord.se under "Bruks" i menyn.
Det finns oxå information på våra sidor i Shetlandsponnyn, sid.79 för att vara exakt.
Kan ni inte göra så att dom som tävlar bruksklasserna får förtur på o ställa ut?
såg att det redan var så 

#9 Hade varit skoj, men jag är upptagen med andra hästtävlingar den dagen. Mycket som händer just 17 juni, tydligen…
www.stuteriprecious.se

Jag har inte tittat så noga på tävlingarna.. vad är det för bana man kör/tömkör?
Kanske skulle prova?! 

Då flera hört av sej och undrat hur det praktiskt kommer fungera med drive in utställningen då de har långt att åka och är rädda för att platserna ska fyllas så snabbt att de inte får plats och därmed har åkt i onödan, har vi sagt så här:
- Bruksponnyerna har, som det står i propositionen, förtur på utställningsplatserna. Dock måste de ange vid anmälan till bruksklass att de också vill ställa ut för att utnyttja denna förtur!
- Anmälningstiden till bruksklasserna utgår den 16 maj, så då vet vi hur många bruksponnyer som kommer att ställas ut.
- Under tiden 21 maj - 1 juni kan övriga boka upp utställningsplats genom att betala in anmälningsavgiften på Shetland Nords pg 68 94 17-4. Ange att betalningen avser "Drive in 17 juni" och utställarens namn. Däremot behöver man inte ange ponnyns namn eller skicka in anmälningsblankett. Därmed kan man bestämma samma dag vilken ponny man tar med sej, precis som om man skulle ha anmält på plats.
- Bokning av utställningsplats är bindande och anmälningsavgiften ses som förverkad! Detta eftersom det står utställaren fritt att ta med valfri ponny på utställningsdagen.
- Bokade platser ska startanmälas i sekretariatet senast kl.10 på utställningsdagen för att man ska behålla sin plats. Detta för att bedömningen måste flyta på hela tiden för att undvika onödiga "glapp" så att utställningsdagen drar ut längre än nödvändigt i tid.
- Pass på alla deltagande ponnyer ska uppvisas i sekretariatet vid startanmälan/underskrift av hästägarförsäkran. Då tilldelas man ett startnummer i utställningen. Passar inte startnumret får man byta med någon annan deltagare.
- Lämna passet - eller ännu hellre en kopia på passets s.5 där ponnyns far och mor samt uppfödare framgår och skriv dit ägare om det är annan än uppfödaren - till domarsekreteraren när ni äntrar ringen för bedömning. Detta för att ponnyerna ska kunna presenteras som vanligt vid kritiken. Lämnas passet återfås det tillsammans med bedömningsprotokollet efter kritiken.
- Ponnyer som av domaren bedöms ha chans att vinna BIS och Reserv BIS-titeln i slutet av dagen, kommer inte att få sitt protokoll (men väl passet i retur) efter bedömningen för att poängen ska hållas hemlig till slutet av dagen.
- Under v.23 kommer vi att gå ut på hemsidan med hur många föranmälda ponnyer det är. Då kan alla se hur många platser det finns kvar att "spela på" under utställningsdagen.
- Ponny som är uppfödd, ägd eller har ägts av eller vars mor eller far ägs eller är uppfödd av dagens domare Ulricha Nordmark, Nords Stuteri äger inte rätt att delta.
- Ingen katalog kommer att skickas ut eller finnas till försäljning på plats. All information såsom vägbeskrivning kommer att läggas ut på hemsidan www.shetlandnord.se. Har man inte tillgång till Internet får man vända sej till platsansvarige Magdalena Hoveklint tel.021-557 40 för information.
Vi hoppas att detta upplägg ska passa våra utställare och hälsar varmt välkommen till Baståsen!

Jag är medlem i SSS men i Öst, betyder det att jag ska betala 100 kr eller 300 kr om jag vill visa ponnyn på utställningen??
Hej!
Var hittar jag dressyrprogrammen till bruksklasserna? Finns det någon åldersgräns på travklassen i dressyr?
Hittade just dressyrprogrammen…

*putt*
Jag är medlem i SSS men i Öst, betyder det att jag ska betala 100 kr eller 300 kr om jag vill visa ponnyn på utställningen?? (Tänkte även vara med i vissa bruksklasser).
-Nån som vet???

#23. På andra utställningar är det medlemsskap i SSS som räknas, så det borde det väl vara här också.

#24 Men det står lite konstigt på anmälningsblanketten, först står det "Jag önskar visa ponnyn på drive in-utställningen i Baståsen" (kryssa i ja eller nej - då kryssar jag ju i JA). Längre ner står det Medlem i Shetland NORD? (kryssa i ja eller nej). Det är jag ju inte, men hur ska de då veta att jag är medlem i ÖST?? Det kanske de kan hitta om de slår på mitt namn i medlemsregistret men ändå..
Blev bara lite förvirrad… 

#25. Det framgår ju inte helt klart vad som menas. Kanske bäst att kolla med arrangören.

#24 Det är medlemsskap i SSS och dess regionalföreningar som krävs för den lägre anmälningsavgiften till drive in bedömningen. Att vi vill veta om man medlem i Shetland Nord beror på att brukstävlingen ju är en deltävling i Shetland Nord Mästerskapet och för att bli mästare där ska man vara Nordmedlem. Däremot är alla välkomna att delta!
Hoppas att det rätade ut dina frågetecken!

#27 Ok då är jag med… Tack tack!