Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 3266 ggr
[Croneld]
0

Inför vår första utställning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick lära mig här på shetlandsponny.ifokus att man kunde med fördel dela på manen inför utställning. Jag tvättade Slättens Manda och satte på små tofsar, det blev lite gulligt!

Här är hon i transporten med sin helbror Slättens Bonzo, som åkte tillsammans med henne till Rockelstad.

Ove-D
0

Ett tips är att göra MINDRE tofsar så att det sedan inte blir mellanrum mellan tofsarna när man tar ur dem…

VeronicaP
0

Så söta de är ihop de där gullgrisarna , det är ju nästan så att man saknar dem *ler* , men då jag vet att de har det så bra hos er och att de inte kunde fått det bättre , så är man ju glad.

[Croneld]
0

Här är tofsarna, det blev jätte bra, inga mellanrum här inte och hon hade dem hela natten ute i hagen, alla var kvar..Flört

Pheobe
0

#3 jag gör färre tofsar och sätter snodden längre ner så den tunger ner manen. Brukar inte bli så fluffig då.

[Croneld]
0

# 4 Mandas man är dryga dm, så längre ner skulle inte fungera på henne. Jag var glad att det gick att få dit några bara..      Men förhoppningsvis blir den längre…Flörtoch jag och min dotter ska till Cattis på visnings och putsningsträff. Då kommer vi förhoppningsvis bli fullärda shettisvisare.

Puzzel
0

Jag försökte dela på Puzzels man då jag också hört att det var bättre med delad man så jag flätade manen och hon hade flätorna i en vecka sen tog jag ur dem tyvärr har hon manen på en sida nu igen. Så jag får göra ett nytt försök, hoppas Puzzel blir lika fin som Manda. Jag ska också till Cattis ska bli jätte spännande och lärorikt.

UG
0

Ett tips är att kamma ner manen med lite babyolja. Lycka till med Manda!

[Croneld]
0

#7 Tackar, någon till utställning ska vi åka på i år. Den 6 juni ska vi till Vätö med russen, då får Manda var hemma. Sen blir det Mandas tur igen, vilken utställning är inte bestämt ännu..

Jag har en super gelespray, som jag har till mitt eget hår, helt osynligt och håret blir som en fotomodells..nej nu drömde jag mig bort igen ;)

#6 Lycka till med Puzzels man! När jag åker med russen på utställning gör jag tvärtom, ser till att hela manen ligger på EN sida, det är ju alltid en liten mantuss som ligger på fel sida som man vill ha över på mansidan.

VeronicaP
0

Vanlig rapsolja funkar bra med ;-) .. Fast just nu har jag börjat köpa något på lantmännen som är till man och svans skitbra och det blir så blankt och fint med , jag gör också många tofsar när jag delar manen.

Yapp på russen får man se till att tofsa så att allt ligger på en sida *S*

Kratern
0

Jag har inte riktigt förstått det här med delad man, kan någon förklara fördelen för mig?

När jag lärde mig att visa häst (halvblod) var det tvärtom viktigt att man ställde upp hästen med den manfria sidan mot domaren för att denne då har lättare att bedömma hästen. Varför vill man då ha man på båda siorna….eller är det hästägarna som vill det? Jag förstår inte riktigt.

PP
0

#10 Man kan dölja en något sämre hals med mycket man på båda sidor. Men jag tror inte att det är därför var och varannan visar med delad man, utan att det blivit en trend att shetlandsponnyn "ska" visas så.

Har varit med om att en domare varit fram och lyft på min ponnys man och därefter sa att "hon har så bra hals så den behöver du inte dela manen på". Flört

En shetlandsponny ska ju ha mycket behåring, så jag kan visst uppskatta en delad man som ju kan framhäva detta. Men jag tycker samtidigt att en shetlandsponny ska se naturlig ut, så jag har lite svårt för precis spikraka benor och flottiga manar som inte ändrar läge för något…

Kratern
0

#11 Jaha, men då får jag väl vara "trendbrytare" då.

Förstår heller inte varför man flottar in manen så att den ser tunnare ut?

#4 Varför vill du inte ha manen fluffig? Ska inte shettisar ha det?

VeronicaP
0

#12 ibland när de har så himla mycket och tjock man bla så ser de nästan sneda ut just för att manen tynger ner så mycket på en sida,  en del shettisar har ju faktiskt delad man helt naturligt ..

Charlotte-Aveback
0

#12: Jag tycker faktiskt att båda sätten kan vara fina! En naturligt vacker hals är jättefint att visa upp "manlös"!

Tycker nog det här med delad man egentligen passar bäst till ponnyer med riktigt tjock man som absolut inte bör tvingas över på en sida. Det finns ju även ponnyer som av naturen har all sin man på en sida - det är inte alltid det blir så snyggt att tvinga över halva på den andra sidan, helt emot "växtriktningen".

Men, det har nog som sagt gått lite mode i det och numera delas väl i princip alla manar …

Vad gäller fluffighet så tycker jag inte att det stämmer med alla shettisar. Bifogar t.ex. en bild på vårt ena avelssto Furunäs Fergie. Hon har mycket rik behåring, både man och svans. Hennes man är dock aldrig fluffig, oavsett naturligt tillstånd eller "uppiffad".

