Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1322 ggr
Prenses
0

Kvällsläsning

Kvällsläsning för de som vill läsa om min shettis Diva, om kampen för livet: http://livetmedponnyer.blogspot.com/p/glorias-divina.html

helenecarlsson
0

Kul o läsa att det gått så bra för dig och din ponny =)

Prata med en Epuieterapeut om hennes bakknän, mitt sto har blivit helt bra med en behandling och sen visade hon mig hur jag ska linimenta och massera, och det är helt fantastiskt och sen henne frisk dag efter dag Glad förrut hade hon vissa sämre perioder och vissa bättre men man gick alltid o väntade på att hon "skulle bli sämre"
Ska väl tillägga att mitt sto är röntgad ok att leden ser helt ok ut, enligt ET var det några senor runt knäet som motarbetade varandra.

Prenses
0

oj va intressant! Hur mycket kostade det att ha ut en sån ? Och vad gjordes det ? berätta! :)

helenecarlsson
0

Egentligen var inte ET ute till shettisen utan jag frågade när hon var i stallet i ett annat ärende.
Jag beskrev shettisens symptom och ET förstod problemet direkt, hon visade vilka senor runt bakknäet jag skulle massera in liniment på. Tre dagar inte längre skulle jag linimenta morgon och kväll, sagt och gjort =)
Nu har hon varit symptomfri i 5 månader <3<3<3 vintertid dessutom, den tid hon annars varit svårast o hålla symptomfri. Hon verkas fortfarande med riktigt korta tår bak och vi går promenader i varierad terräng men hon får inte symptom så fort jag slarvat lite.

ET kostade 900kr per häst, värd varenda krona, den häst hon var ute till en 1,5 åring som slutat busa och tappat ryggmusklerna efter en hagvurpa, hade en rejäl låsning i korset och efter att hon fått den lossad blev sig själv igen <3 busig som vilken unghäst som helst och återfått finfin ryggmuskulatur <3

Hoppas det löser sig för dig och Diva =)

Prenses
0

Vad för sorts linement har du haft ? Jag har prövat smörja in Diva då det varit som värst med ngt slags kyllinement.
Har du ngn bild av din shettis så jag skulle få se hur hon ser ut ? :)

/ Sabina

helenecarlsson
0

Värmande liniment, jag fick tips av ET om ett som hette Legpaint,
jag upplever det som ganska starkt.

Tar en tandborste och masserar in det ordentligt runt omkring alla senfästen runt bakknäet inte mitt på knäskålen utan runt den och nån decimeter runt framför allt på utsidan på låret.

Prenses
1

Oj vad dethär låter intressant. ska söka med ljus och lykta här i finland efter en ET åt diva.