Försäkringar - ännu en gång
Nu är jag sur!
Läste just ett brev jag fått från Folksam, nyheter i din hästförsäkring. Nu är självrisken höjd till 2500:- plus 10% av överskjutande kostnad.
Anledningen till att jag bytte till Folksam var just det att de hade en fast självrisk! Det får nog bli ett telefonsamtal till dom i morgon.
Finns det något bolag som har fast självrisk? Jag tycker det är en himla skillnad på att betala 2500:- och kanske 10000:-. Så mycket pengar man pumpar in till de där ***** försäkringsbolaget och som tur är har jag ännu inte behövt utnyttja det mer än en gång. Säga upp försäkringen törs jag inte, då händer väl någon katastrof med allihopa.

Sveland har så man kan täckna fast självrisk om man har vet försäkringen till 100 tusen
hm får nog kolla upp mina försäkringar igen,jag bytade ju också till folksam just för att få fast självrisk
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

If har fasta självrisker. Två olika nivåer på dem har jag för mig.

Va jag har också Folksam, suck bara att kolla över då och se om jag ska byta, hundarna är i Sveland och resten alltså hem o bil i Länsförsäkringar och då är det Agria men men får kolla oferter från de olika och se vilken som lönar sig för oförsäkrat vågar jag inte ha hade tur med varmblodet och 2 av halvbloden men det ena halvblodet hade vi vet ute till lite då o då.
i Agrias försäkringar kan man själv välja hur stor självrisk man vill ha och om man vill få 100% ersättning eller mindre, dvs det går att komponera själv så det blir som man själv vill ha det. Högsta ersättningsnivå finns också olika alternativ.
Självklart med olika premier…

Ja jag kan ju säga att vi var ju glada att vi hade sveland och 100 tusen i vet kostnader och fast självrisk på Ajax då vi *bara * behövde betala 1985 kr på de 4 veckor han stod på djursjukhuset *ler*..
#6 Det är ju alltid en riskbedömning man måste göra… Väljer man lägre ersättningsnivåer måste man kansek vara beredd att antingen skjuta till en stooor summa pengar för att göra det som behöver göras eller också helt enkelt avbryta behandling och avliva hästen. Hästägarens krassa verklighet…

Jo men vi betalade inte mycket för hans försäkring , då de alltid har junior försäkring första året *ler* så vi betalde säkert mindre för hans än vad många andra betalar *ler*..
#8 Tja, jag skulle tro att de flesta bolagen har någon form av rabatt på fölpremierna.
Shetland lägsta tariff på både liv och veterinärvård!
Shetlandspoonyer kan nytecknas till då ponnyn uppnår 17 år.
Livförsäkringen upphör för Shetland vid 26 års ålder och veterinärvård livet ut!
A1 gäller för krumma föl!
Behandlingsperiod 120 dagar!
Sänkning av livbeloppet sker vid 18 års ålder med 15 %. Livbeloppet sänks aldrig under 10000.
Vår avelsförsäkring täcker Hyperlipemi.
Lite av vad man som shetlandsförsäkringstagare har som " förmån" gentemot andra raser. Generellt 2 år längre än de frlesta andra raser.
Intreeserad prata försäkringar så ring mig som är ombud i Folksam, Kristina Blad 0512 41121

#10. Varför har Folksam ändrat självrisken? Jag känner mig lurad som konsument.
Agria då? Jag har varit nöjd me dem. har båda mina shettisar där… måste kolla upp självrisken tror jag…

Vi hade tex Agria förr och då de bara blev dyrare och dyrare och ändrade försäkring hela tiden så bytade vi till Sveland vi tjänade över 3000 kr om året sammanlagt jag och mamma ihop, fick bättre försäkring då det även täckte föl osv , har aldrig ångrat att vi bytade bolag , de tog även över våra dolda fel försäkringar på våra hästar ..
Jag ringde runt till olika bolag nu när jag fick mina ändringar från IF. ALLA bolagen har höjt premierna pga att skador och ersättningar ökat på hästarna. IF och Folksam har iaf höjt självrisken från 2000 till 2500. Dock fick inte jag sagt att det skulle vara + 10% hos Folksam på min ponny.
IF har två självrisker 2500 och 4000
Agria och Sveland hade dyrast premie
IF täcker också hyperlipemi, vet inte med de andra bolagen.