Charlotte-Aveback
0

#12: Här kommer ett foto på ett annat av våra avelsston, Furunäs Nicolita, fast fotot är taget när hon var 1 år. Hennes man är alltid fluffig, oavsett vad vi gör med den. Glad

Cattis
0

#11 Ja visst kan man dölja saker med delad man, men man kan också framhäva saker - som en snygg överlinje.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#16 På vilket sätt framhäver man överlinjen bättre med en delad man jämfört med manen på ena sidan?

Jag tycker det här är jätteintressantGlad, men kommer aldrig att dela manen.

Cattis
0

#17 En ponny med mkt och lång man får en "slätare/plattare" överlinje med delad man. Dvs man ser den riktiga linjen bättre/lättare.

Har hästen dessutom lång och riklig man så framhäver man även vilken tagelväxt den har.

Min högst alldeles personliga åsikt är att de som kommer med yviga manar som är fluffiga får lite islandshäst-look. :-)
Det är ju skönhetstävlingar och varför inte framhäva de fördelar ens ponny har? Och ja, man kan "dölja" en mindre snygg hals och lura ögat lite. Men man kan inte dölja en felaktigt ansatt eller för grov hals hur lätt som helst, man kan inte uträtta mirakel med glansspray och gummiband. Det syns ändå och domarna är rutinerade - dem lurar man inte så enkelt.

Då tycker jag att allt fipplande med rakade halsar, delvis rakade ben, färgning och löshår är mkt värre. Det räknar jag som klart fusk. Att dela manen är inte att fuska. Mina åsikter.

/Cattis

[LinneaDahlberg]
0

Mitt ena sto har (i min åsikt) väldigt tjock man som naturligt hänger på ena sidan. Visade henne alltid så förr, och på mitt andra sto tvingade jag en tofs högst upp så att all låg på samma sida.
Förra året visade jag dem på en utställning med delad man. De gick för 2 olika domare, och båda två fick sina bästa resultat någonsin, med bland annat "vacker överlinje" i kritiken! ;)

Cattis
0

#19 Det gjorde verkligen skillnad Linnea! Jag såg dem både med delad och odelad man och detta klädde dem. :-)

/Cattis

Kratern
0

#20 Då tycker jag att allt fipplande med rakade halsar, delvis rakade ben, färgning och löshår är mkt värre. Det räknar jag som klart fusk. Att dela manen är inte att fuska. Mina åsikter.

Ja, och det är ju dessutom inte ens tillåtet. Flört

#19 Menar du då att du dolde en mindre bra hals eller varför fick de bättre poäng för att du delade manen? Det ändrar ju faktiskt inte exteriören. Överlinjen ändras ju inte av en delning.

Cattis
0

#21 Nämen precis som att stora kläder kan få folk att se rundare ut än de egentligen är, så kan en fluffig man ge intrycket av att halsen ser annorlunda ut, eller att den har en "ful" överlinje tex? Helhetsintrycket blir klart trevligare med en prydlig ponny.

Nej, det är inte tillåtet - men förekommer oftare än man tror.

#- Ja ja, naturlig ras m.m. och skall se ut som om den är hämtad i hagen - yada yada…  Men inte på utställning. Det är en skönhetstävling och de flesta gör vad de kan för att visa ponnyn från sin bästa sida.
Annars behöver man ju vare sig borsta eller bada den. Då kan den ju komma lerig med trollflätor i manen. :-)

/Cattis

[LinneaDahlberg]
0

#21 Nej, det anser inte jag… Den med tyngre man fick som åring kritik för en grov hals, vilket den andra aldrig fått. Men efter det var det inget negativt sagt.
Men jag har aldrig tidigare fått nämnt att de hade vacker överlinje.
JAG är ju absolut ingen expert på det här! Jag upprepar bara vad domarna sa, och ibland har jag väldigt olika åsikt mot vad domarna tycker! Flört

Det är ju fortfarande samma häst, men kan man framhäva något bra genom att ändra på tex manen, så varför inte? Det är ju upp till var och en. Kan tänka mig att speciellt hon med mycket man får ju mycket tjockt som ligger på ena sidan. Det sör ju överlinjen när det "bullar upp" på ena sidan..

#20 Vad kul att du tycker så! Det blir absolut så i framtiden vid visning på dem båda.

Kratern
0

#22 Självklart är det en skönhetstävling.

Och självklart vill vi att Shetlandsponnyn ska se ut som i standarden. För inte har vi väl en annan standard vid utställning? Jag menar med flott och så…..

Never mind.

Cattis
0

#24 Nä såklart det inte är en annan standard, men varför skall man inte kunna framhäva de positiva bitarna hos ponnyn - inom rasstandarden (ej make-up eller löshår etc) som att dela manen exempelvis? Det är inget konstgjort eller fejkat.

/Cattis

Milla
0

jag har två kort på samma häst ett där hon är vidgjord för utställning och ett där hon är tagen precis från hagen.

