sommarbete för shettis?
Hur gör man med det? Kan dom gå med stora hästar och beta dygnet runt eller hur gör ni?
Tänkte på fångrisken
Carpe Diem….Fånga dagen
James har alltid gått på sommarbete dygnet runt med stora hästar. Dock på ogödslat. Jag motionerar honom så han har aldrig varit extremfet heller, dock lite trivselrund i vissa perioder.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Hur gammal är James och hur motionerar du honom?
Jag är ju som sagt lite ny på shettisar och vill gärna lära mig hur jag bäst ska ta hand om honom 
Men du motionerar honom som vanligt på sommaren, alltså han har inget sommarledigt..om man ska uttrycka sig så kanske..
Rocky, som den lille heter, han är väldigt rund om magen! Jag vet ju ingenting om hur dom har gjort med honom innan jag fick honom, så jag vet inte riktigt hur mycket man och hur man motionerar en 23-årig shettis.
Vi har tagit med honom som handhäst när vi promenerar med hundarna och jag tänkte jag skulle försöka få tag på en kärra, så jag kan köra honom när dottern rider sin stora häst.
Rocky är då väldigt pigg och travar och galopperar brevid när min dotter springer med honom!
Carpe Diem….Fånga dagen

Våra går alltid på bete, däremot går de på ogödslade gamla beten.

Hur tror ni det är på ett bete som blev gödslats förra sommaren?
Mina stora hästar gick på bete där hela sommaren och sen så putsades den innan hösten..
Carpe Diem….Fånga dagen
våra går på somamrbete dygnet runt i ett halvår ungefär..beroende på vädret så klart..
också ogödlsad hage..
Min går med sin stora kompis på ogödslat naturbete. Hon är van att det finns gott om mat och är ingen hetsätare så hon blir inte smällfet utan bara lagom betesgo. Hon får samma betesrutiner och samma grovfoder som den store hästen. Han kan ju också få fång eller bli tjock som en korv så det är nog bra att hålla samma koll på dem båda.
Vi tänker på vad hon äter, men jag tror att det är viktigt att inte mixtra för mycket med maten så att hon inte får "ätstörningar" utan fortsätter att äta sig mätt och själv sluta äta när det räcker.
Vi vänjer in vid bete direkt på våren. Flyttar dem till en ny (skogs)hage strax innan gräset börjat kika upp. Då hinner gräset inte bli så mycket på en gång och i skogen växer det långsamt.
#2 James fyller sex år i april i år och jag kör, tömkör och promenerar med honom. På väldig hobbynivå, ungefär fyra-fem gånger i veckan timslånga pass med mycket skritt och trav. Vi är ute och njuter så att säga.
Han har sin ledighet nu på vintern istället för på sommaren, mest för att det är så mörkt och kallt och jag är så trött efter jobbet när det är mörkt. Det är roligare och mer givande för oss att hålla igång på våren-sommaren-hösten än att pina oss igenom vintern ;)
Jag har lärt mig att så länge de inte har fettdepåer så är det lugnt med fångrisken.
Mycket skritt är bra för viktminskning och en alldeles underskattad gångart om du frågar mig. Så länge han tycker det är kul att följa med så är det bara att köra på!
Angående gödslat bete så borde det inte vara något problem om du vänjer in långsamt och håller koll. Blir han smällfet så får man ju göra något åt saken…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Min har alltid gått på bete, förra året gick han 3 månader.
Det man bör tänka på är att ponnyn inte bör vara fet vid släppet utan i normalhull, den bör vänjas in sakta och variera mellan gräs och vanliga grovfodret i början samt att den bör få motion, speciellt om den lägger på sig i vikt.

Ok..Tack för all info 
Han är ganska rund nu men så fort asfalten kommer fram så ska jag promenera ofta med honom.
Jag har alltid vant i hästarna sakta med säkert på gräs innan det blir beteshage. Jag tar ut dom varje dag en stund och ökar på varje gång lite extra tid, så att det inte ska finnas någon risker för fång.
Men jag har ju alltid haft "stora" hästar!
För två somrar sen hade vi hästarna installade hos en tjej som hade egen häst. Vi lät våra hästar beta lite varje dag, hon var med bara enstaka gånger med sin häst.
Hennes häst fick senare fång. Så tråkigt 
Hon förstod nog senare hur viktigt det var, men då var det ju försent.
Carpe Diem….Fånga dagen