Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2232 ggr
[mathilda...0]
0

Skor = ?

Om några veckor ska hovslagaren komma och avverka shettisarna, så jag funderade på att sko Lotta.

Jag kollade runt lite på google vad det innebar att sko sin häst eftersom jag bara haft oskodda hästar här på gården. Men jag hittade nada.

Ni som vet, hur:

ofta måste dom skos om

mycket kostar det

ska jag göra om hon tappar en sko

hur vet jag att man ska man ha broddar på eller inte

måste hästen hålla igång varje dag med skor

bör man sko en häst som bara är en promenad häst

????????????????????????????????????????????????

Vill väldigt gärna veta vad jag gör innan jag informerar hovslagaren.

SofieN
1

Varför funderar du på att ha skor? Varför ger du det en tanke? Bara nyfiken..

[Shettisar]
0

Har hon bra hovar och inte har andra problem med ex hålrum eller ömmar på hårt,ojämnt underlag så hade jag absolut inte skott. Hovarna mår bäst om de kan vara oskodda. Dessutom ska man sko var ca 6 vecka i samband med verkning alltså och det är dyrare.Jag tycker det bara innebär mer utgifter och mer oro vid tappsko,halt underlag och svårare att hålla hovarna "rena".

Priset är olika tycker jag,beroende på vart man bor.Men det ligger väl runt 6-800 kronor för skoning runt om tror jag.Finns säkert något som har bättre reda på priserna.

Maliiin
3

Jag har min shettis skodd. Detta för att vi kör väldigt mycket på dåliga underlag. Och så tävlar vi och då måste man ha skor när man kör maraton.

Han skos var 8:e vecka och det kostar 1000 kr per gång.
Om hästen tappar en sko så får man så klart ringa ut hovslagaren och be honom/henne att komma och slå på den igen. Oftast gör de det gratis, men man får betala deras resekostnad. Nu har jag dock aldrig haft en enda häst som tappat en sko, peppar peppar ta i trä! :P

Broddar använder man när det är is som nu t.ex. Och om man ska köra på halt underlag.
Dock så använder jag nästan bara broddar på vintern och på tävling. Kör jag hemma på gräs så går han oftast utan broddar.

Om du har en häst som inte är väldigt öm eller har problem med hovarna på annat sätt så att hovslagaren rekommenderar att din häst behöver skor, så tycker jag inte att man behöver sko. Det är ju inget man gör bara för att det är kul.

Hade min häst kunnat gå utan skor så hade han mer än gärna fått göra det. Men det kan han inte. Då skulle han inte ha en enda hov kvar då det knappt är något kvar av skorna när han skos om. Och så hade vi ju inte fått starta maraton heller som sagt..

Hoppas det hjälpte dig nånting! :)

Kida
0

Vi har våra pållar skodda. Var 8e vecka skor vi. Tätare på sommaren då hovarna växer lite mera. Väldigt sällan dom tappar en sko. Ingen av shettiarna ha tappat faktiskt, men har hänt dom större. Men ingen har gjort sig illa pga en tappsko hos oss.

Våra klarar sig på samma vinterskor och sulor hela vintern, så vi köper bara vinterskor en gång per år. Men brodden byter hovis när han är här. Så första vinterskoningen kostar oss ca 5-600kr/häst. Resten av vintern betalar vi bara för jobbet och det är ca 2-300kr/häst.

Vi skor för att vi aldrig behöver bry oss om väglaget, utan vi kan köra och rida som vi vill utan att tänka på väglaget och det är väldigt skönt. Sulor har vi fram på vintern för att slippa styltor. Många pållar sliter väldigt mycket på hovarna när dom rids/körs mycket.

Står hästarna på vila så har jag dom oskodda.

Elshira
4

Om det inte finns någon särskilld anledning så är det helt onödigt att sko.

Hovarna ska inte ha en kant runt hoven (har de det riskerar de dessutotom bärrandsröta efter som lamellranden töjs ut då) utan hovväggen ska vara i princip kant i kant med sulan. Har de en kant runtom hela hoven är det dessutom svårt för strålen att nå ner till marken (viktigt) vilket gör att strålen blir dålig och oftast svampig, då blir de flesta hästar ömma i hovarna och nickar till så fort de kliver på en sten (brukar kallas sulömma, men det är ju egentligen strålen de ömmar på). Tyvärr brukar strålen även bli likadan med skor och hoven kan inte heller vidga sig när den sätter ner hoven, men efter som hoven kommer upp en bit då så blir det "längre ner" till marken för strålen i.af.

