Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1552 ggr
AnnaFagerell
0

Regler bruksprov

Finns det info att hitta om hur stor ryttaren får lov att vara på ett bruksprov? Jag hittar bara vad hästen ska ha för utrustning. Men finns det kanske i TR?

Vad anses om en ryttare som väger 50 kg ska göra bruksprov på en 4 årig hingst som är 105 cm och rejäl?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ThiffannyJ
0

Nu är jag absolut ingen expert på detta område. Men, bruksprovet är ju under en ganska kort tid, och 50 kg är ju inte jättemycket och så länge allt ser proportionerligt ut så kan jag inte se att det skulle skada.

Rätta mig gärna om jag har fel Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#1 Frågan är vad som är propert…  Tycker du det är okej även med en vuxen ryttare? Barnen i min hästkrets väger inte under 50 kg…  Min son som är 11 väger nästan lika mycket som jag… Skulle jag som vuxen kunna rida honom utan att det skulle bli ett himla liv? Vem bestämmer detta?

Var hittar man en lämplig ryttare som också skulle kunna åka 120 mil…?

Hur länge varar ett ridet bruksprov?

ThiffannyJ
0

#2 Ja du, var är propert? En tolkningsfråga, men kanske också lite sunt förnuft Flört

Innom galoppen och travet är det väl 45 kg ink utrusting, så det är väl en ganska bra riktlinje?

Jag vet inte hur länge ridprovet varar, men körprover är väl mellan 10-15 min skulle jag tippa på, beroende på hur det går med momenten.

Personligen skulle jag kanske ha lite svårt med en vuxen som rider. Även fast denne inte väger mer än 45 kg. Det kanske är fel av mig, men det "ser" fel ut om du förstår vad jag menar.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#3 Fast det har väl hänt vad jag har hört, att vuxna ridit på bruksprov? 

Var hittar man annars någon som kan rida?  Jag sätter ju inte upp en 5 årig unge på min stora hingst inte…  Och de 10-15 åringar jag känner som rider är större än mig själv…

Hur bra blir resultatet om man har hästen riden innan och någon bara sitter upp på plats och gör provet?  Om det finns någon där ute som har något mindre barn som kan rida och där man vågar släppa upp de på en hingst

ThiffannyJ
0

#4 Jag har varken hört eller sett någon vuxen ridit på bruksprovet.

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

#5 Rossmons Jackmani reds av vuxen (liten) person på Bruksprovet Flört

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#6 Lotta… hur lång?  Ingen som sa nåt då eller?

Charlotte-J
0

Det var Ida Sellén som red honom. Hon väger inte mycket alls men är väl inte jättekort. Han är ju maxad så det såg inte så tokigt ut. Ingen sa något! Inte så vi hörde i alla fall Flört

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#8 Tack… Jag troregentligen det är bättre med en liten vuxen som rider ordentligt än ett stort barn som rider dåligt… Är ju ingen prestation egentligen…

sanne
0

Anna, du och Ida är ungeför lika i storlek o längd.

jag tycker (personligen) att det inte är någon fara om du gör bruksprovet m din hingst. Det är ju inte så svårt eller lång tid, och nu är det endast skritt o trav, ej galopp.

Din hingst är ju rätt rejäl och bär dig säkert utan problem den korta tiden.

PP
0

Flera hänvisar till att bruksprovet är en kort stund. Det stämmer iofs, men ponnyn bör ju även förberedas för sin uppgift, dvs ridas in ordentligt i åtminstone skritt och trav (om man vill kunna presentera sin hingst rättvist).

AnnaFagerell
0

Sanne… är det inte galopp också?

Pernilla… Jag rider honom utan problem… Han märker inte att jag är på ryggen och som jag sa ovan… jag rider honom hellre än någon liten unge som förstör honom. Är det problem med folk så ger jag hellre 17 i bruksprov då… jag vill veta vem som kan säga vad som gäller fullt ut men ingen verkar veta någonting gällande ren fakta

PP
1

Galoppen är borttagen från ridprovet.

Det finns nog helt enkelt inga regler vad det gäller ryttare/kusk. Om jag var du skulle jag kontakta Aina Kjellstrand och höra mej för. Det är väl hon som är enväldig domare. Flört

AnnaFagerell
0

#13 Japp det kan man ju göra… men så länge det då inte finns några skrivna regler?? så spelar det ju då mindre roll… med tanke på att andra vuxna ridit sina hästar… Det är ju inte precis en medelsvår hoppning vi ska tävla i Glad

Kris_J
0

Anna det enda reglementet berör gällande ryttaren är klädseln. Så bara du är funktionellt klädd går det nog bra ska du se;)

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#15 hum… vad ska man ha för kläder?  Är ju så att som vuxen vill man inte rida sin lilla ponny så mycket så jag måste ändå ha tag i en liten ryttare som kan rida honom regelbundet för det kan jag inte göra själv tycker jag… men jag hittar ingen så kanske det ändå får bli utan bruksprov… men vore roligt fått gjort testet för han är duktig min kille

Kris_J
0

Helt seriöst Anna du är ju en liten nätt person, jag har svårt att tänka mig att du skulle få kritik för att vara  för stor. Större personer på mindre ponnyer tävlar i alla möjliga grenar, menar inte att de är rätt av dem alla gånger, men ingen klagar vanligtvis på dem. Och gör man det är man bara negativ…

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#17 Jo jag är liten men det är inget jätteroligt att rida en sån liten ponny… Men annars har jag ridit B och C ponny hela livet… Ser mest dumt ut när jag rider 170 cm hästar  Oskyldig

AnnaLundin
0

du kan ju alltid söka efter en lämplig ryttare och ha dig själv som "sista utväg"… När och vad ska ni göra bruksprovet?

AnnaFagerell
0

#19 Jag letar för fullt…  nom det blir i höst i de sydliga regionerna, annars blir det ända uppe i Hallstahammar