OT - Stavningspolisen...
Jag vet att inte alla byr sig om dessa små ord i det svenska språket, men den här artikeln från en annan site på iFokus är ändå väldigt läsvärd:
När ska man använda de eller dem?
Med risk för att låta väldigt gammal; dagens ugndomar verkar inte ha fått lära sig detta alls, men det gör faktiskt att inläggen blir bra mycket lättare att läsa. 
Hatar när folk skriver "Dem kommer snart", "jag ska åka till de" osv…
här är en till stavningspolis som får pricksjuka av sånt där… Sorgligt när ungdomarna inte får lära sig sånt i skolan.
Själv började jag med äldsta dottern redan när hon gick i tvåan, att försöka radera bort särskrivningarna. (Det ÄR skillnad på "en brun hårig sjuk sköterska" och "en brunhårig sjuksköterska"…)
Ytterligare en stavningspolis….bedrövligt om skolbarnen inte behöver lära sig detta i skolan.

Jag ansluter mig också!

jag med 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Visst lär sig alla det i skolan, men det innebär ju inte att allt alltid skrivs så. Det kan ju skrivas i tatalspråk istället för i skriftspråk…
MVH
Sofie
Men om alla lär sig det, varför använder inte alla det då??
Att skriva som man talar är inte riktig svenska, ingen kan övertyga mig om det.
Som det är nu på många forum runt om så är det många gånger så att jag får läsa ett inlägg både två och tre gånger för att först vad som faktiskt skrivs!
Svenska är ett, i världen, litet språk som vi ska vara stolta över och rädda om och jag blir skrämd av den brist på respekt det innebär när man använder "talspråk" i skriven text.
Jag ska villigt erkänna att jag kan slarva ibland när jag skriver i chat och SMSar, men löpande text som den här, det är något helt annat…
Edit: En annan sak jag inte tror att "ungdomarna" tänker på är hur otroligt oseriösa inläggen/annonserna/bloggarna ser ut när de använder talspråket i skriven form!
Jag tror att en del inte bryr sig så mycket hur det ser ut och slarvar. Det ska gå fort och användas förkörtningar i tid och otid.
Sen minns jag inte om vi hade genomgång om de och dem men för mig har det alltid fallit naturligt så jag kanske helt enkelt inte kommer ihåg den lektionen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Med tanke på att det finns pedagoger som särskriver (jag blir GAAALEN!) så finns det säkert en och annan pedagog/lärare som inte har koll på de/dem heller. Det kan alltid gå att slinka igenom systemet med diverse "skavanker"…

Är själv ingen hejare på att skriva men när folk skriver imon när de menar i morgon ! det gör mig tokig..
är väldigt noga med hur mina barn stavar sina ord ivf.
Det är ju något som man lär sig också, att skriva olika i olika situationer. Jag skriver oftast i talspråk på forum, i chatter och i sms. I skolarbeten och i mail till personer som jag inte KAN skriva i talspråk till är det klart att jag skriver ordentligt. Det är skillnad på att skriva till en person som man känner och en person som är viktig (chefer eller så). Det lär man sig i skolan idag. Så säg inte att ungdomarna inte lär sig det.
Och talspråk är svenska alt. samiska.. Vilket språk talar vi annars? Är det olika språk när vi pratar och när vi skriver? Jag pratar två språk och det är Svenska och Engelska. Det är de språk jag kan skriva på också.
MVH
Sofie
#11 Det är mycket stor skillnad på hur vi pratar och hur man skriver. Skulle man skriva exakt hur man pratade skulle det vara obegripligt. Läste någon bok som handlade bland annat om det, kommer dock inte ihåg vad den heter just nu.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#12 Ja, visst är det skillnad. Det var ju det jag försökte få fram.. Men det är ändå SAMMA språk.. Eller?
MVH
Sofie
Jag är klart en kandidat till SM i särskrivning, men jag kan oftast i efterhand se hur galet jag skrivit. Däremot ser jag lättare när andra särskriver. Försöker att tänka på det, men det är en kamp
(Trots högsta betyg i svenska…)
Veritas odium paretFörvånad