Vi fick jämt sko våra ponnyer förut (rider på grusvägar i skogen), men efter  att ha slutat verka efter den traditionella metoden (liten kant runt hela hoven och högre trakter) så kan samtliga rida överallt nu! Till och med fångponnyn som tidigare inte kunde ridas utan skor och sula rids nu utan problem barfota :) Nu har ponnyerna stora funda fina fötter och inte små smala och med djupa stålfåror som innan ^^

Så mitt tipps är att om du inte behöver skor för jämnan så köp dig ett pår cavallo simple horse boots, jättebra boots som är mjuka och lätta att ta på och går att brodda (behövs ju både när det är isigt och om man kör i full rulle på gräs). De brukar hålla (minst) 1-2 år beroende på hur mycket hästen rids varje dag, och på vilket underlag, men med en så "lätt" häst som shettis kan de säkert hålla längre ändå. Bootsen kan du då ta av hästen när den inte behöver "skor" och bara sätta på när det när du vet med dig att du ska rida på grusvägar som hästen inte klarar av. Boots är godkänt att ha vid körning i maraton.

Dessa boots finns på t.ex hööks så du kan köpa hem dig ett par och prova så att de säkert passar :) Kostar 1300 kr paret, men jämför man med vad en skoning kostar (brukar kosta ca 800 +- 200 och beroende på om skor, brodd osv ingår eller ej) så blir det ju i.af billigare och dessutom bätre för hästen! ^^

Hakuna matata!

sofiek90
1

Min shettis har skotts me 8 eller 9 veckor i mellan, ibland har det gått 10 veckor på vintern. I somras var det 6 veckors mellanrum för dom växte.så fort. Vid tappsko har hovslagaren kommit ut å satt på ny sko gratis :) Han tar 900 för skoning runt om. Inte så jätte dyrt då de andra i stallet betalar mer, och då är min lille minst + jobbigast att sko. Prata med din hovslagare, så får du nog bäst svar ;)

MVH

Sofie

sofiek90
1

En häst måste inte hållas igång för att den har skor.. Så många hästar som har skor å.som inte hålls igång e väl bevis nog för det. Jag tror att alla hästar mår bra av att hållas igång, även de utan skor.

MVH

Sofie

Aribigga
0

Jag har skor på James då hans fötter slits mycket när vi är ute och kör.

ofta måste dom skos om

Jag ringer hovslagaren då fötterna börjar se långa ut, det är kortare tid på sommaren ungefär sex veckor högst sju.

mycket kostar det

950 kr tar min hovslagare för en helskoning.

ska jag göra om hon tappar en sko

Du ringer hovslagaren och säger att hon har tappat en sko och att denne får komma och slå på en ny.

hur vet jag att man ska man ha broddar på eller inte

Är det halt så brukar man ha broddar, annars vet jag ingen anledning.

måste hästen hålla igång varje dag med skor

Nej.

bör man sko en häst som bara är en promenad häst

Det beror ju på hur mycket hovarna slits. Ömmar hon eller slits hovarna mycket? Gör de inte det så behöver hon fömodligen inga skor.

lurvponnyn.vimeddjur.se

[mathilda...0]
0

Jag går ut och går med henne MINST en gång varje vecka. Men anledningen till att jag undrade om skor var att hagen dom går i är en skogshage med mycket rötter och sten, när jag tittar på hovarna ser jag hur det blivit fåror i kanterna på dom vid tillstötning av stenarna eller rötterna.

Dom har haft problem med hovarna förut med nu är dom helt normala.

Elshira
0

#9 Fåror i kanterna, hur menar du med fåror? På insidan av hovväggen i lamellranden eller på utsidan av hoven?

Hakuna matata!

[mathilda...0]
0

Utsidan av hoven.

Aribigga
0

Fråga din hovslagare om det.

lurvponnyn.vimeddjur.se