Vad bör man skicka med stoet..
Jag ska förhoppningsvis skicka iväg mitt sto på betäckning nu idagarna och eftersom detta är den första gången för mig att göra något sånt undrar jag om det är något speciellt man bör tänka på innan samt vad man bör skicka med stoet till hingsten/hingsägaren.
/SG
Så lite som möjligt för då är det inget som kan komma bort 
Amor vincit omnia 
Avmaskad, nyverkade hovar, kolla över stelkrampsvaccineringen. En bra, NAMNAD, grimma, så den inte kommer bort

Ta en kopia på regbeviset och lämna till hingstägarn , så har han/hon det lättare att fylla i betäckningsrapporten.
är också ny inom shettisaveln.. vilket är vanligast..att betala allt på en gång före eller efter? eller delbetalning en vid betäckning o en vid levande föl, som oftast på halvblod?

#4 Det är olika, fråga hingstägaren. Jag tar hela summan på en gång, ingen levande-föl-avgift.
Jag har som krav "friska, avmaskade och vaccinerade" samt med full stam, men det enda jag vill att stoet får med sig är en grimma som antingen är märkt med namn eller som jag får skriva på/sätta lapp på.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tycker du ska fråga hingsthållaren vad han/hon vill att du tar med. En del vil behålla grimma/grimskaft. Jag vill inte att de lämnar något - för då är det inget som kan gå sönder/tappas bort heller. Grimmor och annat som behövs har jag.

Jag vill inte ha ngt kvar här heller, vare sig från betäckningsston eller beteshästar. Jag har grimmor så det räcker om jag skall flytta på ngn/hantera dem.
Kopia på regbeviset bad jag alltid att få innan den superba webbstamboken kom ut. Får jag bara namn o regnr så hittar jag ju all info jag behöver på nätet.
Men som de flesta ovan sagt, så kolla med just den hingsthållaren du skall åka till. Det kan ju skilja sig lite grann.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hur gör ni hingsthållare med betalningen av betäckningen? Pengarna när stoet hämtas eller skickar ni faktura?
Jag har betalat när jag hämtat stoet alla ggr utom en, den hingsthållaren ville skicka faktura. Ja just det, en annan gång kom de hem med stona så då åkte jag dit och betalade senare. Men det var lite tjänster och gentjänster inblandat, så det var lite specialpris också ;)

#8 Det där är ju också olika. Redovisar man moms är det ju smidigast att skicka faktura, så pengarna hamnar där de skall direkt. Men är det ngn man inte känner till, så kan man ju ta betalt vid avhämtningen och då lämna kvitto för redovisningens skull. Jag har gjort båda delarna.
/Cattis
jag vill ha en grimma på stoet. Alla bet ston har det på sej hos mej.
Jag vill ha betalt vid hämtningen om jag inte känner stoägaren

Jag vill inte ha något alls , mer en kopia på rebeviset just för att jag inte orkar leta på webben *ler*. Har ju inte grimmor på mina hos hingsten och då de så lätt tappar dem är det bättre att de tar med dem hem , säger som övriga att grimmor har jag .
Jag tar betalt vid hämtning.
Jag vill inte att stona har grimmor på sig med tanke på skaderisken. Vilken mardröm om hingsten skulle få in ett ben i grimman eller liknande. Svårhanterade ston kan få ha en tight grimma.
Fakturerar kostnaden.

#12 Eller fastna i en gren eller ngt. Både du o jag har ju "gulliga" enar i hagarna, snyggt om de skulle hänga sig i en av dem!
Jag har haft två ston som kommit på betäckning som inte var så lätta att fånga, de fick ha specialgrimmor som gick sönder om de fastnade ngnstans.
/Cattis
#13 Ja hemska tanke! Men jag ska erkänna att jag tänkte på skaderisken hos hingsten främst 
jag är inte alls rädd för att dom ska fastna här hos mej iaf. Inte ett träd så långt ögat kan nå =( Bara öppna fält. Och fastnar de själva med en hov eller hingsten fastnar med en hov så går grimman av. Det är säkert lika stor risk att hästen springer omkull och bryter ett ben som att bryta sej för att fastna i grimman. Jag hade ston här som haft rejäla lädergrimmor som sitter kanon. De tycker jag är tacksamt. Ska man handbetäcka är det kanon med grimmor och släpper man svårfångade ston på stora ytor är det jättesvårt få tag i dem. Jag vil kunna hantera stona och inte bara släppa vind för våg.
Då regarerar jag mer på alla som har grimmor på föl. DET om nåt är väl vanskligt.
Jag vågar inte heller ha grimma på stona(inga andra heller) pga skaderisken. Om det inte är absolut nödvandigt, då får det bli en mkt tunn läder grimma som garanterat går sönder om någon skulle fastna.
Mycket märligt kan hästar fastna i. Bland annat varandra.
Det hände en gång att en ponny fastnat med sin ena tand i en annan ponnys grimma.
Veritas odium paretFörvånad

Inte så många år sen som ett russto fastnade med ena bakhoven i sin grimma och bröt nacken när hon var på betäckning.. Inte så kul att ringa och meddela en sån sak.

Syrran hade ett år ett russ som fastnade i ett annat russ grimma med ena hoven hade lyckat på någotvis få in den där , som tur är så hände det inget allvarligt men det var nog mer tur att det gick väl i detta läget.
Jag vill inte att stoägaren lämnar kvar någon grimma eller andra saker
Här har vi aldrig grimmor på i hagarna.