Jag kopierar in mitt inlägg från en annan tråd:
Vi har sedan urminnes tider haft våra hästar försäkrade i if. Alla har "Livförsäkring med användbarhetsskydd (avel)" samt "VeterinärXtra". Vi har följande:
Försäkringsbeloppen varierar från avelsstona (20.000 kr) via unghästarna (15.000 kr) till fölen (8.000 kr). Självrisken för veterinärvård varierar från 2.500 kr för avelsstona till 2.000 kr för unghästarna och högsta ersättning för veterinärvård är 100.000 kr per ponny och år.
I dagsläget har vi totalt 10 shetlandsponnyer (inkl. de nyblivna 1-åringarna) och vår årspremie är på knappt 10.000 kr inkl. mängdrabatt.
I höstas fick vi tyvärr avliva ett avelssto p.g.a. fång … men if var väldigt smidiga att ha och göra med. Inom loppet av två veckor hade de betalat ut försäkringsbeloppet samt returnerat överskjutande årspremie.
Just nu står ett sto på Ultuna för en benskada. Jag har informerat if och de säger att jag bara behöver betala självrisken på 2.500 kr. Resten reglerar de direkt med Ultuna. Känns väldigt bra!
Nu har jag fått svar från IF och det blev följande:
2 ston i avelsförsäkring liv 15000 kr vet 50 000 kr
3 hingstar 05 samma som stona dock inte avels.
SJälvrisk är 2500 kr
Jag ska betala 2200 kr om året för dessa.
På folksam har jag samma försäkring och betalar då 5497 kr samt självrisk på 2500 kr+ 10%
Att jag inte har flyttat över alla hästarna beror på följande:
1. carmen är för gammal så hon får stå kvar
2.pirat ska säljas och därmed kan jag säga upp den försäkringen sen när han är såld.
If var mycket trevliga att prata med.

Har alla mina i Sveland sen 'urminnes tider'. Har utnyttjat fs 3 ggr på araberna och 1 gång på shetland och det har funkat utmärkt.
Var på väg att byta i somras, men valde att stanna hos Sveland då årskostnaden var billigast där, men visst, är olyckan framme så kostar det mig mer än t ex på de fs med fast självrisk.

Har också Folksam men tycker att de där 10% känns ruttet så jag byter nog mot något bolag som har fast självrisk!

#17 Sara du kan byta till fast självrisk i Sveland , kontakta ditt ombud .

Är själv i färd med att byta föräkringsbolag. Kanske är det IF man ska kika på.. vill också ha fast självrisk, så man VET vad man får betala om olyckan är framme.

Precis det som jag tyckte var allra bäst med Folksam, att man visste att det kostade självrisken och ingenting mera. Nu är det aktuellt att se hur andra bolag har det, inte säkert att de är bättre, men man kan ju kolla.
Oavsett fast självrisk finns det ju oftast en hel del som inte ersätts. Jag var själv i tankarna att byta till If i somras men mitt ombud redogjorde för vissa hakar jag borde ha i åtanke. Självklart tänkte jag då det säger hon för att göra mig osäker. Hon är ju försäljare. Men jag ringde If och kollade och det hon sagt stämde. Det handlade om att dom hade en drive och min låga premie skulle snart inte vara lika låg efter en viss tid. Sedan fanns det en del andra skillnader som jag inte kommer ihåg nu, jag valde i alla fall att inte byta. Sedan kanske det spelar in hur många hästar man har, jag har ju ganska mycket rabatt. Men jag kommer att göra en ny koll innan nästa förfallodag.
Vid ett möte med ett försäkringsombud en gång kom det upp en fråga om att det borde finnas någon form av försäkring där man klumpade i hop alla sina hästar. Anledningen var ett skräckexempel. Jag kan inte redogöra för exakt exempel, men det var ungefär: Låt säga att du har femton hästar alla får tex kvarka och blir så dåliga att det måste behandlas för komplikationer allihopa. En självrisk per häst samt all medicin. Det blir väldigt dyrt.
Eller så kan man tänka sig ett annat tråkigt exempel, dina fem hästar har fått i sig något olämligt. Samtliga måste behandlas för kolik(utopi). Du får ingen ersättning för behandlingarna överstiger inte självrisken. Men det kostar dig över 10.000kr. Hade du fått ha en ihopklumpad försäkring kanske din självrisk varit en procentsats per häst och du kunde fått igen en del.
Veritas odium paretFörvånad