Jag skulle aldrig få för mig att visa henne som hon ser ut i hagen.

Titta och välj själv vilken ni hade tagit med er på utställning

Utställnings fin

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
0

eller hagfin

Cattis
0

#27 En helt annan överlinje  - ett tydligt och talande exempel.

#26 Snygg ponny Milla!

/Cattis

Milla
0

#28 tack så mycket, ja det gör en hel del att snygga upp dom.

Kratern
0

#29 Celma är jättefin, men korten är inte tagna före och efter s.a.s. Det syns på hullet. Vilket också faktiskt blev en snyggare ponny när hon fick bort lite. Skrattande

Midlingur
0

Hur kommer det sig att det är en fördel att dela manen? Hilfiger kommer nog få sin pappas (Donar) man och det blir ju ett himla jobb att dela den. I stort sett hela ligger på ena sidan, bara en liten tofts som ligger över på den andra.

dranto
0

Jag har haft både delad och inte delad man på min valack vid olika utställningar och han har inte fått några olika poäng eller kritik. Han har både väldigt lång och tjock man.
Men jag tycker inte det är så snyggt när manen ser helt dränkt ut i olja. Jag använder bara pälsglans o inget annat.

Bilden är när han är nyduschad och "nytofsad".

Fotograf: Camilla Ericsson

PP
0

#22 #- Ja ja, naturlig ras m.m. och skall se ut som om den är hämtad i hagen - yada yada… 

Vet inte om det är mej du syftar på med denna kommentar (hänvisningen var ju lixom lite hemlig..), eftersom jag skrev att jag tycker att en shetlandsponny ska se naturlig ut..? Isf tycker jag att det är tråkigt att du väljer att missförstå mej.

En delad man behöver inte alls se onaturlig ut. Däremot har jag, personligen, mycket svårt för att se det vackra i helt inoljade manar - eller manar som prompt ska delas för att det "ska vara så" fastän manen bara ser tanig och stripig ut om ponnyn inte har den tagelväxt som krävs för att en delad man ska se naturlig ut.

Jag gillade de fluffiga, flygande, flaxande manarna på shetlandshingstarna i Holland (även om jag blev lite irriterad över allt kammande i ringen framför domarna…). Men det är förstås så att "skönhet ligger i betraktarens öga".

Personligen är jag nöjd så länge fixandet och trixandet håller sej på denna nivå. Har varit på arabhästutställning en gång i mitt liv och i deras program fanns en hel sida med saker som var förbjudna att göra - t ex stoppa klipulver i rumpan, ha spön som avger elstötar osv osv. Sjukt att det ska behövas påpekas, tycker jag.

Milla
0

#29 nä det stämmer att dom inte är tagna direkt efter varandra men en nybadad och vidgjord ponny är så mycket finare att ta med sig än en nyrullad ponny.

PP
0

#34 Vem 17 har påstått att man ska ta med en nyrullad ponny på utställning?Förvånad

Milla
0

Tråden handlar om att göra det bästa med sin ponny innan man åker på utställning

PP
0

Nej, tråden handlar om delad man och olika synpunkter på det.

Milla
0

ja och det var det jag ville visa, en vidgjord ponny resp en ponny som inte var vidgjord, skillnaden är tydlig.

Det innefattar även delad man eller ej. Visar man på utställning så vill man väl få fram det bästa av sin ponny.

PP
0

Nä, jag visar på utställning för att jag tycker det är så vansinnigt kul att reta gallfeber på domare och andra deltagare med mina lortiga och tufsiga ponnyer! Räcka ut tungan

Man behöver ju kanske inte skriva folk på näsan. Eller?

Milla
0

amen hallå ursäkta vad har jag nu skrivit folk på näsan någonstans???

Jag har inte sagt att du  visar ponnyer på utställning med lortiga och tufsiga ponnyer och ingen annan i heller så nu får du ge dig.

[Croneld]
0

Vad har hänt här då???

Jag startade den här tråden…och ville bara visa min tacksamhet till de fina tips jag fått som nybliven shettisägare inför vår första utställning. Skrattande

Det heta tipset från Mandas uppfödare var att dela manen och det tog jag till mig och ville bara tala om hur nöjd jag blev med Mandas fina utställningresultat.

Lycka till med era shettisar på utställningar i sommar, delad eller inte delad man, välj själv!

paparatzi
0

#9 ……får man se till att tofsa….Va gulligt skrivet

Våran Almnäs Freon har en underbart vacker sida och en grym överlinje (förlåt att jag skryter), fick tipset att dela manen på honom men jag tror att nästa utställning ska vi prova att ha den bara på ena sidan, så får vi se hur det går.

Det handlar ju om att framhäva de fina egenskaperna hos sin häst, men visst kan jag tycka att så naturligt som möjligt vore väl det bästa (iallafall på avelsvärderingar/premieringar, fast då skulle ju lite av den spänning och förväntan man känner medans man håller på och putsar försvinna lite…eller

paparatzi
0

Ps! Jag hade ingen aning om att man brukade dela manen på ston..