Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1319 ggr
emmelo86
0

Ensam ponny?

Hej. Funderar på detta med reglerna kring ensam häst/ponny, Eftersom dom inte får vara ensamma mer.

Måste man ha en häst/ponny som sällskap eller kan man ha annat djurslag? och i så fall vad räknas som sällskap?

Tack på förhand. ´//Emmelie

Snaedis
0

Ponnyn/hästen skall ha sällskap av samma art.Alltså hästsällskap

AnnaLundin
0

#1 - nej, tyvärr är det inte så utan det är tillåtet att hästen har sällskap av annat djurslag. Av någon outgrundlig anledning var de tvungna att backa från ursprungsförslaget, att hästar skulle vara tvungna att ha sällskap av annan häst.

Snaedis
2

#2 det står som du säger ,finns att läsa på Jordbruksverkets hemsida, att en häst ska ha social kontakt . Det står där att man kan kan ha ett får eller nöt kreatur . Om det räcker för att hästen ska må bra . Jag tycker det låter helt vansinnigt , hästen är ett flockdjur och behöver det . Jag har då tex aldrig sett ett får och en häst klia varann eller leka i hagen eller vifta bort flugor för varann en varm sommardag . Men det är vad jag tycker .

seijsing
0

#3  att hålla ett får med hästen är inte heller ok då får ska hållas i par eller i grupp.

Snaedis
1

# 4 Precis, de djur vi diskuterar här är ju alla flockdjur och mår bäst av att hållas i flock.Vare sej det är får eller häst.

susanne-s
2

Bara för att man får hålla häst utan hästsällskap så kan man ju rekomendera TS att en häst behöver en annan häst som sällskap.
Allt annat är för mig Djurplågeri då hästen är ett flockdjur.
/Susanne

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

TellMe
0

Talade med en djurskyddskontrolant förra veckan. Och hon berättade att en häst måste ha sällskap av annat flockdjur ex får nötkreatur och dyligt. Men Precis som #4 skriver så får du inte ha ett får utan måste ha minst två. Medans hästen som också är flockdjur är det ok att bara ha tex får sällskap. Konstiga regler…