Hm, får inte ihop det med IF:s "låga premie". Jag gick in på hemsidan, valde 15.000 i liv och "mellersta" veterinär-vårds-alternativet. Shettis.sto på 9 år, endast "promenad-häst". Då blev det ca 1400/år, kändes mer än prisexemplen ovan…
#23 men ring dom och be om offert, nu har jag ju fler hästar hos dom samt två bilar så jag har lite % iom det.

Jo, det är klart, rabatt får man visst.
Jag ska ringa dem och kolla!
#25 har du kollat med IF???
Har mina i Folksam, alla utom en, som står kvar i Agria fortf.
Kan belysa ett litet problem som uppstod när min D-ponny insjuknade i akut tarmvred. Hittade honom i hagen mycket illa däran, började ringa till distriktsvet först, ingen kunde komma förrän tidigast efter två timmar. Ringde alla tänkbara veterinärer med jour inom en radie på ca 3-4 mil och INGEN kunde komma inom rimlig tid, en veterinär sa i princip nej eftersom jag inte var hans reguljära kund. Har aldrig varit med om att en veterinär vägrat åka ut till en så allvarligt sjuk häst av denna anledning. Kommer ALDRIG att teckna något avtal med dennes vet klinik kan jag säga…
Hur som, efter samtal först med Hbg djursjukhus och sedan Folksams veterinär så ringdes Djurambulansen ut plus att en veterinär från Hbg kom ut samtidigt. Folksam svarade ja på min fråga om försäkringen täcker djurambulans i akutfall ( har tecknat deras Rehab, tillägg ).
När jag senare skickar in fakturan på 10.300 kr så reglerar de den med 5.500 kr! Trodde att de hade begått något misstag och ringde in, men nej, de har ett TAK på ersättning för ambulans! Borde man inte upplysa om det vid förfrågan på telefon och säga att vi täcker HALVA kostnaden? Även i reklamen för Rehab borde det stå "Vi täcker HALVA din kostnad för ambulans". Jippi.
En otrevlig tjänstekvinna på Folksam menade att jag inte läst det finstilta, vilket man ju ska göra naturligtvis, men var går gränsen för falsk marknadsföring egentligen? Och har deras vet gjort rätt när han svarade JA vi täcker den kostnaden?
Kan tillägga att hästen klarade sig tack vare ambulans och den ditkallade jourveterinären plus ett fint jobb av personalen på Hbg. Han hade inte överlevt länge till utan akutvården.
Så; LÄS det finstilta och dubbelkolla ALLT när ni tecknar försäkringar!
Ang AGRIA så har de kvar 0% men har chockhöjt premierna istället…

Har AGRIA, mest för att jag jobbar på Länsförsäkringar kanske… Men nu när jag fick användning för den när min stora pålle akut behövde avlivas så är jag nöjd med hur de har skött det. Allt har gått smidigt från blankett till utbetalning.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#26 Jag har bytt till IF nu på min ena shettis, och nytecknat på russet jag köpt. Anledningen till det är att jag fick mycket mer för pengarna (premien).
Jag valde 10k i liv och vet. extra, 2.5k på russet (2år) och 4k på shettisen (9år) i självrisk. Premien hamnade på ca 750 på russet ch 650 på shettisen.
Angående att ha runt 50.000 i veterinärvårdsersättning. 50000:- räcker tyvärr inte långt, det räcker t.ex. inte till en buköppning. Jag har båda mina hästar för 120 000 och det känns väldigt tryggt.